Topic: Media (Pagina 2)

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): “Met opkomende technieken verhalen journalistieke vertellen”

Nieuwe technieken kunnen helpen bij journalistiek onderzoek en het bereiken van een nieuw publiek. Om die redenen maakt Lighthouse Reports telkens opnieuw gebruik van nieuwe technieken. Journalist Ludo Hekman vertelt in Topnames over de voordelen, de impact die het kan hebben en de bezwaren die er aan kleven.

Media-ondernemer Willem Sijthoff: “Je moet gaan voor marktleiderschap in de niche”

Willem Sijthoff is een duizendpoot: uitgever, vastgoedeigenaar, liefhebbervan kunst en cultuur en maatschappelijk betrokken. In Top Names vertelt hij over de ontwikkeling van de oude Amsterdamse Diamantbeurs, het uitgeversvak en de zorgen voor de toekomst.

Tim Heineke (I am POP): “Onze bot is de meest directe manier om contact te hebben met fans”

Je kunt nog geen intelligent gesprek met een bot voeren, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee afgeschreven kunnen worden. Sterker nog, bots hebben de toekomst. Tim Heineke, founder van I am POP, vertelt in Top Names over bots, verwachtingen en de toekomst van zijn bedrijf.

Jeroen Elfferich (Ex Machina):”Interactie rondom online live video rukt op”

Na de komst van Netflix staat de traditionele televisiewereld een volgende bedreiging te wachten: het succes van online interactieve content. Jeroen Elffrich van Ex Machina vertelt in Top Names onder meer over de verschuiving die plaats vindt, de kansen voor content makers en het succes van Twitch.

Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

Het IDFA biedt naast lineaire documentaires ook ruimte voor het experiment. Dat gebeurt onder de vlag van DocLab. Caspar Sonnen, hoofd nieuwe media IDFA, vertelt in Top Names over nieuwe media, geschiedschrijving en geslaagde experimenten.

Stijn Postema (onderzoeksjournalist): “Drones worden steeds goedkoper, steeds beter en steeds veiliger”

De mobiele telefoon, camera’s die steeds goedkoper worden, betaalbare drones. het zijn allemaal voorbeelden van nieuwe tools waar journalisten gebruik van kunnen maken tijdens hun werk. Stijn Postema deed onderzoek naar de inzet van drones. In Top Names vertelt hij over de mogelijkheden en de hobbels die nog genomen moeten worden.

John Olivieira (Publicism): “Kan blockchain technologie de vrije pers helpen?

De vrije pers staat wereldwijd onder druk. Publicism onderzoekt of de blockchain uitkomst kan bieden. Co-founder John Olivieira vertelt in Top names over de plannen, het doel en de noodzaak van diversiteit in de journalistiek.

Ward Wijndelts (hoofdredacteur): “Met een culturele blik wordt Vrij Nederland weer relevant”

Ooit was Vrij Nederland een weekblad met veel aanzien. Tegenwoordig is de oplage beperkt tot 16 exemplaren per jaar en lopen de abonnees terug. De nieuwe hoofdredacteur Ward Wijndelts moet daar verandering in gaan brengen. In Top Names vertelt hij over online eerst, een helder profiel en een wereld die roept om een nieuwe krachtige Vrij Nederland.

Jan Riemens (Zoomin.TV): “Van adverteren moeten we het niet hebben, van adverteerders wel”

Jongeren zijn vrijwel niet meer te bereiken via de televisie. Dus is het zoeken naar andere wegen om die groep aan te spreken. Drone racen kan uitkomst bieden meent Jan Riemens, de Chief Executive Officer van Zoomin.tv. In Top Names vertelt hij over de drone race wereldkampioenschappen, het bereiken van jongeren en zijn rol binnen het bedrijf.

Slaven Mandic (Wayne Parker Kent): “Meer betalen voor minder advertentiebereik, dat model houdt geen stand”

Wayne Parker Kent is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. Met 100 medewerkers en een heuse HR manager telt de online uitgever echt mee. Partner Slaven Mandic vertelt in Top Names over de plannen in het buitenland, Het aandeel vanMediahuis, de overname van One More Thing en de verschuiving van puur content naar content en techniek.

Een podcast maken was nog nooit zo makkelijk

Met Anchor is het kinderlijk eenvoudig om audio op te nemen, om muziek toe te voegen, om luisteraars te bedienen. Maar tot op heden moest je om naar deze nieuwe manier van radio maken te luisteren naar de Anchor app. Sinds de nieuwe release is dat anders. Je kunt er nu ook voor kiezen om je Anchor kanaal als podcast te verspreiden.  

Als ik hoofdredacteur was …

Het is al weer een tijd geleden dat ik voor mezelf de denkoefening deed ‘wat zou ik doen als ik de hoofdredacteur van een krant was’? Het was in de vroege dagen van het bloggen.