[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

Naam:
Frank Meeuwsen

Twitternaam:
@frankmeeuwsen

Wat is voor jou de kracht van Twitter?

“De kracht van Twitter zit onder andere in het “ambient” gevoel tijdens events, congressen, festivals, social TV en andere bijeenkomsten. Zoals in de echte wereld er constant gesprekken om je heen zijn, zo is dat ook op Twitter. Je kunt meeluisteren, meepraten, verwonderen, boos worden, volgen, lachen, genieten en kritiek leveren. Twitter als extra venster op de wereld.”

Wat is voor jou de zwakte van Twitter?

“De zwakte van Twitter zit wellicht in wat functionaliteiten. Maar de echte zwakte van Twitter is de zwakte van de mens volgens mij. Er wordt teveel eer en glorie aan Twitter toegedicht. Natuurlijk zijn er prachtige momenten waarbij Twitter een glorieuze rol heeft gespeeld. Maar teveel marketeers en andere Get-Rich-Fast types maken van Twitter een te glad instrument. De kracht zit in de communicatie, niet in de commercie.”

Wat is jouw meest waardevolle ervaring op Twitter?

“Die moet in de begindagen zitten. In 2007 met een paar Nederlandse Twitteraars uitvogelen wat er nu eigenlijk allemaal mogelijk is. De eerste IRL bijeenkomsten waar nieuwe langdurige vriendschappen zijn gesmeed. Door Twitter ben ik bewuster geworden over mijn eigen capaciteiten. Twittervrienden gaven me dat extra zetje om een nieuwe stap in mijn carriere te maken en zelfstandig te gaan ondernemen. Twitter heeft me vele nieuwe interessante vriendschappen gegeven en een groot netwerk.”

Wat is jouw meest vervelende ervaring op Twitter?

“De irreëele boosheid van sommigen. Je kunt maar zoveel vertellen in 140 karakters en daarin kan een woord verkeerd vallen. De woede die dan terugkomt van volslagen onbekenden is dan met geen pen te beschrijven. Je ziet nog net niet het schuim uit de hoeken van de tweet komen en de bliksemschichten uit de avatar schieten. Het is niet nodig om constant vol pais en vree met elkaar om te gaan, maar de ongecontroleerde lompheid van sommigen gaat me te ver.”

Wie is je favoriete Twitteraar en waarom?

“Hmph…dat kan niet. Via Twitter heb ik een prachtige nieuwe/hernieuwde vriendenkring opgebouwd. Die zijn me allen even lief. Maar een Twitteraar die ik altijd zeer waardeerde is er helaas niet meer. @rotjong. In de begindagen een enigma, een raadsel. De natte droom van elke copywriter. In 140 tekens punten maken, je aan het denken zetten, slimme woordspelingen. De man achter @rotjong is er nog. Maar ik mis soms de puntigheden.”

Wat is je favoriete Twittergebeurtenis?

“Als je eigen bruiloft trending wordt met #trouwloft dan is dat wel speciaal. Maar minstens zo mooi zijn al die semi-spontane bijeenkomsten buiten Twitter om. Waar gedurende de avond en nacht minder wordt getwitterd omdat het te leuk is.”

Wat gezegd moet …

“Eind 2007, tijdens een van de eerste Twitterborrels in Mulligan’s (we are the telephonepeople) riep ik: “Als Twitter over een jaar nog steeds zo mooi is als nu, laat ik die vogel op mijn arm tattooeren.” Dat is er nooit van gekomen, maar wie weet… ”

[Op 19 april is het event De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert met onder meer 9 tweeps op het podium over de impact van Twitter en het realtime web op alle facetten en terreinen van de samenleving. Van sport tot cultuur tot zaken. Kijk hier voor meer informatie en koop een ticket!]