Snappcar oprichter en CEO Victor van Tol is duidelijk: als hij zes jaar geleden geweten had wat hij nu wist over ‘autodelen’ dan was hij er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Niet dat het niet goed gaat. Het bedrijf is met voorsprong de nummer één van Nederland en in Europa staat Snappcar op de tweede plaats. Nederland alleen al telt een half miljoen gebruikers en 50.000 deel-auto’s. Het bedrijf zou hier winstgevend kunnen zijn,  maar er moet dankzij uitbreiding in het buitenland elke maand nog een paar ton bij. 

“Ik had gedacht dat het veel sneller zou gaan qua groei, dus ik heb me vergist in de complexiteit van het model. Vraag en aanbod lokaal bij elkaar brengen is best lastig, omdat je auto eigenaren mee moet nemen. Het is één van de lastigere businessmodellen die je kunt bedenken. Ik had ook gedacht dat we veel eerder break-even zouden zijn, maar dat duurt nog wel even. Het is me ook tegengevallen hoe lastig het is om in het buitenland uit te rollen: acquisitie, opschalen, het juiste team neerzetten. Rekening houden met het feit dat we één platform  zijn, maar ook rekening houden met verschillen in cultuur en belasting en dergelijken. Dus het is echt een lastige business.”

“Er zijn genoeg auto’s die we kunnen delen ”

Snappcar werd in oktober 2011 gelanceerd. Aangezien veel auto’s de hele dag niks staan te doen en steden erop vooruit zouden gaan wanneer er minder autobezit zou zijn, leek het een gouden idee: autobezitters verhuren hun auto aan mensen zonder voertuig. Snappcar zorgt voor alle rompslomp: het regelen van de betalingen en de verzekeringen. “Wij zijn puur het platform. Wij willen ook geen bezit, we doen dit omdat we geloven dat we slimmer met auto’s om kunnen gaan, dus ik wil dan ook geen auto’s kopen. Ik geloof dat er genoeg auto’s zijn die we kunnen delen.”

Het model werkt het beste in grootstedelijke gebieden. “Het gaat om gebieden waar voldoende auto’s zijn, maar niet te veel en waar mensen wonen die uit een bepaald hout gesneden zijn, die ook daadwerkelijk auto’s willen delen of willen huren. Er moet goed openbaar vervoer zijn, maar niet te goed.(…) Mensen moeten ook bij elkaar in de buurt wonen want je gaat niet 10 kilometer fietsen om een auto te halen. Je moet een bepaalde mate van auto onvriendelijkheid hebben waardoor sommige mensen geen auto hebben, maar een paar nog wel. Zo hebben we een ranking gemaakt van grootstedelijke gebieden in Europa: een top 20 en een top 10. In die top 10 zitten we nu, omdat we de afgelopen zomer naar Duitsland zijn gegaan. Daar heb je zes van dit soort gebieden. Dat helpt natuurlijk en het is ook wel handig dat het allemaal in één taal is.”

“Trouw blijven aan de uitgangspunten ”

Eén van de lastige problemen waar Snappcar mee te maken heeft is een tekort aan huurauto’s. Mensen vinden het eng om hun auto te verhuren. Om dat te ondervangen is in Amsterdam een leaseconstructie gelanceerd. “Er rijden nu in samenwerking met een leasemaatschappij een paar honderd zuinige auto’s rond, waarbij je voor 99 euro per maand in een gloednieuwe Fiat 500 rijdt, mits je dat ding minimaal twee keer per maand deelt. Dus we hebben auto’s in de markt gezet die schoon zijn en actief worden gedeeld en daarmee lossen we een deel van het aanbod probleem in Amsterdam op. Want dat is wat wij willen, we willen tegen onze huurders kunnen zeggen in Amsterdam kun je altijd een auto vinden en eigenlijk ook in Utrecht en Rotterdam.”

De leaseconstructie is dus een hulpmiddel, maar zeker geen doel op zich. “Op het moment dat 80% van ons aanbod professionele verhuur zouden zijn dan kun je waarschijnlijk een hoop omzet en winst maken, maar dan brengen we niet die gedragsverandering tot stand die wij voor ogen hebben: minder autobezit.” Van Tol wil trouw blijven aan de uitgangspunten, maar snapt ook dat wanneer de zelf rijdende auto zijn definitieve intrede doet alles weer gaat veranderen. “Dat wordt een grote game changer, want dan wordt delen een vanzelfsprekendheid.” Welke rol Snappcar dan zal krijgen is nog niet duidelijk, aldus Van Tol. “Gaan wij dan over 10 jaar de bovenliggende partij zijn boven de Uber’s en de Blabla cars die dat spel gaan domineren? Ik denk het in alle bescheidenheid niet. Dus het ligt eerder voor de hand dat er een consolidatieslag gaat plaatsvinden over de komende 10 jaar met andere peer to peer clubs. Wat zal leiden tot een gecombineerd businessmodel en op een gegeven moment en exit. Maar daar ben ik niet mee bezig, want het is nog zo ver weg. Laten we eerst maar eens zorgen dat we ons model verder blijven verbeteren, een mooie community opbouwen en verder groeien in Europa dan gaan we zeker links of rechtsom een rol spelen in de consolidatieslag.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.