[Dit is onderdeel van het project De Realtime Revolutie. Koop het mooie door @wilg vormgegeven papieren boek (20 euro) of de ePub (10 euro)]

Wat is voor jou de kracht van Twitter?
‘Twitter is voor heel veel verschillende mensen op een eigen manier krachtig. (Ik herinner me een concert waar iemand over mijn schouder meekeek en wist te melden dat Twitter echt heel populair was in de muziek industrie). Voor mij zit de kracht van Twitter op verschillende onderwerpen. Het zorgt voor eenvoudige netwerk vergroting. Door te participeren op Twitter deel ik mijn kennis en passies en ontdek ik die van mensen in mijn netwerk. Hierdoor vind ik interessante mensen en vinden zij mij. Het biedt inzicht in hun persoonlijke kennis en karakter waar ze die willen delen. Zo heb ik mensen ontmoet vanuit een twitter contact en ze persoonlijk (ook offline) leren kennen tot aan goede vriendschappen en werkrelaties. Twitter filtert nieuwe (technologie) trends en mijn nieuws, realtime, wat er gebeurt op plekken waar ik zeer waarschijnlijk in mijn leven nooit zal komen. Of het nou gaat om een kernreactor in Japan, aardbeving in Turkije of andere relevante gebeurtenissen. Het is zo krachtig dat mijn twitter netwerk en communicatie die is ontstaan via twitter niet meer weg te denken is uit mijn dagelijks leven.’

Wat is voor jou de zwakte van Twitter?
‘Twitter ontwikkelt zich tot een standaard in communicatie. Onder meer door de komst van Path is mij steeds duidelijker dat Twitter weinig tot geen middelen biedt om een onderscheid te maken in de manier waarop wij als mensen de emotionele diepgang in communicatie waarderen. Vriendschap staat niet “aan” of “uit” maar kent stappen of gradaties waarmee mensen dichtbij je staan of verder weg. Daarnaast is het niet te bepalen wie welke content wel of niet ziet. Ook is er geen onderscheid in de hierarchie van mensen in je netwerk. Ik weet wie ik moet volgen als specialist van mijn smaak muziek (@EHPO bijvoorbeeld) maar ga geen oneindige lijst van filters in tweetdeck aanmaken (op dit moment de enige manier waarop mensen in een bepaald thema zijn te volgen). Ik erger mij aan mensen en al helemaal marketeers, die nu nog, de vraag stellen: “wat kost het mij dan?”. Mensen, en zeker NL’ers, zijn geneigd om te denken in beperkingen en vaste patronen. Twitter wordt nog te vaak gezien als iets dat geen voordeel biedt maar iets kost. Er zijn te veel voorbeelden waaruit blijkt dat de manier van communicatie die Twitter heeft geintroduceerd niet meer weg zal gaan. Of twitter een blijvend medium is durf ik niet te zeggen maar de manier van communicatie blijft. ‘

Wat is jouw meest waardevolle ervaring op Twitter?
‘In de afgelopen jaren heb ik meerdere “life events” meegemaakt die zwaar waren. De mensen die mij kennen via Twitter, of ze nou dichtbij mij staan of verder weg, hebben mij gesteund op meerdere manieren on- en offline. Fantastisch, en ik probeer ook diezelfde inzet en steun te bieden aan anderen.’

Wat is jouw meest vervelende ervaring op Twitter?
‘Twitter blijft tekst in een context en vaak zonder de nodige nuance. Er zijn interpretaties van gedrag en uitingen. Dat kan meer dan aanvoudig verkeerd worden uitgelegd of begrepen en leidt soms tot vervelende situaties. We leren allemaal van onze eigen ervaringen op dit vlak en zijn nog lang niet uitgeleerd. ‘

Wie is je favoriete Twitteraar en waarom?
‘Ik denk niet in Twitteraar, Path’er of Facebook’er maar in mensen. Ik interacteer met heel veel mensen via het medium dat op dat moment relevant is in vorm, snelheid van response en meer van dat soor criteria. Daarnaast, kiezen uit een lange lijst van mensen die ik allemaal erg waardeer vind ik niet fair voor diegene die ook alle credit verdienen. Natuurlijk maak ik onderscheid in mensen. Maar deze lijst is, zoals dat gaat met vriendschappen, veranderlijk. Mensen die hoog scoorden vorig jaar kunnen nu anders tot mij staan. Ik waardeer ze allemaal op hun eigen manier en moment(um).’

Wat is je favoriete Twitter-gebeurtenis en waarom?
‘Ik kan me verschillende momenten herinneren. 1 ervan is de meetup, die voor mij de eerste twitter meetup was, in Dante. De foto’s van de eerste iPhone in NL die daar rondging zie ik af en toe nog langskomen. Mensen die toen nog ergens in dienst waren startte later Layar of werden de bekendste iPhone/iPad gerelateerde bloggers in NL. Alle vrienden die er waren maar ook bijna alle mensen die ik toen leerde kennen (of voor het eerst fysiek leerde kennen na digitaal contact) zijn mij dierbaar. ‘

Wat gezegd moet …
‘Ik mis de vraag: “Waarom is Twitter niet de toekomst?”. In mijn antwoord op jullie “zwakte vraag” kwam het al aan bod. Twitter is mij te beperkend aan het worden. Ik ben steeds bewuster aan het leven verdeeld over de sociale media toegepast op het type contact dat ik wil hebben en het moment van de dag of plek waar ik ben. Bijvoorbeeld. Path biedt intimiteit (een beperkte groep mensen zijn door mij toegevoegd) met de vrijheid van het delen van tekst, foto content, locatie en meer over verschillende netwerken. Facebook, twitter, Foursquare het is te koppelen per bericht/event. Dat geeft focus wanneer nodig. Wil ik de twitter stream, met haar diversiteit, volgen dan open ik Tweetdeck met mijn zelf gekozen filters. Als ik de interactie van Facebook zoek of bijvoorbeeld onderweg ben dan is dat vaak mijn primaire netwerk.

Kortom, Twitter is niet het antwoord maar het begin van een nieuw tijdperk dat het digitale netwerk een onlosmakend onderdeel laat worden van onze cultuur.’