Brechtje de Leij stuurt de mobiele tak van nu.nl aan. Ze spreekt in deze Top Names met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg over schermdiversiteitsgalore, de kansen die achter de schermen schuilen en de netelige kwestie die mobiele conversie heet.

“Van onze miljard pageviews per maand is tweederde mobiel”

In 2012 is het mobiele landschap drastisch veranderd. De Leij licht toe: “In november 2011 werden mobiel en desktop bij nu.nl voor het eerst even groot. Sindsdien is onze website stabiel gebleven en is mobiel explosief gegroeid. Van onze miljard pageviews per maand is nu tweederde mobiel.”

De Leij verbaast zich over de snelle opkomst van smartphones en tablets, maar het maakt haar ook enthousiast: “We willen overal aanwezig zijn, en het liefst ook als eerste!”

“De ontploffing aan diversiteit zetten we in om onze gebruikerservaringen te optimaliseren”

Overal aanwezig zijn is tegenwoordig een hele uitdaging. De Leij ziet verscheidenheid op het gebied van devices, gebruikers, contenttypen en tijdstippen waarop gebruikers die consumeren: “iPhone-gebruikers pieken ‘s ochtends vroeg, swipen veel en hebben een voorkeur voor de Achterklap; androidgebruikers worden iets later wakker, lezen graag technieuws en zijn dol op widgets en instellingen; tijdens de lunch is de website populair, en de iPad blijkt een avonddevice dat hoger opgeleide mannen na het eten op de bank gebruiken om slideshows, video’s en de tv-gids te bekijken.”

Deze ‘diversiteitsgalore’ betekent dat er meer momenten zijn dat gebruikers met het merk ‘nu.nl’ in aanraking komen. Daar houdt De Leij rekening mee bij het ontwikkelen van een mobiele strategie: “Aan de ene kant willen we overal een uniforme nu.nl-gebruikerservaring creëeren, aan de andere kant leggen we bij het maken van apps accenten op basis van de unieke kenmerken van elk apparaat, elke gebruikersgroep en verschillende momenten van de dag.”

“Het is nog zoeken naar conversie, maar we zijn mobiel niet te stuiten”

Nu.nl heeft een groot mobiel bereik, maar de apps en content zijn gratis en budgetten eindig. Hoe verdient mobiel nu.nl geld? De Leij vertelt dat mobiel, net zoals het online van 10 jaar geleden, nog moeilijk te converteren is: “We hanteren nu een advertentie- en advertorialmodel dat in combinatie met de website succesvol is. We blijven zoeken naar een balans tussen advertenties en een prettige leeservaring en zien intussen mobiel elk jaar verdubbelen. We gaan vol door!”

 

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.