Sander Koppelaar is operations chief van startup Silk. Hoewel Silk vorige week officieel publiek gegaan is, won het vorig jaar reeds de The Next Web Startup Rally. In deze Top Names gaat hij met Erwin Blom in gesprek over zoeken, Silk en het semantische web.

 

Silk

Computers kunnen het web steeds beter begrijpen en verwerken. Een belangrijke stap in de richting van het semantische web is het begrijpelijk maken van informatie die op het web aanwezig is. Dat is wat Silk wil doen.

“Silk is een applicatie waarmee iedereen een website kan maken die er normaal uitziet, maar die ook goed begrepen kan worden door bijvoorbeeld Google”

Je kunt de content van die website namelijk gemakkelijk in de vorm van een database gieten, waarna je er slimme zoekopdrachten mee uit kunt voeren. De content in een Silk website is namelijk beter doorzoekbaar dan content van bijvoorbeeld een website in WordPress.

Waar websearch goed is in het vinden van losse documenten, kun je door zoeken met Silk vragen beantwoorden waarvoor de afzonderlijke stukjes content vanuit verschillende plekken met elkaar gecombineerd moeten worden.

 

CrunchBase

Zo is Silk aan de slag gegaan met CrunchBase, de gratis toegankelijke database van TechCrunch waarin veel informatie geladen is over techbedrijven, -mensen en -investeerders. Koppelaar stelde de database het verzoek ‘Geef me een overzicht van alle CEO’s die bedrijven hebben gestart die meer dan 10 miljoen aan funding hebben opgehaald en onder de 30 jaar oud zijn.’ Normaliter een verzoek waarvoor je vele Wikipediapagina’s af zou moeten zoeken, maar nu gemakkelijk inzichtelijk te maken is.

 

(Een verslag van Anke Hans)

 

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.