Trend: duurzaam

Job Witteman (Hypotherm.eu): “Vloeistof geleid 1400 keer beter dan lucht”

Iets koelen kost heel veel energie. Dat bezorgt datacentra een slechte naam. Hypotherm heeft daar een oplossing voor. Founder Job Witteman vertelt in Top Names over koelen in een vloeistof, de lobby die een conservatieve wereld moet veranderen en de wal die het schip gaat keren.

Remco Veenbrink (VideowindoW): Wij maken zonwering met een mediafunctie”

Glas is een geweldig oppervlak voor innovatieve toepassingen. VideowindoW wil een laag in het glas aanbrengen waardoor het kan dienen als een transparant videoscherm, maar tegelijkertijd ook als zonwering. Bedenker Remco Veenbrink vertelt in Top Names over kunst, commerciële toepassingen en de dromen voor de toekomt.

Patrick Hurenkamp (Bloomon): “Een abonnement op boeketten was nooit de heilige graal”

Online bloemist Bloomon heeft de markt opgeschud. Nieuwe bossen bloemen, nieuwe verkoopmethoden en als alles volgens plan verloopt ook schonere producten. Founder Patrick Hurenkamp vertelt in Top Names over de groei, de uitdagingen en de ambities.

Marleen Evertsz (Nx’change): “Wij zijn een nieuwe generatie effectenbeurs met focus op duurzaamheid”

Innovatieve bedrijven hebben vaak moeite om aan geld te komen. Nieuwe belegger Nx’change hoopt dar verandering in te brengen. C0-founder en CEO Marleen Evertsz vertelt in Top Names over het vinden van een niche, virtuele mandjes en een bijdrage leveren aan de samenleving.

Bas van Abel (De Clique/Fairphone): “Om een systeem te veranderen moet je er onderdeel van zijn”

Het komt niet vaak voor dat iemand de wereld wil veranderen, dat wil doen door een goed draaiend bedrijf neer te zetten. Bas van Abel wil dat wel. Hij deed het met Fairphone en doet het met De Clique. In Top Names verteld hij over het nieuwe initiatief, zijn enthousiasme voor de start van een bedrijf, de lessen van Fairphone en de ambities.

Eline Leising (CaffeInk): “Onze droom is een bioraffinaderij voor koffie”

Koffiedrab was altijd niet mee dan afval, maar vandaag de dag blijk je er veel meer mee te kunnen doen. De olie eruit halen en verfstoffen extraheren. CaffeInk maakt het mogelijk. Co-founder Eline Leising vertelt in Top Names over de lange weg van idee naar een bloeiend bedrijf, het opzetten van een productielijn en het vinden van een geschikte afzetmakt.

Thomas Kascha (Natural tableware): “Groen servies is goed voor de wereld”

Langzaam maar zeker dringt het besef door dat plastic niet goed is voor de wereld. Het levert enorme vervuiling op. Natural Tableware levert een duurzaam alternatief: groene serviezen. Eigenaar Thomas Kascha vertelt in Top Names over reputatie waarde, recycling, de oude en de nieuwe economie en de plastic lobby.

Lori Goff (Outlander Materials): “Afvalwater van bier is een prima startpunt voor vervangers van plastic”

Plastic verpakkingsmateriaal is zowel een vloek als een zegen. Een zegen omdat het makkelijk en goedkoop is. Een vloek omdat het heel veel afval genereert. Outlander Materials wil een alternatief produceren. Founder en CEO Lori Goff vertelt in Top Names over een sprong in het diepe, de gunfactor, de uitdagingen en de droom.

Niels Wagemaker (Circular Industries): “Meer recyclen door een brede blik”

De wereld springt slordig om met haar grondstoffen. Terwijl die niet onuitputtelijk zijn. Tijd voor verandering. Niels Wagemaker, CEO van Circular Industries, vertelt in top names over zijn rol als integrator, de winst die te halen valt en de noodzaak daarvan.

Anna van Nunen (Innofest): “Innovaties testen in een mini maatschappij”

De wereld staat voor grote uitdagingen. Innovaties kunnen helpen die op te lossen. Maar waar test je die? Op een festival. Een flexibele tijdelijke mini maatschappij. Innofest helpt hierbij. Founder Anna van Nunen vertelt in Top Names over het idee achter Innofest, de praktijk en haar vertrek. Op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Thijs Bosgoed (BuyBay): “Wij geven geretourneerde producten een tweede leven”

Iedereen doet het. Online spullen kopen en weer terugsturen wanneer het niet bevalt. Soms zelfs nadat een product gebruikt is. Dan was vroeger vernietiging de oplossing. BuyBay geeft die producten op een slimme manier een tweede kans. Founder Thijs Bosgoed vertelt in Top Names over de loods in Wijchen, de retail in Beverwijk, slimme software en de toekomst.

Thomas Bunnik (Whoppah): “Wij zijn een marktplaats voor eersteklas tweedehands”

Mensen kopen veel te veel spullen. Met alle gevolgen van dien. Door de koopdrang wordt de productie aangejaagd en dat betekent een aanslag op de wereld. Whoppah hoopt hier verandering in te brengen. CEO en co-founder Thomas Bunnik vertelt in Top Names over het platform, disruptie van het digitale model en een betere wereld.