Twaalf jaar geleden vond de eerste Emerce eDay plaats. Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een week. “De eDay is ons flagship evenement waarbij we alles in 1 dag proppen, maar daar zijn steeds meer events omheen gekomen. Ook internationale events. We zijn dat  de Amsterdam eWeek gaan noemen. En de ambitie is om het een Amsterdam Dance Event voor de e business en tech te laten zijn”, aldus Gijs Vroom bedenker van de eDay. 

Veertig evenementen die gedurende een week plaatsvinden met op dit moment zo’n 25.000 bezoekers. Niet alles wordt georganiseerd door Emerce zelf. Ook grote partijen als Google, Microsoft en Deloitte zijn inmiddels aangehaakt. “Het zijn heel veel zowel niet commerciële als commerciële partijen die van alles in Amsterdam organiseren.” Ook zijn er evenementen gericht op specifieke doelgroepen. “We hebben nu bijvoorbeeld een sportevent: Sport Interactive Europe in de Arena op donderdag. Daar komen ongeveer 200 mensen uit de sportwereld bij elkaar. De digitale mensen uit bijvoorbeeld de voetbalwereld, de wielren wereld, of de Formule 1.”

eDay, van oudsher een business bijeenkomst, werpt een blik op de trends die komen gaan. “Eens in de zoveel tijd zitten we met de redactie bij elkaar en dan brainstormen we een soort van mindmap bij elkaar van wat de trends zijn en waar het heen gaat.” Daarbij moet je denken aan dingen als VR, the internet of things, maar ook aan de ontwikkeling van nieuwe spraak gestuurde interfaces. “Door die nieuwe interfaces krijg je totaal ander mediagebruik, totaal andere commerce. Er gaat gewoon nog heel veel gebeuren.”

Emerce monitort en ziet de trends. Om daar vervolgens zelf ook altijd direct wat mee te doen is lastig. Het Nederlandse taalgebied is erg klein om gekke dingen te doen. “Wanneer je kijkt naar een Wired wat een Amerikaanse titel is, dan zitten daar meer dan 10 keer zoveel redacteuren als dat wij hebben. Wij hebben er nu 8 en zij hebben een staf van 200 man, dus dat beperkt je wel. We kunnen nog steeds een mooi blad maken, maar als je het hebt over innovaties dan moeten wij het hebben van een beetje slimme dingen, een beetje in een lab achtige setting nieuwe dingen proberen, stapje voor stapje. Het is niet zo dat wij even een VR experience kunnen neerzetten.”

Ondanks het succes dat Emerce inmiddels heeft met het organiseren van events, die op dit moment goed zijn voor 55% van de omzet, noemt Vroom als primaire functie van Emerce toch nog steeds de journalistiek. “Dat is denk ik waar iedereen Emerce vooral van kent. Elke ochtend 7 uur begin je gewoon met Emerce nieuws, want dan weet je  dat je niks mist. Het is voor ons een sport om als eerste met Nederlands e-business nieuws te komen. Daarnaast maken we maandelijks een prachtig magazine. Dat vinden we een soort kadootje aan de markt, aan de doelgroep. We leggen ook veel passie in de events, want het is nu eenmaal zo dat mensen wel bereid zijn om 300 of 400 euro te betalen voor een event, maar niks willen betalen voor online nieuws.”

Ondertussen groeit het aantal events dat jaarlijks in Amsterdam plaats vindt gestaag. “Er zijn ongelooflijk veel events: er lijken er wel steeds meer bij te komen en toch merken we dit jaar dat de kaartverkoop beter gaat dan het jaar daarvoor. Dus ondanks dat er steeds meer events zijn is er behoefte om bij elkaar te komen en met elkaar naar elkaar te luisteren.” Maar Emerce heeft ook plannen voor uitbreiding in andere richtingen. Zo lanceerde het bedrijf deze week e-travel Europe: een travel congres voor zeg maar innovatie in travel voor West Europa. Maar er zijn ook plannen om goed uitgezochte content in abonnementsvorm aan betalende klanten te gaan aanbieden. “Dat kan verrijkte data zijn. Bewerkte data vastgelegd in een rapport wat je kunt gebruiken voor je business. Dat zie je ook bij andere uitgevers: Elsevier en anderen die switchen ook naar dat soort modellen omdat daar gewoon nog voor betaald wordt. Dus dat is één van de projecten die we in 2017 willen opstarten: een research base waarbij we benchmarks en research gaan bieden. Cijfers op het gebied van e-commerce, digital marketing en de dingen waar we over schrijven.”

Het hele programma voor de Amsterdam eWeek vindt je hier

Het programma voor de Emerce eDay hier. En kijk de hele dag op 6 oktober mee als Fast Moving Targets verslag doet!

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.