Jungo is een nieuwe hypotheekverstrekker die zegt het net even anders te gaan doen dan alle andere verstrekkers. “Wij combineren hypotheken met crowdfunding. We laten de crowd meedoen. Het idee is dat we daarmee een win win situatie creëren voor zowel de huizenkoper als de investeerder”, aldus Vincent van den Noort , co-founder en creative director bij Jungo. 80% van de hypotheek zal worden gefinancieerd door een professionele partij. De overige 20% komt uit de markt. 

“De eerste 80% van je marktwaarde wordt traditioneel gefinancieerd. Dat bedrag draagt een heel laag risico want dat brengt het ook nog wel op als een huis verkocht moet worden. Daar kun je dus een heel laag rentepercentage voor bieden aan traditionele partijen. Het is juist dat bovenste deel, die 20%, waar de meeste marge op zit. Dat is het duurste om te financieren voor de traditionele partijen. Dat is heel interessant voor de crowd: het heeft een hoger risico, dus er zit een hoger rendement op  en een veel kortere looptijd. Het gaat om een aantrekkelijk rendements/risico verhouding.” Op dit moment, met de huidige rentes, verdien je als crowd-investeerder zo’n 3% met een looptijd van 8 jaar. Bij de bank is dat maar anderhalf procent voor een deposito.

“Een product dat niet bestaat ”

Het is niet zo dat een koper voor het kopen van een huis eerst een uitgebreide crowdfundingsactie hoeft te voeren om het geld rond te krijgen. In principe wordt het hele bedrag verstrekt, nadat de aanvraag is goed gekeurd. Vervolgens heb je de mogelijkheid om 20% op een andere manier te financieren, waardoor je hypotheek voordeliger wordt. “Je kunt op onze site heel eenvoudig een campagne aanmaken en vervolgens kun je vrienden, familie of wie je maar wilt uitnodigen om mee te doen. Wij hebben ook investeerders op ons platform. Mensen met spaargeld die mee willen doen. Dus per huis, per individuele hypotheek is er een campagne.”  

Het idee klinkt simpel. Het in praktijk brengen bleek veel voeten in de aarde te hebben. “Je hebt een vergunning nodig van de AFM, de toezichthouder. Maar wij hebben een product dat niet bestaat. En daarom pas je in geen enkel hokje. We hebben in Nederland hypotheekrenteaftrek en daardoor worden er allerlei eisen gesteld aan hoe je hypotheek in elkaar steekt. We zijn zeker 16 maanden met de belastingdienst en het Ministerie van Financiën in gesprek geweest om goedkeuring te krijgen voor het product: dit voldoet aan de eisen van hypotheekrenteaftrek.” Jungo viert in mei dit jaar haar derde verjaardag, maar het product is nog steeds niet live. “We zijn nu de laatste dingen aan het optuigen. We beginnen met een paar hypotheken. Rustig aan ervaring opdoen en als dat goed verloopt dan kunnen we gaan opschalen.”

“Voorzichtig omgaan met afhankelijkheidsrelatie”

Hypotheeknemers  betalen bij Jungo 35 euro per maand. De rente voor investeerders wordt door het bedrijf op voorhand vastgelegd. Alles om verkeerde incentives tegen te gaan. “Wij hebben altijd gezegd: mensen zitten voor 30 jaar aan ons vast, dat is echt een afhankelijkheidsrelatie, daar moet je voorzichtig mee omgaan, want je kunt niet makkelijk bij ons weg. Dus op het moment dat wij zouden besluiten om de marges op te schroeven dan zit je niet lekker. En dat willen we niet.”

Investeerders kunnen meedoen met bedragen van 250 euro tot maximaal 80.000 euro. “De 80.000 is niet iets wat wij hebben bedacht, maar dat is een limitatie van de AFM. Dat was eerst 40.000 euro en dat is 80.000 geworden. Dat wordt ieder jaar opnieuw gëvolueerd. Die 250 euro levert natuurlijk niks op, maar het is ook om het risico te spreiden. Om het risico van de investering te beschermen wil je het het liefst over meerdere huizen spreiden. Als een huis een probleem krijgt dan heb je in ieder geval het risico beperkt.”

Jungo is een typisch voorbeeld van een fintech startup waar door alle bestaande instanties kritisch naar gekeken wordt. Terecht meent Van den Noort. “Het heeft ons veel tijd gekost, maar uiteindelijk hebben we ook goede gesprekken met de toezichthouder gehad. Natuurlijk waren er momenten van frustratie, maar we snappen ook heel goed waar zij vandaan komen. Zij willen gewoon zeker weten dat je je zaakjes op orde hebt. Dat is logisch. Aan de andere kant zie je wel dat de grote partijen nog wel eens een loopje nemen met de regels en daar ook mee weg komen. Dat is niet helemaal fair. De lat ligt voor ons heel erg hoog, ook qua toetredingskosten.”

Ondanks de drempels gaat Jungo er komen. Over wanneer precies durft Van den Noort geen uitspraak te doen. “We gaan ergens in de komende maanden lanceren, maar het laat zich niet helemaal voorspellen. Dus we gaan pas live als alles solide staat.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.