Topic: Kunst en cultuur

Sam Feldt (Fangage): “Wij zorgen dat je altijd direct contact met je fans kunt hebben”

Als artiest is het heel waardevol te weten waar je fans wonen. Maar het is nog beter wanneer je ze ook direct een bericht kunt sturen wanneer je komt optreden in de buurt. Fangage maakt het mogelijk. Bedenker en gebruiker Sam Feldt vertelt in Top Names over social media, het belang van data en het contact met fans.

Joris van Heukelom (MakerStreet): “Ik was helemaal klaar met de corporate wereld en bijbehorende structuren”

Werken bij grote bedrijven kan niet iedereen bekoren. Veel verdienen is misschien een pluspunt maar daar staat beperkte vrijheid, hiërarchie en keihard werken tegenover. Joris van Heukelom stapte tien jaar geleden p als CEO bij Sanoma digital en besloot het helemaal anders aan te pakken. In Top Names vertelt hij over werken zonder managers, een bedrijf van iedereen, virtuele tokens en de toekomst.

Niels ‘t Hooft: “Immer begint waar e-readers stoppen”

Ontlezing is een groot probleem. Maar hoe zorg je ervoor dat digitaal ingestelde jongeren vaker een boek pakken? Biedt ze een nieuwe ervaring. Dat is het idee achter de lees app Immer. Founder en CEO Niels ‘s Hooft vertelt in Top Names over onderzoek, een nieuwe leeservaring bieden en het effect dat dat lijkt te hebben.

Stefan de Groot (Petje.af): “Het wordt steeds normaler om te betalen voor content”

Precies dat kunnen maken waar je altijd van droomde en er dan ook nog voor betaald worden. Soms zelfs heel goed betaald worden. Dat maakt Petje.af mogelijk. Founder Stefan de Groot vertelt over het plaform, de verdwijnende schroom om mensen om geld te vragen, succesfactoren en zijn ambities voor de toekomst.

Remco Veenbrink (VideowindoW): Wij maken zonwering met een mediafunctie”

Glas is een geweldig oppervlak voor innovatieve toepassingen. VideowindoW wil een laag in het glas aanbrengen waardoor het kan dienen als een transparant videoscherm, maar tegelijkertijd ook als zonwering. Bedenker Remco Veenbrink vertelt in Top Names over kunst, commerciële toepassingen en de dromen voor de toekomt.

Doki Tops (Utomik):”Wij willen de gaming community dienen én onafhankelijk blijven”

Het voelt bijna oneerlijk: jarenlang tegen de stroom in knokken om je ideaal te verwezenlijken en dan komt Microsoft opeens met eenzelfde plan: een Netflix-achtig platform voor games. Doki Tops, founder en CEO van Utomik vertelt in Top Names over koerswijzigingen, dalende energie, trouw blijven aan idealen en het verbreden van het bedrijf.

Hessel van Oorschot (Tribe of Noise): “Wij bieden een extra businessmodel voor muzikanten”

Winkels, sportclubs, restaurants: ze moeten allemaal betalen voor de muziek die ze draaien. Tribe of Noise zorgt ervoor dat een deel van dat geld ook daadwerkelijk naar de makers van die muziek toegaat. Founder Hessel van Oorschot vertelt in Top Names over de Tribe, de aankoop van het Free Music Archive, bereidheid te betalen en het sociale karakter van zijn bedrijf.

Thomas van de Weerd (Pathé Thuis / The (Any)Thing): Op naar de mini bioscoop!

Soms is met een grote groep een film kijken heel fijn. Zeker als de omstandigheden perfect zijn. Maar heel vaak is het ook minder prettig. Dan is Pathé Thuis een optie of, vanaf januari, The (Any)Thing. CEO Thomas van de Weerd vertelt in Top Names over de plannen, klein beginnen, het buitenland en het succes van Pathé Thuis.

Leonieke Verhoog (PublicSpaces): “Een klein stapje in de richting van een gezonder internet”

Youtube, Facebook en Instagram zijn enorm populair. Ze zijn gratis toegankelijk, maar worden wel gerund door commerciële bedrijven. PublicSpaces wil mensen bewust maken van de prijs die ervoor wordt betaald. In een aflevering van Top Names, in het kader van de Dutch MediaWeek, vertelt programmamanager Leonieke Verhoog over de alternatieven, de plannen en ambities voor het komende jaar.

Ondernemen in Corona-tijden: “Het huidige succes voelt ook ongemakkelijk”

Vrieskisten, computers pus computerschermen en game consoles gaan in corona tijden als warme broodjes over de toonbank. Dat betekent dat sommige bedrijven het goed doen in de crisis. Top Names sprak met vijf van hen. Van voorlees site tot bezorgdienst en van podcast maken, tot online studeren en zakelijk telefoon verkeer.

Daniel van Drunen (Airchip): “Een fintech product bouw je niet in een paar sprints”

Iedereen die regelmatig festivals bezoekt kent het probleem: je koopt altijd meer munten dan je in praktijk uitgeeft. Daar moet de app Airchip een eind aan gaan maken. Founder Daniel van Drunen vertelt in Top Names over de wallet, betalen zonder internetverbinding, concurreren op serviceniveau en de strijd om het bewijst te leveren dat het ook in praktijk gaat werken.

Maarten Bloemers (GUTS): “Ons doel is de wereldwijde standaard voor ticketing te worden””

Mensen willen kaartjes kopen tegen vooraf vastgestelde prijzen, zonder gedoe op de zwarte markt. En artiesten willen weten wie de mensen zijn die hun kaartjes kopen. GUTS is de partij die dat gat regelen. CEO Maarten Bloemers vertelt in Top Names over tickets op de blockchain, de concurrentie, het effect van Jochem Meyer en de toekomstplannen.