Pim de Witte (Medal.tv): “We zijn groot genoeg om te concurreren, maar klein genoeg om snel te manoeuvreren”

Medal.tv is hard op weg om een nieuw groot sociaal netwerk te worden. Niet voor iedereen, maar met name voor gamers die op het platform eenvoudig beelden van games kunnen delen. CEO en co-founder Pim de Witte vertelt in Top Names over de voor- en nadelen van snelle groei, de concurrenten en het belang van de community.

Joost Diepenmaat (Moneybird): “Ons bedrijf is een verlengstuk van hoe we willen leven”

Voor veel mensen is boekhouding een stoffig onderwerp, maar het Twentse Moneybird maakt het makkelijk en leuk. Dat doen ze zonder alles overheersende ambitie om de grootste te worden. Co founder Joost Diepenmaat vertelt in Top Names over een bijzonder bedrijf, werken van 9 tot 5, geen managers, het vinden van personeel en de lol in boekhouden.

Christy van Beek (AgroCares): “25% meer oogst door betere bodemsamenstelling”

Planten hebben voedsel nodig in de vorm van mest. Maar lukraak mest toedienen kan averechts werken. AgroCares ontwikkelde een bodemscanner waardoor ook minder gefortuneerde boeren hun grond kunnen analyseren. Christy van Beek vertelt in Top Names over hogere opbrengsten, drempels die moeten worden genomen, focus en schaalbaarheid.

Jouri Schoemaker (Pieter Pot): “Wel duurzamer, maar niet duurder dan andere supermarkten”

Een groot deel van de plastic berg bestaat uit verpakkingsmaterialen. Die worden slechts één keer gebruikt en daarna weggegooid. Pieter Pot wil daar een einde aan maken. Oprichter Jouri Schoemaker vertelt in Top Names over de slimme pot, het intelligent uitrollen over Nederland, uitbreiding in het buitenland en veel mensen een klein beetje duurzamer maken.

Hugo van Donselaar (Campspace): “Wij bieden een kleinschalige, unieke kampeer ervaring”

Hoewel heel veel mensen bewust kiezen voor een verblijf op een mega camping, zijn er ook mensen die wat anders willen. Kleinschalig, terug naar de eenvoud. Campspace voorziet daarin. Co-founder Hugo van Donselaar vertelt in Top Names over unieke ervaringen, het netwerk van scouts, het vinden van nieuwe kampeerplekken en de ambities.

Bas van Abel (De Clique/Fairphone): “Om een systeem te veranderen moet je er onderdeel van zijn”

Het komt niet vaak voor dat iemand de wereld wil veranderen, dat wil doen door een goed draaiend bedrijf neer te zetten. Bas van Abel wil dat wel. Hij deed het met Fairphone en doet het met De Clique. In Top Names verteld hij over het nieuwe initiatief, zijn enthousiasme voor de start van een bedrijf, de lessen van Fairphone en de ambities.

Tim Murck (HackShield): “Kinderen slimmer maken op het gebied van cyber security”

Je kunt kinderen duizend keer waarschuwen voor de gevaren online, maar pas wanneer ze dingen zelf ervaren leren ze echt iets. HackShield bedacht een game waarin die ervaring en verantwoordelijkheid centraal staat. Co-founder Tim Mirck vertelt in Top Names over zijn hekel aan subsidies, de lange weg naar een gezond businessmodel en dingen echt veranderen met behulp van een game.

Lucien Burm (Dutch Startup Association): Steun aan startups onvoldoende”

De overheid heeft een speciale regeling om startups van de ondergang te redden. Een fonds met daarin 100 miljoen, dat op woensdag 29 april open gaat. Startups kunnen een aanvraag voor een lening doen. Dat is onvoldoende oordeelt Lucien Burm, voorzitter van de Dutch Startup Association, in Top Names.

Martijn Wijtmans (Tripetto): “Op eigen kracht een mooi onderzoeksproduct bouwen”

Online enquêtes roepen vaak irritatie op. Doordat vragen elkaar niet logisch lijken op te volgen. Tripetto hoopt daar verandering in te brengen. Co-founder Martijn Wijtmans vertelt in Top Names over werken met input van gebruikers, de tijd hebben en nemen om een product te ontwikkelen, de stap naar betaling en de toekomst.