Planten hebben voedsel nodig in de vorm van mest. Maar lukraak mest toedienen kan averechts werken. AgroCares ontwikkelde een bodemscanner waardoor ook minder gefortuneerde boeren hun grond kunnen analyseren. Christy van Beek vertelt in Top Names over hogere opbrengsten, drempels die moeten worden genomen, focus en schaalbaarheid.
Een groot deel van de plastic berg bestaat uit verpakkingsmaterialen. Die worden slechts één keer gebruikt en daarna weggegooid. Pieter Pot wil daar een einde aan maken. Oprichter Jouri Schoemaker vertelt in Top Names over de slimme pot, het intelligent uitrollen over Nederland, uitbreiding in het buitenland en veel mensen een klein beetje duurzamer maken.
Het komt niet vaak voor dat iemand de wereld wil veranderen, dat wil doen door een goed draaiend bedrijf neer te zetten. Bas van Abel wil dat wel. Hij deed het met Fairphone en doet het met De Clique. In Top Names verteld hij over het nieuwe initiatief, zijn enthousiasme voor de start van een bedrijf, de lessen van Fairphone en de ambities.
Koffiedrab was altijd niet mee dan afval, maar vandaag de dag blijk je er veel meer mee te kunnen doen. De olie eruit halen en verfstoffen extraheren. CaffeInk maakt het mogelijk. Co-founder Eline Leising vertelt in Top Names over de lange weg van idee naar een bloeiend bedrijf, het opzetten van een productielijn en het vinden van een geschikte afzetmakt.
Een nieuw product ontwikkelen is leuk, maar het in de markt zetten is best lastig. Dat ondervond Max’s Organic Mints. Co-founder Floor van der Steen vertelt onder meer over haar missie om de wereld te verduurzamen, beperkte schapruimte, het belang van een mooie verpakking en het eerste schaap dat over de dam moet gaan.
Goed bruikbaar voedsel weggooien omdat het er niet zo mooi uitziet gebeurt nog steeds. Sterker nog, jaarlijks wordt 10 tot 15% bruikbaar voedsel vernietigd om die reden. Kromkommer wil daar wat aan doen. Co-founder Chantal Engelen vertelt in Top Names over het bedrijf, actie voeren en de kracht van de community.
De meest gedronken sterke drank van Nederland is nog steeds jenever. Met 11 miljoen liter per jaar staat dit oubollige goedje stevig bovenaan. Kever Genever wil het imago opschudden. Co-founder Ruben Wolvekamp vertelt in Top Names over het veroveren van de drankmarkt, de likeability factor en de toekomst.
Een prachtig raster van aardappelpuree of een bloemetje van chocolade. Met een 3d voedsel printer wordt het allemaal mogelijk en makkelijk. Co founder en CEO Ninna Hoff van byFlow vertelt in Top Names over fun en functionaliteit, de kracht van eenvoud en de toewijding van het familiebedrijf.
Gezond voedsel bezorgen op de fiets. Dat is wat FoodDrop in de kern doet. het Groniningse bedrijf heeft in de stad van de Martinitoren een stevige voet aan de grond. Maar het bedrijf kan en wil meer dan alleen voedsel bezorgen. CEO Jantine Doornbos vertelt in Top Names over techniek, machine learning, concurrentie, data en Groningen.
Met de stijgende wereldbevolking neemt de behoefte aan water toe. Water om te drinken of gewassen te verbouwen. Pieter Hoff ontwikkelde een systeem waarmee planten veel minder water nodig hebben. In Top Names vertelt hij over Groasis, armoede, de belasting van water en de doorbraak van zijn systeem.