Topic: Kunst en cultuur

Hoe SXSW van WAT naar HOE naar WAAROM is gegaan

SXSW kan een geweldig evenement zijn, maar je kunt er ook volledig verzuipen in de veelheid van het programma. Dat geldt voor bezoekers én deelnemers. Top Names sprak met drie Nederlandse eenwezigen. Over de zin en onzin van SXSW.

Frederik Duerinck (Scentronix): “Wij hopen een revolutie in de parfumindustrie teweeg te brengen”

Iedereen zijn of haar eigen gerpersonaliseerde geur. Dat is de droom van Frederik Duerinck. In Top Names vertelt deze kunstenaar/ondernemer over zijn plannen, een half miljoen euro investeringsgeld, de complexiteit van geur, hardware en software en de lol van doorzetten.

Wilbert Mutsaers (Spotify): “In tegenstelling tot wat mensen denken: bij ons is veel handwerk”

Spotify is één van de grootste muziekstreamingdiensten ter wereld. Van de 200 miljoen gebruikers luistert de helft met regelmaat naar de playlisten van het bedrijf. Dat daarmee een steeds grotere vinger in de pap krijgt in de muziekwereld. Hoofd Benelux Wilbert Mutsaers vertelt in Top Names over de drijfveren en motieven van Spotify en wat daar bij komt kijken.

Thomas Steffens (Primephonic): “Wij willen de Spotify voor klassieke muziek worden”

Klassieke muziek speelt een ondergeschikte rol op de diverse streamingdiensten. Ze zijn er simpelweg niet voor gebouwd. Daar moet verandering in komen meent Thomas Steffens, CEO van Primephonic. In Top Names vertelt hij over de uitdagingen, het leerproces en werken aan een startup.

Trotse notities bij 20 jaar 3VOOR12

3VOOR12 bestaat 20 jaar. Erwin Blom kijkt trots terug op zijn periode bij het muziekplatform van de VPRO.

Thomas van Beek (Aboss): “We maken samenwerken eenvoudig voor de muziekindustrie”

Iedere artiest kent het probleem. Je wilt een nieuw nummer schrijven, maar die concert data moeten nog online gezet worden. En de geluidstechnicus moet nog gemaild worden hoe laat hij bij het optreden moet zijn. Het platform Aboss biedt een oplossing. CTO Thomas van Beek vertelt in Top Names over focus, data en effectief informatie verstrekken.

Jeroen Hofs (EboSuite): “Ik maak video sampling toegankelijk voor een groot publiek”

Jeroen Hofs is kunstenaar en ondernemer. Hij werd bekend met sampling projecten waarbij zowel geluid als beeld een belangrijke rol spelen. Met zijn EboSuite, een betaalbare plug-in voor Ableton Live, maakt hij beeld sampelen bereikbaar voor iedereen. In Top Names vertelt Hofs over zijn dromen, ambities, sampelen en kunst.

Koen Droste (Polarsteps): “Voor, tijdens en na je reis: alles op één platform”

De meeste trackingapps hebben geen goede naam: ze trekken de batterij van je telefoon leeg. Polarsteps is anders. De reis trackingapp doet nauwelijks een beroep op je batterij. Founder Koen Droste vertelt in Top Names over plannen, tracken en herinneren en hoe daar ooit geld mee kan worden verdiend.

Tim Heineke (I am POP): “Onze bot is de meest directe manier om contact te hebben met fans”

Je kunt nog geen intelligent gesprek met een bot voeren, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee afgeschreven kunnen worden. Sterker nog, bots hebben de toekomst. Tim Heineke, founder van I am POP, vertelt in Top Names over bots, verwachtingen en de toekomst van zijn bedrijf.

Oscar Kriek (Paylogic): “Wij bieden e-commerce oplossingen voor de live industrie”

PayLogic verkoopt tickets voor evenementen. Daarin zijn ze misschien wel de grootsten van Nederland. Maar het bedrijf doet inmiddels meer dan dat. Oscar Kriek vertelt in Top Names over e-commerce oplossingen, de samenwerking met ADE en het ADE tech evenement dat door PayLogic werd samengesteld.

Caspar Sonnen (IDFA): “De mooiste kunstwerken hebben een link met de werkelijkheid”

Het IDFA biedt naast lineaire documentaires ook ruimte voor het experiment. Dat gebeurt onder de vlag van DocLab. Caspar Sonnen, hoofd nieuwe media IDFA, vertelt in Top Names over nieuwe media, geschiedschrijving en geslaagde experimenten.

Coen van der Poll (Peppered): “Met goede marketing automation, verkoopt een theater meer kaartjes”

Een evenement goed onder de aandacht brengen kost veel tijd en moeite. Peppered maakt het theaters, filmzalen en musea een beetje makkelijker. CEO Coen van der Poll vertelt in Top Names over het verder helpen van de sector, het nemen van risico’s en uitbreiding in het buitenland.