Nederland telt op dit moment zo’n 20.000 vacatures voor programmeurs. Dat aantal zal naar verwachting alleen maar stijgen. De Winc Academy hoopt een bijdrage te leveren aan het oplossen van dit probleem. “Wij leiden mensen in zes weken op tot front end developer. Dat lijkt kort, maar de eerste groep die een half jaar geleden de opleiding heeft doorlopen is al aan het werk. Ze werken bij uiteenlopende bedrijven en doen het goed”, aldus founder Marijn Pijnenborg.

De meeste deelnemers aan de Winc Academy zijn tussen de 25 en 45 jaar oud. Ze hebben meestal al een andere opleiding doorlopen en werkervaring. “We hebben een test om te kijken of het wel bij je past en of je het wel leuk vindt en we testen ook of je kunt leren leren. Daar gaat het eigenlijk om.” Winc werkt remote. Dat betekent dat iedereen thuis de lessen volgt. “Remote betekent dat je in een klas zit met een docent, alleen doe je het thuis. De eerste keer komen we bij elkaar,  dus je kent je klas. Dat groepsgevoel is belangrijk. Het is toch fijn als je moet en het met elkaar doorstaan. De groepsband is best wel hecht.” Deelnemers aan de academy betalen pas voor hun opleiding wanneer ze een baan hebben.

“Geen fiets met een vliegtuig vergelijken”

Volgens Pijnenborg heeft het onderwijs de neiging om mensen te snel in een hokje te stoppen: je bent alpha of beta. Hierdoor valt een grote groep buiten de boot als het om programmeren gaat. “Om te leren coderen hoef je niet persé een enorme nerd te zijn die ontzettende moeilijke dingen doet. Het is heel fijn om ook normale mensen te hebben die ook  andere dingen hebben gedaan. Het Willy Wortel idee is echt wel een beetje weg. Er is nog zat talent in Nederland wat werk kan doen dat er ligt.” Dat geldt niet alleen voor front end programmeren, maar ook voor het coden van de back end. Dat kost alleen iets meer tijd. “Er komt ook een back end crursus. Die duurt 12 tot 16 weken en dan kun je ook aan de slag.”

Het mantra ‘learn, earn en retire’ zou vervangen moeten worden door ‘learn, earn, learn, earn, learn, earn’. “Dus veel vaker leren in kortere cycli. Zes weken is kort maar als je heel erg gefocussed bent op de talen van de front end: html, javascript en CSS dan kan dat.” Niet dat de zes weekse opleiding daarmee heilig is.  “Ik geloof ook in de 4-jarige opleiding. Daarin wordt je breed opgeleid en zie je meerdere aspecten. Dit is snel en toegepast opgeleid worden. Mensen die het op dit moment doen zeggen allemaal: de reden dat ik deze stap durf te zetten is dat het snel gaat. Dat is belangrijk: je zit in een bepaald patroon. Je kunt vaak niet zeggen ik ga nu even 3 jaar wat anders doen. Dat is een veel moeilijker beslissing. En je moet ook geen fiets met een vliegtuig vergelijken. Het zijn twee heel andere dingen en beiden zijn goed.”

“ De ambitie is groot”

Winc is niet het eerste bedrijf voor Pijnenborg. Eerder was ze betrokken bij Funda, Auto.nl, Mannenmedia en Heilzaam. Al die bedrijven werden na verloop van tijd verkocht. “Ik heb huizen, auto’s en zorg gedaan. En op het moment dat je gaat verkopen moet je direct een concurrentiebeding ondertekenen. Wij keken altijd naar markten die niet transparant zijn, maar dat geldt niet voor opleiden. Dat is een trendbreuk. Dan denk ik niet: dit past niet bij mijn portfolio. Ik vond het stiekem wel leuk. Het zit veel dichter op mensen. Ik heb tot nu toe veel met systemen gaan doen. Mensen is een verrijking, een verbetering.”

Gezien de geschiedenis zou het zomaar kunnen dat Wync ook na een aantal jaar van de hand wordt gedaan. “Het is nooit mijn bedoeling om het over te dragen of te verkopen, maar in praktijk blijkt dat ik dingen zo’n 6 tot 7 jaar doe. Je zou kunnen zeggen dat daar een patroon in zit, maar het is niet persé mijn missie of doel.  Er zijn twee dingen waar ik goed in ben is: de visie: waar moet het naartoe en hands on, klein beginnen. Die twee dingen passen heel goed bij een beginnende fase. Als je verder bent dan worden andere dingen veel belangrijker en dat is niet mijn sterkte kant.” Voorlopig  wordt er nog hard aan Winc gewerkt. “De ambitie is groot. Met 200/300 studenten gaan we er niet komen. Ik wil niet zeggen dat we meteen alle 20.000 vacatures gaan wegwerken, maar een deel daarvan zou ik wel graag vervullen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.