Feestjes staan op dit moment bij veel mensen niet hoog op de agenda. Corona heeft het openbare leven grotendeels lam gelegd. Maar voor wie al voorzichtig durft te dromen biedt de sociale evenementen app BASH een mooie oplossing. “Je maakt een evenement aan in de app, verstuurt een linkje via een methode of platform naar keuze en mensen kunnen aangeven of ze wel of niet komen.  Je kunt het zien als een soort Tikkie, maar dan met de vraag of ze naar je evenement komen of niet”, aldus co-founder en CEO Joris Oudejans.

Groot verschil met Facebook Events: mensen die je uitnodigt hoeven zelf geen account te hebben op BASH. “Je kunt simpelweg reageren op een voorstel. Wanneer je je mailadres achterlaat ontvang je updates over het evenement.”  Facebook, Instagram en TicToc doen er alles aan om jou op hun platform te krijgen en houden, zodat ze je advertenties kunnen laten zien. Dat is bij BASH expliciet juist niet de bedoeling. Wat in praktijk betekent: minder schermtijd, geen ongevraagde advertenties en ook geschikt voor mensen die minder handig zijn met technologie en niet gelijk een account aan willen maken.

“Geen fan van Facebook ”

Oudejans is geen fan van Facebook. Of van ander social media. “Ik denk dat het voor de hele wereld super goed zou zijn als iedereen z’n Facebook account zou verwijderen. Dus wij dachten: we kunnen best impact maken door het Facebook Events deel heel goed op een betere manier te bouwen. Zodat mensen daarna hun Facebook account kunnen verwijderen. Ik vind de privacy schandalen erg vervelend, maar je merkt dat mensen ook vaak last hebben van scherm verslaving. Ik hoor het steeds meer. Mensen die er geen zin meer in hebben, omdat ze te veel aan het scherm gekluisterd zijn en dat gaat ten kosten van andere dingen die ik leuk vindt. Ik vind social media eigenlijk niet leuk. Het doet me niet veel.”

Daarbij gelooft Oudejans ook dat BASH voor meer tractie gaat zorgen dan de gebruikelijke Facebook ads. “Het is in de toekomst zeker de bedoeling dat ook grotere evenementen op Bash terecht komen. Wij denken dat dat gaat werken via virale mechanismen. Wij denken dat als je een uitnodiging krijgt dat dat 100 keer beter werkt dan reclames op Facebook. Het idee achter de linkjes is ook dat die makkelijk door te sturen zijn. Ik ga naar Lowlands, ik heb daar een linkje van, dat stuur ik door. Jij opent het linkje en ziet: Joris gaat naar Lowlands, ga je ook mee? Dus dat virale effect is groot. En doordat het allemaal linked based is, is het publiek bereikbaar en kun je prima een TicToc, Snapchat of Instagram campagne runnen of een offline postercampagne met een QR code. Dat leidt dan allemaal naar Bash.”

“ Het einde van de tunnel”

De app was anderhalf jaar lang niet meer dan een hobbyproject, maar opeens ging het echt lopen. Corona maakte daar een einde aan. Sindsdien bestaat het leven van de bedenkers van BASH uit wachten. Tijd die overigens heel nuttig is besteed. “Het productteam heeft het product geoptimaliseerd. Marketing heeft aan de brand name gewerkt. We hebben ervoor gezorgd dat we operationeel helemaal in orde zijn, ready to scale.” Er werd ook geld opgehaald bij investeerders, in totaal vier ton. “Met name Nederlandse investeerders zijn nogal gebrand op het businessmodel. Dat is ook wel begrijpelijk. Het is ons idee om eerst heel hard te groeien. Daar willen we straks ook nog meer geld voor ophalen. Het business model komt pas later in the picture, maar dat gaat er wel komen.”

Daarbij wordt gedacht aan ticketing waarbij BASH een kleine service fee ontvangt voor tickets die via de app worden verkocht. “Wanneer je een hele mooie experience kunt koppelen aan de gebruikers en mensen die via BASH naar bijvoorbeeld Lowlands toegaan, dan kun je daar een kleine premium voor rekenen. Dat is een hele gebruikelijke vorm om een transactie over je platform te laten lopen en daar een service fee aan te koppelen.”

Het zou geld in het laatje brengen, maar Oudejans noemt het saai. Hij zou liever geld ontvangen via een acquisitie model. Waarbij grote festival organisatoren externe partijen betalen voor marketing en de daaruit volgende aankoop van tickets. Oudejans verwacht dat BASH een veel hogere conversie kan halen dan de reclames op social media. “Dat zou een mooi innovatief businessmodel kunnen zijn, maar dat moeten we allemaal nog testen.” Maar eerst moet de samenleving weer open zijn. “Het lijkt nu goed te gaan, er komen versoepelingen, dus we gaan weer adverteren: aan het einde van de tunnel ligt BASH.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!