Als de onthullingen van Edward Snowden één ding duidelijk hebben gemaakt, is het dat online data op dit moment allesbehalve veilig zijn. Dat raakt iedereen. Burgers, maar ook bedrijven. “Ik vind dat wij als bedrijf uitgedaagd worden door de hele Snowden affaire om duidelijk te zijn over de diensten die we bieden, hoe we mensen nu al kunnen beschermen en hoe we dat nog beter kunnen gaan doen.” Werner Vogels, CTO van Amazon, schoof aan bij Top Names. Het eerste deel van dat gesprek gaat over de beveiliging van data. 

Vogels klinkt zeker van zijn zaak: “Wij worden niet afgetapt. Bij mijn weten zeker niet. En geloof me, dat is voor Amazon ook van groot belang.”  Dus neemt het bedrijf het zekere voor het onzekere en wordt het dataverkeer standaard versleuteld. Dus zelfs als er zou worden afgetapt, dan is de informatie niet bruikbaar. Een voorzorgsmaatregel die van groot belang is om er voor te zorgen dat burgers vertrouwen blijven houden in online verkeer. Waarbij het bedrijf weinig vertrouwen heeft dat wetgeving daar zorg voor kan dragen. Vandaar dat Amazon er als bedrijf veel tijd en energie in stopt. En de focus meer en meer gaat verschuiven richting de klant. “Wij zien dit als een uitdaging. Het geeft ons de mogelijkheid om te laten zien wat je kun doen met technologie en dat je daadwerkelijk bescherming voor en door technologie kunt creëren.  Waarbij wij niet in het geheim de touwtjes in handen hebben en je dus niet echt weet wat er met die sleutels gebeurt, maar waar jij als klant onder alle omstandigheden in controle bent.”

“ Over 5 jaar is encryptie standaard”

De verantwoordelijkheid en de mogelijkheden en keuzes komen meer en meer bij de klant te liggen. Terwijl daar ook zwakke punten zitten. Inbraken vinden namelijk vaak plaats via  ‘social engineering’: je krijgt een mail van een schijnbaar betrouwbare partij waarin je gevraagd wordt iets te controleren. Je klikt op de link en ‘boom’ ze zijn binnen. “Die firewall jongens weten onderhand wel hoe ze iets moeten beveiligen. Het gaat allemaal via omwegen en waar het dan om gaat is dat individuele applicaties en individuele gebruikers zich moeten kunnen beschermen tegen dat soort dingen die in hun omgeving gebeuren.” Dus door klanten de technische tools in handen te geven zichzelf te beschermen zou het veiliger moeten worden. “Ik denk dat over een jaar of 4 a 5 alles standaard geëncrypt wordt”.

Daarmee wordt Amazon minder kwetsbaar. “Alles wat je bij ons aanmaakt is gesloten, ‘by default’. Jij moet een bewuste keuze maken om iets open te zetten. Dat is al een heel andere fase dan toen je je eigen server kocht, die standaard open stond en jij alles bewust moest afsluiten.” Zonder dat data wordt bekeken kun je bij Amazon een tool inschakelen die al  je instellingen naloopt en je waarschuwt wanneer iets open staat.

“We willen van een verkooprelatie naar een partnerrelatie”

Diezelfde tool, Trusted Advisor nu nog in beta, vertelt je ook wanneer je te veel geld uitgeeft bij Amazon. Zo werd in de afgelopen drie maanden dankzij een paar duizend adviezen door klanten 22 miljoen dollar bespaard. Een koers die past bij de filosofie van het bedrijf. “Het is in ons belang om je de rest van je leven als klant te houden, daar hebben we veel meer aan dan dat ene moment. Als we jou helpen minder geld bij ons te besteden, dan betekent het waarschijnlijk dat je langer in leven kunt blijven als bedrijf.  Dat de kans dat jij succesvol wordt op de lange termijn veel groter is en daar gaat het om.”

Een verschuiving van een sales relatie naar een partner relatie. Waarbij niet alleen Trusted Advisor wordt ingezet, maar ook de salesmensen op een andere manier worden beloond. “Onze salesmensen worden aan de ene kant beloond voor te verkopen, via commissie. Maar we hebben ook een nieuw beloningspatroon in werking gezet waarbij mensen ook beloond worden voor de hoeveelheid geld die ze jou besparen. Dus als jij een paar miljoen per jaar bij ons besteedt en iemand van sales haalt dat met een miljoen naar beneden, dan wordt dat beloond. Dat is de enige manier waarop we die oude wereld van de IT kunnen doorbreken.”

De eerste 21 minuten van de uitzending gaan over de veiligheid van het online dataverkeer.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.