Toen Wiggert de Haan van Roamler in december 2011 te gast was in Top Names, sprak hij vol enthousiasme over de uitgebreide mogelijkheden van de dienst. Inmiddels heeft Roamler afdelingen in dertien landen en is de focus op ‘retail’ komen te liggen. Nog steeds kunnen mensen geld verdienen met hun telefoon door het uitvoeren van kleine opdrachten, maar die gaan nu heel vaak over winkels en hun voorraad.”Een typische opdracht is: check in een winkel een bepaald product. Daar krijg je een paar euro voor, afhankelijk van de locatie. Wij richten ons niet op de mening van die mensen, maar op feiten. Dankzij de camera, de gps en internetverbinding in telefoons kunnen we heel snel precies vaststellen hoe het ervoor staat”, aldus De Haan. 

“Als je  breed wilt werken, heb je meer marketingpower nodig. Maar als je, zoals wij, op retail-executie zitten dan spreek je een duidelijke groep klanten aan en kun je het productportfolio beter maken, zodat je daar echt in kan excelleren. Dus waar we nu mee bezig zijn is een hele mooie afbakening.” Een afbakening die wel pas werd ingevoerd nadat de inkomsten tegenvielen. De investeerders waar Roamler een half miljoen euro van had ontvangen, adviseerden het bedrijf zichzelf onder de loep te nemen.”Dus in 2012 hebben we heel scherp moeten kijken: wat doen we nou, met wie doen we dat, hoe doen we dat en voor wie? Heeft ons enorm geholpen: het heeft ons veel meer focus en een duidelijk verhaal opgeleverd En het afgelopen jaar zie je dan ook een omzetstijging van zo’n 5% per maand.”  Waarmee de jaaromzet van Roamler in Nederland tussen de één en twee miljoen euro uitkomt.

“Het belangrijkste asset zijn de ‘roamlers’ ”

In Nederland bestaat het team uit 6 mensen. Die zijn in staat om een paar duizend ‘roamlers’ aan te sturen. Bij de uitbreiding in het buitenland, onder meer in Groot Britannië, Duitsland, Frankrijk, Mexico en Columbia, is gekozen om de aanpak in Nederland over te nemen. Dat betekent veel tijd steken in training van de mensen die voor Roamler op pad gaan. “Je belangrijkste asset zijn je roamlers, daar moet je goed mee omgaan. Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. We stoppen heel veel tijd in de training en op het moment dat ze voldoende opdrachten hebben gedaan en hebben bewezen dat ze een goeie Roamler zijn dan mogen ze de commerciële opdrachten gaan doen.” Daarbij is inmiddels geleerd dat de opdrachten heel eenvoudig moeten zijn.

De groep roamlers is heel divers: “Studenten, huisvrouwen, taxichauffeurs, en één van onze meest fanatieke bijdragers werkt in het ziekenhuis en heeft overdag tijd voor opdrachten.” Geld is volgens De Haan niet de belangrijkste reden om mee te doen. “Het is een goed excuus.” De grote kracht van Roamler is en blijft dat het het bedrijf lukt om in korte tijd een groep mensen te mobiliseren om een opdracht uit te voeren. Waarmee je binnen een paar uur weet hoe het er in dertien verschillende landen voorstaat.

“Roamler onderzoekt de mogelijkheid om tv te gaan maken ”

Roamler kent naast de commerciële opdrachten ook nog steeds creatieve opdrachten. In die laatste categorie pas bijvoorbeeld de opdracht om voor 5 mei een mooie foto te maken die vrijheid verbeeldt. Ook wordt er steeds vaker met video gewerkt. Zo vroeg een reclamebureau onlangs of mensen wilden vastleggen hoe ze hun weekplanning maken. “Dan worden mensen hun eigen interviewer. Dat geeft heel authentieke resultaten.” In het verlengde daarvan onderzoekt Roamler op dit moment de mogelijkheden om met Roamler tv te gaan maken, waarbij je een onderwerp vaststelt en mensen video’s terugsturen. “Een heel spannend experiment.”

Dat gezegd hebbende: de focus blijft vooralsnog op retail liggen. Zolang Roamler op dat terrein nog nodig is. Want systemen waarmee elk schap in de supermarkt op afstand in de gaten gehouden kan worden zijn in de maak. “Die technologie is er al, daar zijn verschillende partijen mee bezig, maar het is op dit moment nog heel duur en kost veel tijd. Maar het is zeker een toekomstpad. Het Internet of Things gaat zeker gebeuren in supermarkten.” Maar tot die tijd blijft De Haan onverminderd enthousiast over zijn roamlers. “Het is heel positief om te zien hoe snel je zo’n crowd in kunt zetten.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.