Topic: Kunst en cultuur

Doki Tops (Utomik):”Wij willen de gaming community dienen én onafhankelijk blijven”

Het voelt bijna oneerlijk: jarenlang tegen de stroom in knokken om je ideaal te verwezenlijken en dan komt Microsoft opeens met eenzelfde plan: een Netflix-achtig platform voor games. Doki Tops, founder en CEO van Utomik vertelt in Top Names over koerswijzigingen, dalende energie, trouw blijven aan idealen en het verbreden van het bedrijf.

Hessel van Oorschot (Tribe of Noise): “Wij bieden een extra businessmodel voor muzikanten”

Winkels, sportclubs, restaurants: ze moeten allemaal betalen voor de muziek die ze draaien. Tribe of Noise zorgt ervoor dat een deel van dat geld ook daadwerkelijk naar de makers van die muziek toegaat. Founder Hessel van Oorschot vertelt in Top Names over de Tribe, de aankoop van het Free Music Archive, bereidheid te betalen en het sociale karakter van zijn bedrijf.

Thomas van de Weerd (Pathé Thuis / The (Any)Thing): Op naar de mini bioscoop!

Soms is met een grote groep een film kijken heel fijn. Zeker als de omstandigheden perfect zijn. Maar heel vaak is het ook minder prettig. Dan is Pathé Thuis een optie of, vanaf januari, The (Any)Thing. CEO Thomas van de Weerd vertelt in Top Names over de plannen, klein beginnen, het buitenland en het succes van Pathé Thuis.

Leonieke Verhoog (PublicSpaces): “Een klein stapje in de richting van een gezonder internet”

Youtube, Facebook en Instagram zijn enorm populair. Ze zijn gratis toegankelijk, maar worden wel gerund door commerciële bedrijven. PublicSpaces wil mensen bewust maken van de prijs die ervoor wordt betaald. In een aflevering van Top Names, in het kader van de Dutch MediaWeek, vertelt programmamanager Leonieke Verhoog over de alternatieven, de plannen en ambities voor het komende jaar.

Ondernemen in Corona-tijden: “Het huidige succes voelt ook ongemakkelijk”

Vrieskisten, computers pus computerschermen en game consoles gaan in corona tijden als warme broodjes over de toonbank. Dat betekent dat sommige bedrijven het goed doen in de crisis. Top Names sprak met vijf van hen. Van voorlees site tot bezorgdienst en van podcast maken, tot online studeren en zakelijk telefoon verkeer.

Daniel van Drunen (Airchip): “Een fintech product bouw je niet in een paar sprints”

Iedereen die regelmatig festivals bezoekt kent het probleem: je koopt altijd meer munten dan je in praktijk uitgeeft. Daar moet de app Airchip een eind aan gaan maken. Founder Daniel van Drunen vertelt in Top Names over de wallet, betalen zonder internetverbinding, concurreren op serviceniveau en de strijd om het bewijst te leveren dat het ook in praktijk gaat werken.

Maarten Bloemers (GUTS): “Ons doel is de wereldwijde standaard voor ticketing te worden””

Mensen willen kaartjes kopen tegen vooraf vastgestelde prijzen, zonder gedoe op de zwarte markt. En artiesten willen weten wie de mensen zijn die hun kaartjes kopen. GUTS is de partij die dat gat regelen. CEO Maarten Bloemers vertelt in Top Names over tickets op de blockchain, de concurrentie, het effect van Jochem Meyer en de toekomstplannen.

Anna van Nunen (Innofest): “Innovaties testen in een mini maatschappij”

De wereld staat voor grote uitdagingen. Innovaties kunnen helpen die op te lossen. Maar waar test je die? Op een festival. Een flexibele tijdelijke mini maatschappij. Innofest helpt hierbij. Founder Anna van Nunen vertelt in Top Names over het idee achter Innofest, de praktijk en haar vertrek. Op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Thomas Bunnik (Whoppah): “Wij zijn een marktplaats voor eersteklas tweedehands”

Mensen kopen veel te veel spullen. Met alle gevolgen van dien. Door de koopdrang wordt de productie aangejaagd en dat betekent een aanslag op de wereld. Whoppah hoopt hier verandering in te brengen. CEO en co-founder Thomas Bunnik vertelt in Top Names over het platform, disruptie van het digitale model en een betere wereld.

Irfan van Ewijk (WOOV): “Met één app hou je contact met je vrienden op alle festivals”

De moderne festivalganger kan niet zonder telefoon. Om vrienden te vinden, je ervaringen te delen en het programma te checken. WOOV is een app en platform ineen. Inzetbaar op meerdere festivals. Fouder Irfan van Ewijk, voorheen van ID&T, vertelt in Top Names over trouw blijven aan je roots, de festival markt en de rol die WOOV voor ziczelf weggelegd ziet.

Hoe SXSW van WAT naar HOE naar WAAROM is gegaan

SXSW kan een geweldig evenement zijn, maar je kunt er ook volledig verzuipen in de veelheid van het programma. Dat geldt voor bezoekers én deelnemers. Top Names sprak met drie Nederlandse eenwezigen. Over de zin en onzin van SXSW.

Frederik Duerinck (Scentronix): “Wij hopen een revolutie in de parfumindustrie teweeg te brengen”

Iedereen zijn of haar eigen gerpersonaliseerde geur. Dat is de droom van Frederik Duerinck. In Top Names vertelt deze kunstenaar/ondernemer over zijn plannen, een half miljoen euro investeringsgeld, de complexiteit van geur, hardware en software en de lol van doorzetten.