Trend: Crowdfunding

Stefan de Groot (Petje.af): “Het wordt steeds normaler om te betalen voor content”

Precies dat kunnen maken waar je altijd van droomde en er dan ook nog voor betaald worden. Soms zelfs heel goed betaald worden. Dat maakt Petje.af mogelijk. Founder Stefan de Groot vertelt over het plaform, de verdwijnende schroom om mensen om geld te vragen, succesfactoren en zijn ambities voor de toekomst.

Anco Scholte ter Horst (Freedom Internet): “Wij knokken voor de privacy van onze klanten”

XS4ALL bestaat niet meer. Leve Freedom Internet. Een nieuwe internet provider die de idealen van XS4ALL doet voorleven. CEO Anco Scholte ter Horst vertelt in Top Names over het ontstaan van Freedom Internet, de idealen en de toekomst.

Jouri Schoemaker (Pieter Pot): “Wel duurzamer, maar niet duurder dan andere supermarkten”

Een groot deel van de plastic berg bestaat uit verpakkingsmaterialen. Die worden slechts één keer gebruikt en daarna weggegooid. Pieter Pot wil daar een einde aan maken. Oprichter Jouri Schoemaker vertelt in Top Names over de slimme pot, het intelligent uitrollen over Nederland, uitbreiding in het buitenland en veel mensen een klein beetje duurzamer maken.

Chantal Engelen (Kromkommer): “Voedselverspilling is een onzichtbaar probleem”

Goed bruikbaar voedsel weggooien omdat het er niet zo mooi uitziet gebeurt nog steeds. Sterker nog, jaarlijks wordt 10 tot 15% bruikbaar voedsel vernietigd om die reden. Kromkommer wil daar wat aan doen. Co-founder Chantal Engelen vertelt in Top Names over het bedrijf, actie voeren en de kracht van de community.

Laura Rooseboom (StartGreen Capital): “Duurzaam en financieel rendement moeten van ons samen gaan”

Groene bedrijven een duurzame toekomst bieden middels investeringen en/of cowdfunding. StartGreen Capital houdt zich daarmee bezig. Managing partner Laura Rooseboom vertelt in Top Names over serieuze rendementen, marketing waarde en de steun aan duurzame bedrijven.

Vincent van den Noort (Jungo): “Wij combineren hypotheken met crowdfunding”

Het is niet eenvoudig om op de hypotheekmarkt toe te treden met een nieuw idee. Toch lijkt het Jungo te lukken. Co-founder Vincent van den Noort vertelt in Top Names over een hypotheek waarvan een deel wordt gecrowdfund, de gesprekken met de AFM en alles wat er verder bij een nieuwe hypotheekvorm komt kijken.

Kaj Beetstra (Innovation in Motion): “Bestaande gordijnen automatiseren met Slide”

Met een goed idee en een 3d printer kan iedereen aan de slag. Maar er zijn weinig mensen die er direct ook een goed en bruikbaar product mee weten te maken. Kaj Beetstra bedacht een systeem waarmee je je gordijnen kunt automatiseren. In Top Names vertelt hij over de valkuilen, het valideren van het product en de voordelen van geautomatiseerde gordijnen.

Combineer de kracht van de professional met de betrokkenheid van de amateur

Veel media hebben het moeilijk, maar de regionale en lokale media hebben het extra moeilijk. Dat kranten verdwijnen is jammer.

En daarom is ieder initiatief dat probeert goede journalistiek van de grond te krijgen mooi. Zoals Wikitribune van Jimmy Wales van Wikipedia. Wales heeft de afgelopen jaren geconstateerd dat burgerjournalistiek maar beperkt van de grond komt. Onder meer door tijdgebrek van de deelnemers. En dus zoekt hij de oplossing in de combinatie van een gecrowdfunde journalist met een community van betrokkenen.

Pim Betist (Ripplestarters): “Pitch it, proof it, fund it, build it en grow it.”

Ondernemer worden en zijn is een hachelijke zaak: overal liggen risico’s op de loer. Pim Betist wil ondernemers helpen. Samen met tech partij Holder zette hij Ripplestarters op. Een bedrijf dat technische startups en bedrijven wil ondersteunen en verder wil helpen. In Top Names vertelt Pim Betist over ondernemen, geleerde lessen en zijn drijfveren.

Tom Vroemen (BuzzMaster): “Wij maken congressen interactief”

Tom Vroemen is gegrepen door het idee van de maakbare wereld. Een principe dat hij zelf in praktijk brengt: of het nu gaat om programmeren of solderen. Het leverde al twee winstgevende bedrijven op: BuzzMaster en CrowdAboutNow en op dit moment werkt Vroemen aan een betaalbare gps tracker coor particulieren. Een Top Name over passie.

Jeroen van Leeuwen (INTERVIEWplus): “We willen over 3 jaar dé plek zijn voor goede interviews”

Een zender voor het diepte interview. waar hebben we dat eerder gehoord? Maar INTERVIEWplus gaat het anders doen: on demand en met leden die allemaal 48 euro per jaar moeten betalen. Daar krijgen ze dan gesprekken door mensen die het vak verstaan voor terug. Mits de eerste 2000 leden over de brug komen. Initiatiefnemer Jeroen van leeuwen was te gast bij Top Names en legt zijn plannen uit.

Mark Studholme (CrowdyHouse): “Design is de online trend van de toekomst”

Waar niemand het tien jaar geleden voor mogelijk hield dat mensen massaal hun kleding online kopen, geldt nu nog hetzelfde voor design. Toch denkt Mark Studholme van CrowdyHouse zeker te weten dat mensen ook meubels en andere designproducten online gaan kopen. Omdat het een internationale markt is en het je de mogelijkheid biedt iets exclusiefs aan te schaffen. Mark Studholme was te gast in Top Names.