Person: Bart Brouwers

Bart Brouwers: “De journalistiek moet zich laten bevruchten door andere vakgebieden”

Bart Brouwers is ruim een jaar in dienst als professor aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zijn missie: vernieuwing van de journalistiek. Nu de traditionele media het steeds moeilijker krijgen door een haperend verdienmodel is het tijd om buiten de grenzen van het vak te kijken. In Top names vertelt Brouwers over zijn missie.

Bart Brouwers: “Eindhovens journalistiek platform e52 start alleen bij 1.000 betalende abonnees”

Bekend geworden door online initiatieven komen Bart Brouwers en Merijn ten Houten nu met e52: naast een platform ook een fysieke krant. Onderwerp: diepgravende journalistiek over innovatie, economie en cultuur in Eindhoven. Doelgroep: moderne Eindhovenaren tussen de 20 en 45 jaar oud. Bart Brouwers legt in Top Names de plannen nader uit.

De Twitter-geboden van de Volkskrant

Tijdens iCross2014 vertelde Heleen van Lier, social media redacteur bij de Volkskrant, over de 10 Twitter-geboden die door de krant zijn opgesteld. Iedere redacteur of journalist die met zijn of haar naam in de krant staat moet actief Twitteren, maar kan een werkgever dat eigenlijk wel opleggen?

Bart Brouwers (Na De Deadline): “Op iedere 25.000 inwoners een door de overheid gefinancierde journalist.”

Bart Brouwers schreef het boek ‘Na De Deadline’ over journalistiek. Petra ter Doest nam het initiatief voor Mattermaps, een tool waarmee je het publieke debat inzichtelijk kunt maken. Beiden waren aanwezig bij Top Names On Stage. Een gesprek over kansen, mogelijkheden, voorwaarden en overheidsbemoeienis met betrekking tot journalistiek.

We zijn er trots op: Na De Deadline; Journalistiek Voorbij De Crisis van Bart Brouwers!

De deadline was tot de opkomst van het internet het harde moment waarop een journalist niets meer aan zijn werk kon veranderen. Maar inmiddels lijkt de journalistieke sector zelf zijn deadline te naderen. Het boek “Na De Deadline” van Bart Brouwers geeft een realistisch beeld van de staat van de journalistiek en werpt een optimistische blik in de nabije toekomst.

Bart Brouwers (Dichtbij.nl): “De glorietijden van de journalistiek zijn voorbij”

De Sanoma Media Parade is een jaarlijks terugkerend evenement: drie dagen inspirerende sessies die voor iedereen (die zich heeft opgegeven) vrij toegankelijk zijn. Top Names streek ook neer op de Media Parade voor Top Names On Stage. Met in deze aflevering Bart VBrouwers van Dichtbij.nl en Wilma Haan van NU.nl.

Jeff Jarvis: “Verban de krantenmensen naar de kelder”

Er is maar één route: alles digitaal. Ga daar als krant van uit en blijf je niet rijk rekenen met je huidige papieren inkomstenstroom. Jeff Jarvis is te gast in Nederland, Bart Brouwers doet verslag van een ronde tafel bijeenkomst.

Lessons Learned: hoe Bart Brouwers van Dichtbij leerde dat hyperlokaal nog onbetaalbaar is

De adverteerders willen nog gewoon banners, het publiek doet minder mee dan gehoopt. Het gaat goed, maar het gaat niet snel bij hyperlokaal nieuwsnetwerk Dichtbij. Dat vertelt hoofdredacteur Bart Brouwers in de serie Lessons Learned.

Bart Brouwers (DodeBomen.nl) ziet weinig mensen met hun smartphone boven een tijdschrift hangen

Bart Brouwers is een man met een geschiedenis in zowel print als online, maar in de combinatie van de twee ziet hij weinig.

“Twitter is een cadeautje voor de journalistiek.” Interview met Bart Brouwers, spreker op De Realtime Revolutie

Bart Brouwers is hoofdredacteur van lokaal nieuws platform Dichtbij.nl De invloed van realtime media op de journalistiek? Het werk wordt makkelijker door nieuwe gereedschappen en moeilijker door nieuwe toetreders, maar bovenal is Twitter een cadeautje voor de journalistiek.

Fast Moving Trend: Doe Het Altijd En Overal. Alles = internet

Alles is internet. Overal is internet. Mobiel internet is definitief doorgebroken en na mensen komen nu dingen online. Een boeiende ontwikkeling!

Bart Brouwers (Dichtbij): de kansen van hyperlokale journalistiek

De journalistiek heeft het zwaar, maar Bart Brouwers (ex Spits) ziet kansen. Kansen als wordt ingezoomd op hyperlokale informatiestromen, persoonlijk nieuws. En als journalisten wat flexibeler worden met advertorials en andere inhoud die dicht tegen een adverteerder aan schurkt. Dat probeert hij met snel uitrollend netwerk Dichtbij. In gesprek met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg »