Topic: Kunst en cultuur (Pagina 4)

Het optimisme is terug in de muziekindustrie

Eurosonic/ Noorderslag zit er weer op. Fast Moving Targets deed verslag van Buma Music Meets Tech, het programma-onderdeel met focus op de combinatie van muziek en technologie. Van startups tot gevestigde namen, van platenmaatschappijen tot technologiebedrijven, allemaal schoven ze aan om te praten over trends, ontwikkelingen, diensten en services. De hoofdlijnen op rij.

De beste Buma Music Meets Tech startup is Number8! #BMMT16

12 startups hebben gepitched in het kader van de Buma Music Meets Tech conferentie op Eurosonic / Noorderslag, een deskundige jury boog zich over de kandidaten en de beste was Number8. Het publiek koos voor Gigstarter.

Buma Music Meets Tech; De Startup Jury! #BMMT16

Dag 2 van Buma Music Meets Tech 2016 stond in het teken van startups. 12 talenten stelden zich voor, een deskundige jury boog zich over het aanbod en koos als winnaar Number8. Juryleden schoven aan en vertelden waar ze op letten ….

De waarde van de creatieve industrie op rij door negen deskundigen

De creatieve industrie is divers. Van design tot architectuur, van muziek tot mode. Maar naast verschillen zijn er overeenkomsten. De creatieve industrie heeft flexibele denkkracht. De creatieve industrie is gewend om over domeinen heen samen te werken. De creatieve industrie denkt buiten gebaande paden. Allemaal kenmerken die belangrijk zijn om antwoorden te zoeken op de grote vraagstukken die op de wereld afkomen.

Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Op Youtube is de muziekvideo nog steeds ongekend populair met name onder een jong publiek. Xite bedient die doelgroep op televisie en de mobiel. Middels een app waarmee je een gepersonaliseerde afspeellijst te zien krijgt. CEO Derk Nijssen vertelt in Top Names over concurrentie, rechten en de zelfgebouwde achterliggende techniek.

Een kwestie van vertrouwen

Robots roepen bij veel mensen een gevoel van ongemak en argwaan op. Maar hoe zit het omgekeerd? Wat kunnen robots van mensen verwachten? Die vraag werd getest door een robot op pad te sturen: liftend door Canada, Duitsland en Amerika. De avonturen van HitchBOT de liftende robot.

Hidde Kross (Veejays.com): “Als Rembrandt nu had geleefd, was hij misschien vj geworden.”

Artiesten die hun show met extra beeld willen verfraaien is van alle tijden. Vandaag is alleen veel meer mogelijk dan in de tijd van de vloeistof dia’s. Sterkere computers, grotere schermen, direct renderen, 3d en drones. Het is geen toekomstmuziek meer. Hidde Kross, zakelijk leider bij vj collectief Veejays.com, vertelt in op Names over de kansen en mogelijkheden van vj’s.

Kunstenaar Gaby Zwaan wil met tech-art techniek toegankelijk maken

Gabi Zwaan is een man met een missie. Hij wil techniek uit uitgangspunt nemen en daar kunst mee maken. Kunst die mensen aan het denken moet zetten. Mission31 bestaat uit 31 verschillende projecten die in een periode van vier jaar zouden moeten gaan plaats vinden. Als het lukt om het benodigde geld, circa vijftien miljoen dollar, bij elkaar te krijgen. Gabi Zwaan vertelt in Top Names over zijn missie.

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet!

Waag Society en Fast Moving Targets presenteren: Fix The Internet, een interviewserie over de vraag wat er stuk is aan internet, hoe dat komt, maar ook: hoe dat internet te repareren valt. Internet is begonnen als een idealistisch en wellicht een tikkeltje naief informatie- en communicatieplatform, maar naast die krachten zijn er zwaktes bijgekomen. Einde aan de privacy, controle door de commercie, monitoring door overheden.

’25 jaar internet in Nederland’ is een must have voor iedere liefhebber van internet

Ik ben er zelf mede verantwoordelijk voor, maar hebben onze digitale geschiedenis slecht vastgelegd. We waren erbij, die eerste 25 jaar van het internet, maar er is weinig overgebleven van het begin van wat we nu wel als een revolutie mogen beschouwen. Maar gelukkig zijn de verhalen er nog. Zoals de 50 verzamelde verhalen in 25 jaar internet in Nederland door Peter Olsthoorn. Ik ben er dan ook heel trots op dat we dat boek mogen uitgeven.

Hoe data de muziek redde!

Het begrip ‘data is de nieuwe olie’ is inmiddels een cliché geworden. Maar dat data de brandstof is voor inzicht en zaken, is op veel terreinen zichtbaar. In de muziekindustrie wordt er door de voorlopers slim mee om gesprongen. Zoals door Kobalt.

Rolf Dröge (Kollekt.FM): “We bouwen aan het grootste sociale muziekplatform”

Kollekt.FM biedt muziekliefhebbers de mogelijkheid playlist te delen met anderen. Playlist samengesteld uit gratis muziek die je kunt vinden op Soundcloud en YouTube. Met die dienst hoopt Kollekt.FM Spotify overbodig te maken. Founder Ralph Dröge was te gast in Top Names en vertelt over de plannen.