Data kan bedrijven helpen. Maar vaak wordt daar nog beperkt gebruik van gemaakt. Objectiv wil daar verandering in brengen. “Er zijn vaak maar weinig mensen binnen een bedrijf die echt blij zijn om data te gebruiken. Dat willen we veranderen. We willen zorgen dat data een grotere impact heeft binnen bedrijven. Dat is onze core missie”, aldus co-founder en CEO Vincent Hoogsteder.

Om het doel te bereiken heeft Objectiv zelf tools gebouwd. “Wat we met Objectiv doen is datamodellen bouwen  die je laten zien wat belangrijk is in je data zonder dat je vragen hoeft te stellen. Misschien heb je helemaal niet de juiste hypothese in je hoofd en ben je helemaal het verkeerde probleem aan het oplossen.”

Objectiv analyseert, geanonimiseerd en geautomatiseerd, klikgedrag. Daarmee kan worden gekeken of een klant werkelijk doet wat een bedrijf hoopt dat hij of zij zal doen. “Wij definiëren met de klant wat die wat een gebruiker doet. Waar moet die heen? Hoeveel tijd per week wil je die persoon zien? Moet ie een verzekering kopen of zijn salaris storten? Onze modellen leren constant van alle stapjes die een gebruiker doorgaat om later succesvol te zijn. Hoe meer klanten, hoe meer gebruikers, hoe beter de modellen worden.”

“Venture geld als belangrijk uitgangspunt”

Objectiv bestaat een kleine twee jaar. Het team bestaat uit 20 mensen, waarvan het overgrote deel bestaat het data scientists. “Wij kunnen het antwoord geven op een hypothese die je nog niet hebt geformuleerd. We richten ons op dit moment op grote bedrijven met  veel data en veel werknemers. Met veel data kunnen de modellen beter leren.” Heel concreet is het voorbeeld van een verzekeraar. Die wil bijvoorbeeld graag autoverzekeringen verkopen. Data-analyse door Objectiv kan dat laten zien dat er te veel stappen gezet moeten worden voordat die verzekering ook daadwerkelijk wordt afgesloten. Met als gevolg dat potentiële klanten dan voortijdig afhaken. Door de juiste informatie eerder aan te bieden gaat de conversie omhoog.

Objectiv is niet Hoogsteder’s het eerste bedrijf. Hij bouwde eerder software voor rijscholen en runde de startup Distimo. Dat bedrijf werd in 2015 voor miljoenen aan een Amerikaanse partij verkocht. Grote verschil met Distimo: dat begon volledig bootstrapped. “Ons huidige bedrijf heeft meer dan 3 miljoen euro op basis van een powerpoint opgehaald en toen zijn we gaan bouwen. Dat levert een fundamenteel ander bedrijf op. Bij optie 1 ben je zoveel mogelijk bezig elke euro die je verdient in uitbreiding van het team te stoppen. Nu kunnen we denken waar we over 3 jaar willen staan en daar heb je al het team voor. In de bootstrapped omgeving moet er omzet binnenkomen. Nu kunnen we een torenhoge ambitie neerzetten en daaraan werken. Dat kun je doen met venture capital. Dan heb je geld. Dat was voor ons een belangrijk uitgangspunt.”

“De grootste is de beste”

Hoogsteder is blij met de huidige investeerders. Het biedt zijn bedrijf meer kansen. “Bij ons vorige bedrijf zagen we onze concurrent op een gegeven moment 15 miljoen ophalen. Een jaar lang gingen we nog gelijk op een toen explodeerden zij. Dat maakt het niet meer uit of je product beter is, de perceptie is dat de grootste de beste is. Nu hadden we vanaf het begin dus een andere ambitie: we wilden gewoon tempo maken. Wij zijn een saas product en bij een doorsnee saas product kost het binnenhalen van een klant meer geld dan ze de eerste 12 maanden opleveren. Dus er moet gewoon geld in en daarna moet je ervoor zorgen dat je product zo goed is dat je klant je niet weer verlaat. Ook voor het in meerder landen schalen is geld nodig.”

Ander groot verschil met Distimo: het huidige bedrijf is volledig transparant. “We gaan  volle bak voor transparantie. Dus open boekhouding, open board meetings, open salarissen inclusief verhogingen. Alles is open en dat werkt heel goed. We hebben geleerd dat het eigenlijk gek is als je extreem slimme mensen bij elkaar probeert te zoeken en houden en samen een avontuur aangaat, en je dan vervolgens zegt: dit stukje lossen we met 4 mensen op en niet met de 20 die we hebben. Dat doen we nu dus niet meer. Als er iets gebeurt dan weet iedereen het.”

De investeerders werken hier ook aan mee. “Je kunt er in principe ook sneller door gaan en betere beslissingen nemen. Het haalt een hele hoop ruis weg. We gaan niet iets verpakken naar de investeerders toe omdat iedereen het weet, hetzelfde geldt voor de salarissen en eventuele verhogingen daarvan. Niemand wordt voorgetrokken. Het was voor ons totaal niet lastig. (…)  We denken dat we dat in stand kunnen houden ook als ons bedrijf groter wordt.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!