Trend: (Big) Data (Pagina 5)

Jantine Doornbos (FoodDrop): “Vanuit Groningen met data de strijd aan met Thuisbezorgd”

Gezond voedsel bezorgen op de fiets. Dat is wat FoodDrop in de kern doet. het Groniningse bedrijf heeft in de stad van de Martinitoren een stevige voet aan de grond. Maar het bedrijf kan en wil meer dan alleen voedsel bezorgen. CEO Jantine Doornbos vertelt in Top Names over techniek, machine learning, concurrentie, data en Groningen.

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): “Met opkomende technieken verhalen journalistieke vertellen”

Nieuwe technieken kunnen helpen bij journalistiek onderzoek en het bereiken van een nieuw publiek. Om die redenen maakt Lighthouse Reports telkens opnieuw gebruik van nieuwe technieken. Journalist Ludo Hekman vertelt in Topnames over de voordelen, de impact die het kan hebben en de bezwaren die er aan kleven.

Barend Raaff (Harver): “Anoniem beter personeel werven”

De afgelopen eeuwen is er weinig geïnnoveerd op het terrein van recruitment. Een mogelijke reden waarom er inmiddels veel startups mee bezig lijken te zijn. Harver is één van die bedrijven. In Top Names vertelt CEO Barend Raaff over data, ethiek, robotisering en de grootste willen worden.

Thomas van Beek (Aboss): “We maken samenwerken eenvoudig voor de muziekindustrie”

Iedere artiest kent het probleem. Je wilt een nieuw nummer schrijven, maar die concert data moeten nog online gezet worden. En de geluidstechnicus moet nog gemaild worden hoe laat hij bij het optreden moet zijn. Het platform Aboss biedt een oplossing. CTO Thomas van Beek vertelt in Top Names over focus, data en effectief informatie verstrekken.

Michiel Muller (Picnic): “De markt van online boodschappen breek je open op prijs en gemak”

Waar traditionele supermarkten moeite hebben om de online markt te veroveren, lijkt hwt nieuwkomer Picnic goed af te gaan. Het bedrijf zet dan ook in op gratis bezorging van boodschappen tegen de laagste prijs. Founder Michiel Muller vertelt in Top Names over de app, de distributie, verse producten en de toekomst.

Julia Janssen (Studio Julia Janssen)”Wij zijn het product van onze eigen informatie geworden”

Het beroep van ontwerper verandert. Er zijn overal steeds meer templates beschikbaar, daarmee is het gedemocratiseerd. Ontwerper Julia Janssen herdefinieert het vak van ontwerper. In Top Names vertelt ze over haar onderzoek naar data en hoe ze dat middels een game inzichtelijk en tastbaar wil maken voor mensen.

Anouar El Haji (Veylinx): “Onze veilingen kunnen de gouden standaard van marktonderzoek worden”

Goed, betrouwbaar marktonderzoek doe je niet met enquetes, maar met veilingen. Dat stelt Anouar El Haji. De founder en CEO van Veylinx vertelt in Top Names over het voordeel van de veiling, de ambities van zijn bedrijf en de plannen voor de toekomst.

Anatoliy Babic (SciSports): “Met data de juiste voetballer vinden”

In de wereld van voetbal wordt weinig aan het toeval overgelaten. Data analyse waarmee alle acties van de spelers in kaart kan worden gebracht is dus een logische stap. Anatoliy Babic, founder van SciSports, vertelt in Top names over werken met videobeelden, de winst van data analyse en de dromen voor de toekomst.

Marleen Stikker (Waag Society): “Het is niet het internet dat niet deugt, het zijn de businessmodellen”

Marleen Stikker, directeur van het Amsterdamse Waag Society, waarschuwt al langer voor problemen rondom het internet. De laatste jaren krijgt ze steeds meer bijval. Een aflevering van Top Names over deelplatformen, businessmodellen, data en privacy en alternatieven.

Ger Baron (CTO Gemeente Amsterdam): “Voor digitale transformatie moet je 6 jaar nemen”

Hoe ga je als stad om met technologische vernieuwing? Ger Baron, CTO van de Gemeente Amsterdam, vertelt in Top Names over de plannen, de successen, de noodzakelijke cultuuromslag en zijn ambities.

Godfried Bogaerts (BeterDichtbij): “De zorg slimmer organiseren”

Godfried Bogaerts heeft een missie: de zorg in Nederland beter organiseren. Een messenger app is de eerste stap. In Top Names vertelt Bogaerts, CEO van Beter Dichtbij, over zijn visie, de app, het overwinnen van weerstand en hoe meer informatie kan helpen de zorgvraag omlaag te brengen.

Olivier van Oord (MiniBrew): “We democratiseren het brouwen van bier”

Zelf thuis bier brouwen was altijd iets voor de ware liefhebber: een moeizaam, tijdrovend en secuur proces met soms onzeker uitkomst. MiniBrew gaat daar verandering in brengen. Creative director Olivier van Oord vertelt in Top Names over hardware ontwikkeling, software, data, geld en de concurrentie.