3D-printen is inmiddels een bekend fenomeen, maar 3D-scannen  is bij het grote publiek minder bekend. Het Amsterdamse TH3RD heeft één van de grootste 3D-scanstudio’s ter wereld staan. “Wij kunnen iets omringen met 130 camera’s die allemaal tegelijk een foto maken en daaruit construeren we softwarematig en handmatig, met behulp van 3D-artiesten die ieder detail nog verder uitwerken, een goed gelijkend 3D-beeld. We noemen het ook wel creative 3D photography. Het is een bouwblok van een complete fantasiewereld die je in  3D kunt maken”, aldus founder Rudo Bisschop.

De belangrijkste afzetmarkt is op dit moment architectuur-visualisaties. Je verkoopt nog te bouwen huizen door te laten zien hoe het er straks uit zal zien. “Je moet eerst zelf de straat maken en dan zet je er bomen, auto’s, bankjes en mensen neer. Zo realistisch mogelijk. Je kunt het ook animeren, maar dat hoeft niet eens. Die grote foto’s die je ziet: hier wordt dit gebouwd. Daarop zie je allemaal mensjes staan. Vroeger waren dat foto’s die erop geplakt werden, dat zag er heel slecht uit. Door 3D-mensen te gebruiken ziet het er veel mooier en natuurlijker uit.” Maar ook de fashionmarkt is een speerpunt. TH3RD onderscheidt zich naar eigen zeggen op kwaliteit.

“De hele retail gaat veranderen”

“Na het maken van een foto is nog 5 dagen nabewerking nodig bij de beste 3D-modellen. Alles maken we 3D na. Ieder klein onderdeel wordt verwerkt. Alle losse materialen worden goed ingezet, zodat het plastic glimt, het leer er een beetje mat uit komt te zien en wol er echt mat uitziet.” Producten hoeven niet persé in de grote studio te worden gefotografeerd. “Om een schoen kan ik met één fototoestel heen gaan en dan daar allemaal losse foto’s van maken. Daar begint het mee: een hele hoop foto’s maken. De softwareprogramma’s die wij gebruiken doen dan hetzelfde als je ogen: we hebben 60% overlap op iedere foto nodig. Op pixel niveau wordt ieder klein pixeltje in de ruimte neergezet en zolang je maar genoeg pixels maakt krijg je daar een heel 3D-model van. Voor een commercial voor een Adidas schoen hebben wij het 3D-model gemaakt. Daar gaat een ander digitaal bureau mee aan het werk om die hele commercial te maken. Wij maken eigenlijk altijd alleen maar de bouwsteen. ”

3D scanning zorgt ervoor dat je een beeld als het ware vast kunt grijpen. Neem bijvoorbeeld groepsfoto’s van beroemde voetbalclubs. De spelers zijn zelden allemaal bij elkaar. Vroeger nam een fotograaf daarom duizenden foto’s van de individuele spelers in de hoop daar een mooi groepsportret uit te kunnen samenstellen. “Als je een 3D model hebt, dan moet je alleen maar de juiste houding hebben en dan kun je hem zelf helemaal ronddraaien totdat die precies goed in die groepsfoto past. Dus dat verandert het hele proces. Je hebt ook meteen  een hologram dat je kunt gebruiken op bijvoorbeeld Snapchat. Wij denken dat het de hele retail gaat veranderen, dat is onze visie. Of beter: de fashion heeft die visie, wij spelen er op in.”

“ Zes keer op de rand van faillissement”

TH3RD is in 2014 van start gegaan. Dat was net voor de hele 3D-hype. “Bedrijven als Nike kwamen langs om te kijken. Ze vonden het allemaal prachtig, maar wisten bij God niet wat ze ermee moesten. Eind 2015/begin 2016 kwam Apple met 3D-technologie op de iPhone. Dat was echt het moment waarop de hype begon en dat iedereen in één keer iets had van: dit is wat je bedoelde. Kom maar langs. Dit jaar is het echt heel groot geworden binnen de fashion-industrie. Ik denk dat het zich gaat normaliseren in de marketing van e-commerce. Omdat je daar veel makkelijker 3D kunt gebruiken dan losse foto’s  of losse filmpjes. Je kunt eigenlijk alles met zo’n 3D model. Ik verwacht dat daar de meeste toepassingen gaan komen.”

TH3RD is onlangs uitgekozen om mee te doen aan een accelerator van Adidas. In dat kader hopen ze een productscanner te bouwen, waarmee Adidas al haar producten kan scannen. “We willen zo de hele productfotografie proberen te vervangen met 3D-modellen. Dat zou ik geweldig vinden als dat gaat lukken.”

Al lijkt het het bedrijf voor de wind te gaan, toch heeft TH3RD al zes keer aan de rand van een faillissement gestaan. Het bedrijf heeft tot op heden bootstrappend geopereerd. “Deze januari gaan we weer naar Las Vegas naar CES, één van de grootste electronica beurzen van de wereld. Vorig jaar waren we daar op uitnodiging van de Nederlandse regering, die altijd 50 startups uitnodigen. Toen hebben we laten zien wat we willen doen: scanning as a service met een volautomatisch product. We hopen hem daar nu ook echt neer te gaan zetten en laten zien. We hebben al best wel wat mensen die zeggen: als we hem kunnen zien en je haalt de kwaliteit die je beweert te kunnen halen, dan gaan wij erin mee. Dus ik hoop over een jaar een enorme groei te kunnen laten zien. Het wordt echt een heel spannend jaar.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.