Martijn Pannevis is eigenaar van Skylines, een zoekmachine die real-time foto’s op sociale netwerken beter beschikbaar maakt. Want foto’s mogen op Twitter en Instagram dan wel publiek gepubliceerd zijn, snel en gemakkelijk doorzoekbaar zijn ze niet. In deze aflevering van Top Names gaat Pannevis met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over Skylines, hun verdienmodel en de groeiende database van foto’s. Want daar ligt volgens Pannevis de echte waarde van Skylines.

Maar eerst: wat doet Skylines? Wanneer je een foto publiceert op Twitter of Instagram, schept en indexeert Skylines die binnen 10 seconden. Met als resultaat dat de foto vindbaar is op je gebruikersnaam, op de hashtag die je eraan toegevoegd hebt, en op de locatie waar de foto genomen is. Dat doet Skylines met 5 miljoen foto’s per dag.

Die foto’s zijn terug te vinden op de website van Skylines zelf, maar met name binnen thematische widgets -denk aan een selectie van beelden van Haren of de Olympische Spelen – op nu.nl of GeenStijl. En wekelijks is er een top 10 van de meest gedeelde foto’s op Mashable te vinden.

“Wij krijgen Twitters content, Twitter krijgt meer exposure voor die content”


Zo heeft Skylines in anderhalf jaar 1,3 miljard foto’s verzameld en geïndexeerd, met name afkomstig van real-time platformen Twitter en Instagram. Daarmee is Skylines ook grotendeels van die diensten afhankelijk. Lastig? Ja en nee, zegt Pannevis: “We zijn hard bezig om op meerdere diensten te bouwen, zodat we kunnen blijven bestaan als Twitter de stekker eruit trekt. Maar tot nu toe vinden ze het goed hoe we hun content voor andere partijen selecteren en hun metadata analyseren.” Immers, Skylines maakt de foto’s van Twitter beter beschikbaar, en zorgt daarmee voor meer exposure voor Twitters content.

Skylines verdienmodel? Een standaardwidget op je website is gratis, maar daar komen op een gegeven moment advertenties in. Dan kun je voor een paar euro per maand kiezen voor een freemium-versie. Tenzij je een professionele partij met wensen bent, zoals de NOS, dan ga je voor zo’n widget meer betalen.

“Het echte goud ligt in de trends achter de foto’s”


Door de data die aan de beelden vastzitten, weet Pannevis veel over de 1,3 miljard foto’s in de database van Skylines: gebruikersnamen, locaties, hoe vaak de foto’s gedeeld zijn en hoe de gebruikers over de wereld reizen. Daarnaast is hij aan het experimenteren met beeldherkenning en data-analyse: “Ik ben geïnteresseerd in de informatie die we uit die data kunnen halen. Bijvoorbeeld de ervaring van het merk ‘Starbucks’ zoals die uit de laatste 10.000 foto’s getagd met ‘#starbucks’ afgeleid kan worden. Wat zijn daarbinnen de trends? En welke mensen maken die foto’s?” Van die informatie is minder direct een product met bijbehorend businessmodel te maken, maar daarin zit wel het echte goud, aldus Pannevis.

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.