Roamler is een app waarmee mensen geld kunnen verdienen door het uitvoeren van afgebakende taken. Aanvankelijk alleen in de retail, maar inmiddels ook in de installatiebrache. En ook in de zorg wordt geëxperimenteerd.  In het begin draaide het in de retail voornamelijk om het controleren van zaken en het doorsturen van foto’s. In de installatiebranche gaat het om het installeren van slimme thermostaten, alarmsystemen, slimme deursloten. “We zijn van passief naar actief gegaan”, aldus founder Wiggert de Haan.

In de retail werd de basis gelegd. Die bestaat uit het helder omschrijven van een taak. “We beschrijven die taken heel goed en dat maakt het voor mensen heel duidelijk wat ze kunnen doen, op welk tijdstip, waar en hoeveel ze ermee kunnen verdienen. En we geven ze de zekerheid dat als ze op accepteren drukken dat de taak voor hun is. Dat werkt supergoed.” De retailtaken waren voor iedereen toegankelijk. In de installatiebrache werk het anders. Daar worden mensen gescreend en moeten ze een aantal certificaten halen. De opdrachtgever is altijd een energieleverancier. “Die geeft aan dat er een thermostaat opgehangen moet worden. Dat komt automatisch in de app. Dan gaat verder alles vanzelf: van het oppakken van de opdracht tot het uitvoeren wordt door de monteur wordt gedaan.”

“Geweldige oplossing voor mensen die verandering willen ”

Naast Roamler Retail en Roamler Tech is er ook Roamler Care. “Daar zijn we nog heel erg aan het experimenteren. Wij geloven dat we de zorg enorm veel efficiënter kunnen maken. Daar zijn we met veel lol en vertrouwen in actief.” Toch gaat het in de zorg langzamer dan op de andere twee tereinen. Dat heeft te maken met de complexiteit van het systeem. Je hebt niet alleen te maken met zorgtaken en instellingen, maar ook met verzekeraars. “Het gaat in de zorg minder snel dan we aanvankelijk hadden gehoopt. In de installatiebranche halen we alle planning en administratie weg. Ook in de zorg zit heel veel planning en administratie. Als we daar een deel van weg kunnen halen door processen slimmer in te richten en data te delen met zorgorganisaties dan kunnen we hele grote stappen maken.”

Je zou Roamler kunnen verwijten dat ze bijdragen aan een wereld waarin banen worden opgeknipt in taken. Waarbij mensen heel veel taken moeten doen om een fatsoenlijk salaris te verdienen. De Haan verwerpt deze kritiek. “Ik denk dat wij aan de wensen voldoen van een hele grote groep mensen die flexibeler en vrijer willen werken. Dat zie je niet alleen bij ons maar ook bijvoorbeeld bij Temper. Tegelijkertijd zie je dat de samenleving heel erg verandert. Vroeger kregen mensen een baan en daar bleven ze dan tot hun pensioen. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Het verandert. Automatisering speelt ook een enorme rol. Ik hoef alleen bonnetjes op te loaden en alles gaat verder automatisch in de boekhouding van Moneybird. Dus in plaats van 4 uur per kwartaal ben ik er nog maar 1 uur per kwartaal mee bezig. Kun je nagaan wat dat te betekenen heeft voor bedrijven, voor banen. De hele samenleving verandert en wij spelen daar een rol in. Wij hebben een geweldige oplossing voor mensen die verandering willen.”

“Enorme behoefte aan zorg personeel ”

De Haan benadrukt dat Roamlers goed worden betaald. “Wij betalen onze Roamlers meer dan als ze als ZZP-er voor een traditioneel bedrijf zouden werken Dat doen we doordat we processen automatiseren. En uiteindelijk hou je dan meer over voor de Roamler. Die heeft een betere positie naar de opdrachtgever toe en wij houden er ook nog wat aan over ook. Dus iedereen wordt er beter van. CV-monteurs, dat is een doelgroep waar we in zitten, die verdienen meer dan jij en ik. Die verdienen enorm veel, omdat er zoveel vraag naar is. Dat geldt ook voor de zorg. Wij richten ons dus niet op een zwakke doelgroep op de arbeidsmarkt. Wij richten ons juist op mensen die heel erg gewild zijn in de markt en voor hen maken we werk makkelijker.” Naast retail, tech en zorg verwacht Wiggert dat nog meer markten geschikt zijn voor de inzet van Roamler.

“Ik denk dat er potentieel nog veel andere markten zijn waar je gestandaardiseerde taken hebt. Denk bijvoorbeeld aan inspecties.” Roamler groeit hard. De retailtak vind je in heel Europa. De technische installatieklussen vinden vooralsnog alleen plaats in Nederland. In heel Europa zijn zo’n 50.000 tot 60.000 Roamlers actief. Het bedrijf heeft kantoren in Frankrijk, Duitsland, de UK en België. “In totaal zitten daar zo’n 100 man elke dag en die zijn bezig om elke dag om te zorgen dat het platform beter wordt en dat we met meer klanten praten.” De Haan richt zich op dit moment op de care tak. “Ik ben zelf eigenlijk weer met een nieuwe startup bezig, met care. Ik mag de hele dag kijken wat we geleerd hebben en welke fouten we eerder hebben gemaakt en hoe ik dat in de gezondheidszorg kan voorkomen. Wat je in de zorg ziet is dat er de komende jaren enorme behoefte is aan personeel, aan mensen die gaan helpen. Ik denk dat wij met ons platform juist mensen die in de zorg wat bij zouden willen dragen, maar niet fulltime om wat voor reden dan ook, een kans kunnen bieden om dat te doen.  Het moet veel makkelijker kunnen. Nogmaals: we hebben de formule nog niet gekraakt, ik weet nog niet precies hoe het moet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we daar het komend jaar stappen in gaan maken.”

 (Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.