Online bloemenwinkel Bloomon werd bekend met een overzichtelijk model: een abonnement waarmee je elke twee weken een nieuw boeket bloemen op tafel krijgt. Daarin speelde twee begrippen een belangrijke rol. Vers, waardoor het minimaal 10 dagen kon blijven staan. En verrassend: minder groen, meer spannende nieuwe bloemen. Inmiddels zit Bloomon in vijf verschillende landen en kun je naast een abonnement ook kiezen voor losse bossen.

“Het is belangrijk dat je flexibel bent en dicht op de klant blijft zitten. In het begin hadden we te maken met early adopters: mensen die ons gelijk omarmden en voor de iconische bos gingen.  Maar we zien nu dat we andere segmenten krijgen. Klanten die heel trouw elke twee weken een bos van ons ontvangen en ook wel weer eens op een andere manier verrast willen worden met nieuwe vormen, met nieuwe boeketten. We hebben klanten die binnenkomen en juist voor de iconische bos gaan, maar ook mannen die geen bloemen voor zichzelf kopen maar wel als kado. Al die segmenten moet je op een andere manier bedienen, en dat vergt best wel veel energie en tijd van ons en dat had ik van tevoren niet bedacht”, aldus founder Patrick Hurenkamp.

“2020 in de plus ”

Toch hoor je Hurenkamp niet klagen. Bloomon draait sinds de tweede helft van 2019 break even. En 2020 wordt een goed jaar. “De eerste paar weken van de lockdown stond iedereen in crisisstand. Het was onzeker of de bloemen wel konden worden aangeleverd. Maar zowel de kwekers als wij hebben ons snel herpakt. Daarna zijn mensen massaal bloemen gaan kopen. Mensen werken veel meer thuis. Daar moet het gezellig zijn. Maar er worden ook bloemen gekocht om kado te geven: bijvoorbeeld binnen de zorg om mensen een hart onder de riem te steken. We hebben nog nooit zo’n grote moederdag gehad als dit jaar. Het was echt massaal.”

Veel van het geld dat wordt verdiend wordt direct weer geïnvesteerd. In de uitbreiding naar het buitenland bijvoorbeeld. “In Nederland konden we in het begin snel groeien, mensen weten al veel van bloemen. In Duitsland vonden ze het met gek dat bloemen nog in de knop zaten en die hadden moeite met het abonnementsmodel. Dus per land zie je grote verschillen en moet je dus soms meer en soms minder moeite doen. In Duitsland hebben we ons product bijvoorbeeld fysiek uitgestald.” Om online bekend te worden als consumentenmerk kost ook meer geld dan zes jaar geleden. “Je moet creatief zijn in je marketing en vooral zorgen dat mensen ontzettend tevreden zijn en je willen promoten bij vrienden en familie, want dat blijft een goede manier om te groeien.”

“Verzadiging tegen gaan”

Een belangrijke uitdaging is het tegengaan van verzadiging. Je kunt je voorstellen dat iemand na een jaar lang elke twee weken een bos bloemen op tafel wel weer eens wat anders wil. Daar speelt Bloomon bewust op in. “Dat is één van mijn grootste uitdagingen. We willen geen verzadiging krijgen bij de klanten. Daar past bijvoorbeeld een nieuw abonnement in dat we vorig jaar hebben geïntroduceerd: Atelier. Dat zijn een soort kleine kunstwerkjes voor op tafel die afwijken van de iconische bos. En je ziet dat klanten die al een paar jaar bij ons zijn meer kiezen voor die nieuwe vormen. Daar horen ook andere typen vazen bij. Zo gaan we de verzadiging tegen.” Om te kunnen blijven vernieuwen werkt Bloomon samen met bloemsierkunstenaars en art directors. En ook de veredelaars en kwekers spelen een belangrijke rol. “Daarmee hebben we invloed op vorm en kleur.” Denk aan de rebelse tulp: met rafelranden en een bijzondere kleur.

Wat betreft de ambities voor de komende jaren is Hurenkamp duidelijk: doorgroeien in de vijf landen waarin het bedrijf nu actief is. Daarnaast staat duurzaamheid hoog op de agenda. Die ambitie heeft betrekking op zowel de bloemen, die met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen moeten worden gekweekt, maar ook op transport. “Ik denk dat heel veel klanten het heel belangrijk vinden en het ook mooi vinden om meer over te horen over de ontwikkelingen die er zijn. Ik merk ook dat ons team van circa 100 man er ook heel enthousiast over is om hier stappen in te zetten. Dus een mooi, waar kan biologisch, product uitleveren maar ook het groener maken van uitleveren. Daar zit een enorme drive en passie in.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!