Wie auto wil rijden heeft verschillende opties. Je koopt zelf een auto, kiest voor lease of autodelen. Anyways biedt een nieuwe optie: “Wij maken het mogelijk om je eigen auto te kunnen rijden met een super flexibel abonnement”, aldus founder en CEO Wesley De Kruijff. Dat betekent dat je niet, zoals bij een doorsnee lease organisatie, minimaal 24 maanden aan een contract gebonden bent. Ook na één maand kun je weg. En dat al vanaf 300 euro per maand.

Niet alleen biedt Anyways grote vrijheid, de voorwaarden waaronder een voertuig kan worden verhuurd zijn ook gunstig. Zo kun je al op 18-jarige leeftijd een auto huren, heb je 1500 vrije kilometers per maand en betaal je 150 euro eigen risico bij een schadegeval waar jij zelf schuldig aan bent. “De reden waarom we het zo gunstig kunnen aanbieden is dat we slim gebruik maken van de stilstaande voorraad van dealers. Daarmee kunnen we het mogelijk maken om op een flexibele manier een auto te gaan rijden. Dus we bieden de consument van nu, mensen die op zoek zijn naar vrijheid en flexibiliteit, een oplossing. En we bieden een oplossing voor dealers met een stilstaande voorraad.”

“Binnen 72 uur voor je deur ”

Op dit moment heb je als consument bij Anyways keuze uit drie typen auto’s. Een elektrische auto ontbreekt nog. “Wij willen in beweging brengen wat stil staat en elektrisch staat nog niet zoveel stil. Als die beschikbaar komen dan gaan we ze zeker aanbieden. We zijn ermee bezig.” Anyways is nog niet heel lang bezig. Het bedrijf bestaat nog uit minder dan 10 medewerkers. Maar de eerste klanten hebben zich al gemeld. Sterker nog: dat aantal loopt snel op.

Zelf een auto kopen is duur. Tachtig tot negentig procent van de mensen doet dat met financiering, maar omdat je nooit weet wat er gebeurt kunnen kosten variëren. Groot voordeel is wel dat je je auto met niemand hoeft te delen. Datzelfde geldt voor lease en je weet waar je aan toe bent qua kosten.”Je hebt geen gedoe van onderhoud of vervangend vervoer. Dat zit allemaal bij de huurprijs in. Dat bieden we ook, maar we zijn nog flexibeler dan huren. Voor huren moet je altijd een looptijd opgeven, je moet ergens naartoe om de auto op te halen. Wij leveren hem binnen 72 uur voor je deur af, zolang je hem nodig hebt dan gebruik je hem en als je er vanaf wil dan lever je hem weer in.”

“Schaalbaar model ”

Anways is schaalbaar doordat het bedrijf zelf geen auto’s bezit. ze maken gebruik van stilstaande voorraad. “We verdienen op 2 manieren geld. Zodra je instapt betaal je 100 euro en wij verdienen ook een bedrag per maand. Daar zit een marge op.” De Kruijff verwacht uiteindelijk goed te kunnen verdienen doordat zijn platform groot kan worden. Anyways heeft internationale ambities. Klanten worden nu nog gewonnen via search. Daar komen pr, social, affiliate en het werken met ambassadeurs op korte termijn bij. De onboarding kan volledig worden geautomatiseerd.

De grootste troef nogmaals: “Wij hebben geen eigen auto’s. Dus die kosten hebben we niet. Daar hebben we een afspraak over met de leverende partij. Zij hebben de auto’s en doen het onderhoud. Zo kunnen we het operationeel en logistiek heel schaalbaar houden. Dan focussen wij ons op acquisitie, product en customer experience. Op die manier maken we het schaalbaar. (…) We zijn er voor de consument. Die wil steeds flexibeler zijn en daar springen we op in. Welke auto je rijdt wordt steeds minder belangrijk. Vroeger was het een statussymbool, maar tegenwoordig gaat het vooral om gemak. Dus die hele merk/model component vinden wij niet zo interessant, de consument ook steeds minder. Dat maakt het makkelijk om met partners te werken: ze kunnen zelf een auto pakken binnen en segment.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!