[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

Gijsbregt Brouwer van Brightguys is sportstrateeg. Hij is uitgever van Sportnext.nl en werkt onder meer voor de Rabo wielerploeg. De invloed van realtime op de sport? De macht verschuift naar de consument, de topsporter wordt belangrijker dan zijn club en het individu heeft geen vereniging meer nodig om zijn sport te organiseren. Gijsbregt Brouwer is spreker op De Realtime Revolutie en dit interview komt in het boek.

Wat is de impact van de realtime revolutie op de sport?

“Sport en nieuws staan op één lijn. Ze zijn als de krant van gisteren. Op het moment dat een uitslag bekend wordt of een doelpunt net is gevallen, is de inhoud veel waard. Dan wil iedereen die informatie. Op het moment dat het voorbij is neemt de waarde snel af. Realtime is in de sport altijd belangrijk geweest. Media als radio en televisie hebben hun succes daar mede aan te danken. Daar is nu internet bijgekomen.”

“Maar het belangrijkst aan de recente ontwikkelingen is dat de macht aan het verschuiven is. Het primaat van doorgeven van informatie ligt niet langer bij uitgevers, omroepen of organisaties. De macht verschuift naar de consument. Dat is de grootste impact op de sport, met vanzelfsprekend grote invloed op de verdienmodellen.”

Op welke manier ligt de macht nu bij de consument?

“Als ik in een stadion zit waar voldoende bereik is, Twitter ik het verloop van een wedstrijd of stuur een foto van een doelpunt naar mijn volgers. Die zijn dan allemaal realtime op de hoogte. Maar ik ben niet de enige, er zitten steeds meer mensen in het stadion die hetzelfde doen en dus allemaal hun vrienden op de hoogte houden. Ze hebben hun eigen kanaal waardoor je als sportliefhebber niet langer afhankelijk bent van radio, televisie of krant. Onlangs ging een foto van een kerel die zichzelf aan een doelpaal had vastgetekend harder de wereld rond via social media dan het officiële nieuws van de erkende sportkanalen.”

Wat maakt het belangrijk dat de macht naar de consument verschuift?

“Sport is altijd gebruikt om enerzijds media in het zadel te helpen en anderzijds mediapartijen, rechthebbenden en sportorganisatoren veel geld te laten verdienen. De consument betaalde voor sport door een krant te kopen, door reclames te financieren of door belasting te betalen voor een publieke omroep. Dat is aan het verdwijnen. Het wordt lastiger om geld te verdienen als exclusiviteit verdwijnt. En sport is duur. Bij een uitzending op Eredivisie Live staan acht camera’s langs het veld te snorren, een investering tussen de 50.000 en 100.000 euro, terwijl zwartwit gezegd 40.000 mensen in het stadion met hun iPhones hetzelfde doen en zij betalen om daar te kunnen zitten. Dat zet zaken op zijn kop.”

De sporter heeft nu zijn eigen kanaal. Waarom is dat belangrijk?

“De individuele sporter wordt belangrijker dan de ploeg waar hij speelt. Een jongen als Robin van Persie heeft 800.000 followers op Twitter. Dat is zo’n powerhouse dat hem dat de machtigste twitteraar van Nederland maakt. Het is voor fans interessanter om hem te volgen dan Arsenal of Oranje. Het zijn persoonlijke kanalen, het zijn realtime kanalen, dan is de informatie het meest direct en als hij van personen zelf komt. Daar kunnen clubs of sponsoren niet tegenop. De echt grote namen als Barcelona of Manchester United blijven wel overeind, maar daaronder wordt het lastiger.”

“Bij Feijenoord is nu Guidetti een van de trekkers, maar die gaat ook weer weg. Nu praat hij over Feijenoord wat goed voor de club is, straks gaat het over zijn nieuwe werkgever en komt Feijenoord niet meer voor in zijn verhaal. Dat is een uitdaging voor clubs.”

Naast de prof is er de amateursporter. Wat verandert er voor de liefhebber?

“Mij wordt soms verweten dat ik veel twitter, maar dat is niet zo. Veel van mijn sportactiviteiten worden automatisch via Twitter en Facebook gedeeld. Als ik ga hardlopen en ik start mijn app op mijn iPhone dat wordt er automatisch getwitterd dat ik vertrek. Als ik stop wordt verstuurd hoe hard en hoeveel ik gelopen heb. Dat zijn geen handmatige tweets, dat gaat vanzelf. Ik ben een amateursporter, maar de mensen die mij volgen zien mijn activiteiten en resultaten. Ze leven mee. Dat heb ik gemerkt toen ik de New York marathon liep. Door het realtime kunnen volgen en meeleven voelde ik me die dag een held. In een paar uur werden mijn foto’s 1200 keer bekeken, had ik 120 likes op facebook en 60 comments. Ik in New York en de mensen die me in Nederland volgden hadden realtime contact en communicatie. Dat is inspirerend en krachtig. Misschien heeft realtime nog wel meer invloed op de amateursporter dan op de professionele branche.”

“Er zijn in Nederland 400 professionele voetballers en 1,2 miljoen amateurvoetballers. Al die individuele spelers hebben per stuk misschien weinig mensen die hun volgen of die ze kunnen bereiken, maar kijk eens naar de opgetelde kracht. De betrokkenheid bij al die mensen is enorm. Wat is je engagement bij een voetballer die in het B-elftal van VVV speelt? In ieder geval minder dan jouw volgers die je foto’s van geslepen schaatsen zien en je over schaatsroutes zien twitteren. Dat vinden mensen gaaf en gaaf voor jou. De kracht daarvan is enorm. Realtime communicatie via je eigen kanaal.”

Wat betekent de realtime revolutie voor verenigingen?

“Dat is echt een hele lastige. Het Nederlands verenigingsleven is een van de mooiste culturele stukjes erfgoed die we hebben. Het is echt heel bijzonder hoeveel mensen vrijwillig aan sport werken in Nederland. Maar ze hebben het lastig. Internet neemt op veel plaatsen de rol van verenigingen over. Een wedstrijd organiseren, een trainingsschema maken, dat kan met apps en geautomatiseerde systemen. Als ik nu wil tennissen, kan ik nu op zoek naar een tegenstander en heb ik die zo gevonden. Daar is geen vereniging meer voor nodig. Dat maakt realtime communicatie mogelijk. Tegelijk is er het probleem dat we in onze vrije tijd zelf veel minder vrijwilligerswerk willen doen. Op het moment dat je niet ook apps of iets dergelijks gaat bouwen om het verenigingsbeheer en leiding te vernieuwen, is het straks klaar met de verenigingen. Daar ben ik heel somber over.“