Topic: Business

Ernie Hiemstra (Oxboard): “Innoveren blijft trial and error”

Iets nieuws op de markt brengen kent risico’s. Risico’s die je mogelijk kunt vermijden door eerst uitgebreid onderzoek te doen. Maar dan is het de vraag of innovatie wel doorgang vindt. Ernie Hiemstra koos me zijn Oxboard voor de methode trial and error. In Top Names vertelt hij over zijn route, de tegenslag en doorzettingsvermogen.

Saeed Younesi (REXai): “We realiseren zelflerende webwinkels”

Kunstmatige intelligentie kan helpen om websites slimmer te maken. Door mensen meer resultaten op maat te laten zien. Daar is REXai hard mee bezig. Fouder Saeed Younesi vertelt in Top Names over de kracht van data, de regels van het spel en de toekomst waarin de computer steeds belangrijker zal worden.

Guido van Nispen (Uitgever PCE): “Een baan geeft mensen waardigheid”

Vroeger ging je aan het werk bij een bedrijf om daar 40 jaar later met pensioen te gaan. Jongeren van nu moeten minimaal 50 jaar werken in een wereld vol onzekerheid. In the People Centered Economy staat dat thema centraal. Uitgever Guido van Nispen vertelt in Top Names over waardigheid, werk, kunstmatige intelligentie en verantwoordelijkheid nemen.

Liesbeth Kempen (PERFECT DAY): “Online beveiliging kan en moet zoveel beter”

Hoewel de media regelmatig berichten over hacks en cyberaanvallen, lijken kleine ondernemers veelal het gevoel te hebben dat het niet over hen gaat. Niets is minder waar. Ook kleine bedrijven zouden zich online goed moeten beschermen. Liesbeth Kempen, founder van PERFECT DAY, vertelt in Top Names over haar bedrijf, de klanten, maatwerk en de toekomst.

Frederik Duerinck (Scentronix): “Wij hopen een revolutie in de parfumindustrie teweeg te brengen”

Iedereen zijn of haar eigen gerpersonaliseerde geur. Dat is de droom van Frederik Duerinck. In Top Names vertelt deze kunstenaar/ondernemer over zijn plannen, een half miljoen euro investeringsgeld, de complexiteit van geur, hardware en software en de lol van doorzetten.

Derk van der Have (Brenger): “Wij zorgen dat koeriersbedrijven effectiever kunnen werken”

Hoe vaakt komt het niet voor dat een busje half leeg door Nederland rijdt om iets weg te bregen. Vul die ruimte op en koeriers zijn blij, het milieuis blij en de consument is blij. Derk van der Have, co-founder van Brenger, vertelt in Top Names over de weg van een idee naar een plaform, valideren, schaven en verbeteren en de ambitie om ook in het buitenland actief te worden.

Freek van Koolbergen (BoatNow): “We verzorgen vraag en aanbod van vergunde vaart”

Varen over de Amsterdamse wateren is populair. Maar om op een mooie dag te achterhalen welke boot met schipper nog plek heeft kan best lastig zijn. Daar brengt BoatNow verandering in. Founder Freek van Koolbergen vertelt in Top Names over het platform, de ambities en het belang van technologie.

Joni de Vogel Smeenk (Vatfree): “Er blijft jaarlijks 8 miljard aan btw liggen in de EU”

Taxfree shoppen in Europa kan wanneer je niet uit Europa komt. Het wordt je alleen niet makkelijk gemaakt. Daar wil Vatfree een eind aan maken. Founder Joni de Vogel Smeenk vertelt in Top Names over btw betalen en terug claimen, haar ambities en de lange adem die nodig is echt iets te veranderen.

Menno Weij (VraagHugo): “Alles wat geautomatiseerd kan worden zal geautomatiseerd worden”

Een simpel huurcontract kan je al snel honderden euro’s kosten. Terwijl de inhoud nauwelijks verschilt van ieder ander huurcontract dat je online kunt vinden. VraagHugo speelt in op dat ongenoegen. Bedenker en jurist Menno Weij vertelt in Top Names over het verstoren van de markt, high end werk en de toekomst plannen.

Janneke van den Heuvel (Trylikes): “Wij meten feedback in een fysieke ruimte”

Het is voor openbare ruimtes als winkels of ziekenhuizen heel waardevol om te weten wat bezoekers van een bezoek vonden. Trylikes is gespecialiseerd is het verzamelen van die meningen. Co-founder Janneke van den Heuvel verelt in Top Names over heldere vragen stellen, het voorkomen van problemen en de ontwikkelingen van het bedrijf.

Gaspard Jaspers (Sjoprz): “Met slim boodschappen doen kan een gezin 30% besparen”

Goedkoper boodschappen doen wil vrijwel iedereen. Shoprz helpt je daarbij. Je levert een boodschappenlijstje in en de site adviseert je waar die boodschappen het goedkoopst te krijgen zijn. Founder Gaspard Jaspers vertelt in Top Names over voordeel, huismerken en het verdwijnen van de retailer.

Laura Rooseboom (StartGreen Capital): “Duurzaam en financieel rendement moeten van ons samen gaan”

Groene bedrijven een duurzame toekomst bieden middels investeringen en/of cowdfunding. StartGreen Capital houdt zich daarmee bezig. Managing partner Laura Rooseboom vertelt in Top Names over serieuze rendementen, marketing waarde en de steun aan duurzame bedrijven.