eLinea wordt omschreven als een Spotify voor journalistiek. Dat is kort door de bocht, maar de overeenkomst is dat je voor een vast bedrag per maand toegang hebt tot alle inhoud die je op eLinea kunt vinden. Op dit moment afkomstig van zo’n 70 bestaande titels en schrijvers, waarbij het gaat om de verdieping: de langere achtergrondartikelen. WappZapp richt zich op video. De dienst houdt zich bezig met aggregeren en cureren: dagelijks wordt een selectie van de beste online video’s onder de aandacht gebracht. Tot nu toe werd alleen geput uit de vrij beschikbare inhoud. Maar daar komt verandering in. eLinea en Wappzapp waren te gast bij Top Names On Stage.

“De cash cows worden vastgehouden”

“We zijn nu druk in gesprek met de rechthebbenden om te kijken hoe  we ons product kunnen verrijken en een subscription model kunnen opzetten.  Waarmee we dan ook de hoogwaardige content gaan aanbieden.” Aan het woord is Wienke Giezeman mede-oprichter van WappZapp. De dienst werd drie jaar geleden geboren uit frustratie: er was niks leuks op tv, maar het vinden van interessant online aanbod kostte  teveel tijd. WappZapp sprong in dat gat.

Drie jaar later heeft WappZapp vier fulltime curatoren in dienst die zoveel mogelijk online video bekijken en beoordelen. WappZapp wordt financieel gesteund door Sanoma. Maar dat betekent wel dat er nu ook meer over geld verdienen nagedacht moet worden. “De consument gaat linksom of rechtsom betalen. Hetzij via advertenties, dan betaalt hij indirect via de adverteerder. Danwel met een subscriptionmodel zoals Netflix, waarbij je betaalt voor onbeperkt toegang. Of het kan natuurlijk transactieverkoop, betalen per video. Wij gaan die businessmodellen allemaal uitproberen.”  Daarbij moet wel één grote hobbel genomen worden: “De cashcows, daar wordt angstvallig aan vastgehouden. Dat doen alle grotere jongens.”

“Kannibalisatie is niet aan de orde”

Een beweging die Michel Suijkerbuijk van eLinea niet onbekend voorkomt. Hij voert met regelmaat gesprekken met uitgevers. Het merendeel staat positief tegenover eLinea. Maar een aantal van de grote uitgevers ontbreekt nog binnen de dienst. “De hele grote krantenjongens hebben er misschien nog moeite mee, maar daar spelen ook andere dingen.” Suijkerbuijk doelt onder meer op de klantrelatie en kannibalisatievrees: “In ons concept is iemand een klant van ons en indirect van een krant en dat vinden de allergrootste jongens niet zo fijn. (….) Ze zijn bang dat onze deals  ten koste van eigen abonnementen gaan.”

Dat laatste is volgens Suijkerbuijk niet gegrond. In een groot gebruikersonderzoek liet  95% van de respondenten weten dat een abonnement op eLinea niet ten koste zou gaan van een ander abonnement op krant of tijdschrift, “Er blijken dus mensen te zijn die op dit moment helemaal geen abonnement meer hebben. Die groep wordt steeds groter. En ze hebben wel behoefte aan verdieping bij het bestaande nieuws. Naast het korte gratis nieuws willen ze meer. Daarnaast zijn er mensen die wel een abonnement op een krant of tijdschrift hebben, maar ook af en toe wel eens een artikel uit een andere hoek willen lezen.”

“Grote ambities”

Ondanks de hobbels die genomen moeten worden, hebben beide diensten grote ambities. eLinea hoopt binnen drie jaar door te groeien naar 150.000 betalende klanten. “Anders ben je niet interessant voor de grote uitgevers.” WappZapp droomt nu al van uitbreiding naar Duitsland en de  Engelstalige markt. Waarbij ook daar eerst voor het gratis model met advertenties zal worden gekozen. Om daarna een premium model tegen betaling te introduceren. Geen simpele overgang. Maar Giezeman ziet weinig problemen: “Het is echt wel uit te leggen dat je voor een film die een paar maanden geleden in de bioscoop is geweest moet betalen. En dat wanneer er een YouTube logootje bijstaat het gratis is. Dat krijgen we echt wel gecommuniceerd.”

Meer weten over journalisiek? Na De Deadline van Bart Brouwers koop je hier

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.