Wie voor zijn werk reist krijgt je nog vaak informatie uitgeprint mee. “Dat werkt ook prima, maar het probleem is wel dat die informatie statisch is. Wij hebben de informatie uit het reisschema gehaald, een app gebouwd en die live gemaakt. Wat zoveel betekent als dat dat ding begrijpt hoe laat de vlucht gaat, wat de verkeerssituatie is, waar het hotel ligt en hoe je je namens het bedrijf moet gedragen: dus veilig, niet te veel geld uitgeven en leren van je collega’s”, aldus Jeroen van Velzen, CEO en c0-founder van Roadmap.

De app is op dit moment puur gericht op de zakelijke reiziger. “Het is een virtuele reisassistent die je begeleidt als zakenreiziger. Het is puur B2B. Je kunt de app niet downloaden in de appstore. We maken hem op  maat voor bedrijven.” Huidige klanten van Roadmap zijn onder meer Microsoft en Nike.

“De reis wordt geboekt via de platformen die er al tientallen jaren zijn. Je krijgt een dag voor vertrek een pingeltje van ons: klik hier om de app te openen: met daarin de vluchtgegevens, je hotel, transport. Dat doet het systeem. Dat wordt volledig automatisch ingevoerd. Wij hebben alle systemen geaggregeerd om het voor de gebruiker in één overzicht te krijgen. Dus je krijgt alles op één plek. De agent maakt de boeking, dat is een bepaalde vlucht. Alle bijbehorende info krijgen wij van anderen.” Die informatie gaat over het hotel, de beste manier van reizen, informatie over de omgeving en waar collega’s al dan niet enthousiast over waren.

“ Automatiseringsgraad uit de jaren 80”

Aanvankelijk richtte Van Velzen zijn pijlen op de consument. “We kwamen er al heel snel achter dat een consument gemiddeld maar 1,8 keer per jaar reist. Ze zijn ook niet loyaal. Het interesseert ze geen klap bij wie ze boeken en als het 2 euro goedkoper is dan switchen ze. Dat is dus enorm prijsgedreven. Daar is geen ruimte voor het begeleiden door de reis heen. Die ruimte is er wel in de zakelijke markt. De zakelijke reisagenten leven bovendien in de jaren tachtig qua automatiseringsgraad. Ze zijn volledig afhankelijk van derden en daar is de zakelijke klant de dupe van. Toen dachten we: daar moeten we zijn.”

Volgens Van Velzen zit de reiswereld als een haarbal in elkaar. Iedereen verdient aan iedereen en houdt daarmee partijen ook gevangen in een oud stramien. “Wij noemen het de waste business: iedereen verdient aan iedereen en niemand weet eigenlijk hoe het echt zit. Wij bieden een softwaredienst aan. We willen wegblijven uit die commissies en marges en die tickets. Daarmee wordt het voor de klant goedkoper. Je kunt de transactie fees eruit halen. Wij vragen een software fee. Ik ben niet geïnteresseerd in commissies, je koopt bij mij een software plaform en vervolgens koop je zoveel tickets als je wilt.” Nieuwe aanbieders zoals Über of Lift snappen direct wat Roadmap doet en willen graag op het platfrom worden opgenomen. “Oude aanbieders vinden het eng en snappen het nog niet echt. Die vinden het lastig.” Om die reden heeft het de nodige tijd gekost om echt goed voet aan de grond te krijgen.

“De piraten, niet de marine”

Nu de app in de basis staat, is er ruimte voor uitbouw. Zo kan Roadmap ook adviseren wat te doen met een paar verloren uren. “We zien: je hebt nog 4 uur over dan past deze experience perfect.” En ook veiligheid heeft een plek in de app. “Als reiziger krijgt je vooraf per land de risico’s waar jij rekening mee moet houden. Wij maken een super summary van de specialisten. We hadden toevallig deze week een incident bij één van onze klanten. Daar was een medewerker in Indonesië in een willekeurige taxi gestapt en die wordt ontvoerd en afgeperst en moest alles achterlaten. Zo’n security incident wordt meteen gemeld, wij worden gebeld en wij sturen een boodschap uit naar alle medewerkers in Indonesië. En wij kunnen het ook aan al onze andere klanten melden als ze dat willen. Het gaat dus over bedrijven heen en in een tijdsbestek van nog geen anderhalf uur. Terwijl je in de ouderwetse processen zo twee dagen verder bent.”

Ondertussen laat vliegschaamte ook de zakelijke markt niet koud. “Het is een duidelijk thema. Ik ben er zelf ook een groot voorstander van.” De markt is dan ook groot genoeg. “Ik hoop dat iedereen 30% minder gaat reizen. Het is een wereldwijde industrie van 1,6 triloen laat dat 1 triljoen worden. Daar lig ik niet wakker van. Ik hoop dat het gebeurt. Ik vind het pijnlijk dat die innovaties zo langzaam gaan. Ik zit nog steeds in hetzelfde vliegtuig als 50 jaar geleden. Dat heeft te maken met die haarbal. Disrupties moeten het mogelijk maken om ze te dwingen die haarbal te ontvlechten. Om businessmodellen te bouwen die wel sustainable zijn, waardoor je innovaties krijgt waardoor ik niet in zo’n kist hoef te stappen. Ik voel me dan ook geen onderdeel van het probleem. Integendeel. Ik ben die boel aan het opschudden zodat er geïnnoveerd kan worden. Als iedereen blijft vechten voor wat ze ooit hadden dan gaan we dit probleem niet oplossen. Er wordt zoveel geld verdiend en de belangen zijn zo groot, er is helemaal geen noodzaak om te innoveren. Dat moet je afdwingen. Wij zijn de piraten, niet de marine. Over twee jaar zijn we precies vier keer zo groot. Nog geen world domination, maar dan beginnen ze ons wel echt irritant te vinden.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.