Veel bedrijven worstelen vandaag de dag met ziekteverzuim. Een burn out van een medewerker betekent gemiddeld dat iemand 26 weken uitgeschakeld is. Om die reden kan het slim zijn om ziekteverzuim voor te zijn. Door eenvoudig een vinger aan de pols te houden bij medewerkers. Preventicons biedt die vinger aan de pols. De tool vraag medewerkers wekelijks hoe ze zich voelen. Het antwoord bestaat uit een keuze uit negen verschillende emoticons. Is het antwoord een aantal weken negatief dan volgt er een telefoontje, waarna eventueel een hulptraject kan worden opgestart. Alles volledig anoniem en op kosten van de werkgever.

Afhankelijk van het inkomen kost een dag ziekteverzuim de werkgever tussen de 250 en 450 euro. Door dat verzuim te voorkomen verdient de werkgever het traject van Preventicons al snel terug. Daarbij gaat het dan met name om psychosociale problemen. “Een werkgever die met ons in zee gaat vindt het belangrijk dat je goed in je vel zit. Hij maakt er geld voor vrij en neemt het serieus. Daar heb je allemaal profijt van. Je hebt echt een heel andere werkplek als het goed met je gaat. Je mag heus wel eens negatief zijn, maar je wilt als werkgever toch liever dat werknemers het leuk hebben op hun werk. Dat is veel fijner”, aldus initiatiefnemer Jolanda van Tol

“ Laagdrempelig”

Het idee voor Preventicons ontstond doordat Van Tol als businesscoach regelmatig bedrijven zag worstelen. “Ik kom heel veel bij bedrijven waar de grip weg is. De grip op hoe kan ik nog een beetje sturen dat die mensen blijven zitten. Het is een black box geworden: ik hoop maar dat mijn medewerkers niet uitvallen. Aan de andere kant kwam ik heel vaak bij bedrijven die zeggen: wij hebben helemaal geen medewerkers die slecht in hun vel zitten, want mensen laten natuurlijk niet altijd het achterste van hun tong zien. Dus toen ben ik met mijn compagnon iets gaan bedenken dat je als een soort thermometer achter kunt laten bij bedrijven.”

De emoticons kunnen niet laten zien wat het exacte probleem is, maar wel dat er iets mis is. “Het is een soort signaal van: kun je me even bellen want het gaat effe niet goed. Wij vonden de emoticons, de beeldtaal van deze tijd, zinnig om te gebruiken om te laten weten hoe je je voelt. Het is heel laagdrempelig en daarna staan de hulptroepen klaar.” Hulptroepen die door Preventicons worden ingehuurd, waarmee de wachtrijen in de geestelijke gezondheidszorg worden omzeild. “Wij kopen psychologen in, die worden betaald door je werkgever, niet vanuit je zorgverzekering. Daardoor hebt je ook geen last van lange wachtlijsten.”

“Veel werk ”

Het traject om van een idee tot een heus bedrijf te komen is Van Tol tegengevallen. Al met al heeft het 2,5 jaar geduurd. Inmiddels draait Preventicon een jaar. In die tijd sloten 7 bedrijven zich aan. “Er doen ongeveer 120 mensen mee. De alarmknop, waarmee je direct kunt aangeven hulp nodig te hebben, wordt tot nu toe niet gebruikt en sinds we begonnen zijn hebben we geloof ik nu zo’n drie keer gebeld en daar zijn 2 trajecten uitgekomen. Daar durf ik verder nog geen conclusies aan te verbinden.Wat ik wel weet is dat die emoticons goed werken, vooral omdat we direct daarna bellen.” De bedrijven die op dit moment meedoen zijn klein. Daar is het eenvoudig uit te leggen en zijn toestemmingen snel rond. Grotere bedrijven kosten eenvoudigweg meer tijd. Daar moet bijvoorbeeld ook de ondernemingsraad mee beslissen.

“Een tool bouwen is best wel veel werk, maar een tool verkopen is nog meer werk. De sales begint nu pas. Het is moeilijk.” Preventicons is op zoek naar een investeerder. Geld om salesmensen te kunnen betalen. De belangrijkste opdracht voor de komende tijd: bewijzen dat de TNO onderzoeken kloppen. Dat preventef ingrijpen ziekteverzuim kan voorkomen. “Ik hoop dat we over een jaar een veelvoud hebben van de huidige deelnemers en dat we een leuke financiering hebben opgehaald en een aantal salesmensen aan het werk hebben en een mooie tool neer hebben gezet. We hebben tot op heden nog geen concurrentie, dus we moeten opschieten.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.