Trend: machine learning

Yeelen Knegtering (Klippa): “Het doel: de grootste documentverwerker van Europa worden”

Wanneer je Yeelen Knegtering tien jaar geleden had gevraagd of hij zijn toekomst zag in document verwerking, dan had hij je uitgelachen. Inmiddels is Klippa een feit. In Top Names vertelt Knegtering over document verwerking, elke dag ene procent beter worden, internationale expansie en het uiteindelijke doel.

Nadja Muller-Den Blijker (iThrive): “Ons doel is wereldvrede”

Het lijkt bijna een scenario uit een science fiction film: een chatbot al therapeut. Toch werkt het heel goed, aldus Nadja Muller-Den Blijker. Chatbots hebben geen oordeel en kunnen dankzij training wel empathie laten voelen. In Top Names vertelt Muller-Den Blijker, founder van iThrive, over Jean, 40 krachtige vragen, het belang van een goede intake en de visie voor de toekomst.

Simon Jagers (Semiotic Labs):”Kunstmatige intelligentie helpt storingen in elektromotoren voorspellen”

Wanneer de motor van de bagageband op Schiphol uitvalt zorgt dat voor chaos en werkachterstand. Nieuwe techniek helpt dat voorkomen. Simon Jagers, founder van Semiotic Labs, vertelt in Top Names over afwijkingen in trillingen, het gebruik van kunstmatige intelligentie, sensoren plaatsen in het veld en de concurrentie.

Michel Boerrigter (Plotwise):”Dankzij data en machine learning pakjes efficiënter bezorgen”

Dagelijks worden in Nederland zo’n anderhalf miljoen pakketen bezorgd. Dat resulteert in een wirwar van busjes die af en aan rijden. Plotwise zorgt dat dat efficiënter kan. CEO en founder Michel Boerrigter vertelt in Top Names over consumentengedrag, data, leren in de praktijk en uitbreiding naar het buitenland.

Joost van de Griendt (Dynaxion): “Deeltjesversneller inzetten in strijd tegen drugs en explosieven”

Het loont vaak nog steeds om illegale goederen op te sturen of zelfs mee te nemen in een vliegtuig. Dat komt doordat de controle mensenwerk is. Dynaxion wil daar verandering in brengen. Een kleine deeltjesversneller moet stoffen gaan beoordelen. Co-founder Joost van de Griendt vertelt in Top Names over de theorie, een Amerikaanse wedstrijd, de bouw van een prototype en de toekomst.

Jeroen Kromme (Tailo): “We halen met algoritmes inzichten uit klantgesprekken”

Een goede klantenservice is goud waard. Mensen waarderen een bedrijf aanzienlijk hoger wanneer ze goed worden geholpen. Tailo wil daaraan bijdragen. Co-founder Jeroen Kromme vertelt in Top Names over conversational analytics, cultuuromslag, het binnenhalen van klanten en de blik op het buitenland.

Christy van Beek (AgroCares): “25% meer oogst door betere bodemsamenstelling”

Planten hebben voedsel nodig in de vorm van mest. Maar lukraak mest toedienen kan averechts werken. AgroCares ontwikkelde een bodemscanner waardoor ook minder gefortuneerde boeren hun grond kunnen analyseren. Christy van Beek vertelt in Top Names over hogere opbrengsten, drempels die moeten worden genomen, focus en schaalbaarheid.

Ted Braakman (Hero Balancer): “Wij maken verwarmingssystemen slim”

Verwarmingssystemen van grote gebouwen zijn vaak lomp en niet goed ingeregeld. Hero Balancer wil daar verandering in brengen. Met niet alleen een beter systeem, maar ook een grote kostenbesparing tot gevolg. Fouder en CEO Ted Braakman vertelt in Top Names over datapunten, vooruitblikken op het weer en de toekomst in Duitsland.

Joost de Wit (Media Distillery): “Wij kunnen video doorgronden en daarmee kijkers helpen”

Het achteraf terugkijken van televisieprogramma’s is populair, maar het zou misschien nog meer gebeuren als vooraf duidelijk was waar het over gaat. Wie zit er aan tafel en waar wordt over gepraat. Media Distillery kan die informatie leveren. Founder Joost de Wit vertelt in Top Names over deep learning, Europese telvisie een boost geven en internationale expansie.

Dion Engels (URE): “Autonoom racen is meer een gevecht tussen software dan tussen mensen”

De Technische Universiteit van Eindhoven biedt studenten de kans om een jaar of langer te werken aan de van een autonome elektrische race auto. Dit jaar staat het team onder leiding van Dion Engels. In Top Names vertelt hij over de kracht van autonoom rijden, de uitdagingen, de ambities en hoe bedrijven in de regio bijdragen aan de ontwikkeling.

Peter Hoekstra (20Face): “Wij bieden gezichtsherkenning met privacy”

Het klinkt als iets uit een science fiction film, maar het is inmiddels de bestaande werkelijkheid: camera’s die gezichten kunnen herkennen. De spinnout van de Universiteit van Twente, 20Face, hoort bij de vooraanstaande ontwikkelingspartijen. CEO Peter Hoekstra vertelt in Top Names over het belang van privacy, de voordelen van gezichtsherkenning en de toekomstplannen.

Marc van der Peet (Contexta): “Veel bedrijven weten niet waarom mensen hen bellen”

Veel mensen kenen Siri of Alexa, maar Contexta is onbekend. Terwijl het Amsterdamse bedrijf veel beter is in het omzetten van spraak naar tekst. CEO en co-founder Marc van der Peet vertelt in Top Names over machine learning, niche talen en grote bedrijven die overspoeld worden door telefoontjes, maar eigenlijk niet weten of daar een boodschap uit te halen valt.