Trend: privacy

Merijn de Jonge (MindYourPass): “Wij zijn dé oplossing voor het wachtwoordprobleem”

Een gemiddelde Nederland heeft 25 account die, in de ideale wereld, met 25 verschillende wachtwoorden beveiligd zouden moeten worden. Dat is vrijwel niet te doen. MindYourPass biedt ene oplossing waarbij je slechts 1 wachtwoord hoeft te onthouden. Founder Merijn de Jonge vertelt in TopNames over zijn techniek, de doelgroep en de campagne om meer gebruikers te werven.

Marie-José Hoefmans (Schluss): “Wij geven jou de controle over je data terug”

Je merkt vaak pas hoe iets echt werkt wanneer het verkeerd gaat. Zo blijkt het vrijwel ondoenlijk om informatie van internet te verwijderen.Marie-José Hoefmans vertelt in Top Names hoe Schluss mensen weer controle moet geven over hun data, hoe lang dat nog gaat duren en wat daar voor nodig is.

Internetpionier Dirk-Willem van Gulik: “Ik ben hoopvol”

Het internet zou de wereld mooier maken, maar in praktijk blijkt dat niet te zijn gelukt. Internet pionier Dirk-Willem van Gulikcument vertelt in Top Names over de gevaren, de mislukkingen, de negatieve kanten van het internet maar ook over de omslag.

Leonieke Verhoog (PublicSpaces): “Een klein stapje in de richting van een gezonder internet”

Youtube, Facebook en Instagram zijn enorm populair. Ze zijn gratis toegankelijk, maar worden wel gerund door commerciële bedrijven. PublicSpaces wil mensen bewust maken van de prijs die ervoor wordt betaald. In een aflevering van Top Names, in het kader van de Dutch MediaWeek, vertelt programmamanager Leonieke Verhoog over de alternatieven, de plannen en ambities voor het komende jaar.

Sebastiaan van der Lans (WordProof): “Wij willen de betrouwbaarheid van het internet herstellen”

Het internet is door meerdere oorzaken niet meer zo betrouwbaar als het ooit leek. WordProof wil daar verandering in brengen. Founder Sebastiaan van der Lans vertelt in Top Names over time stampen, een miljoen winnen en de missie van zijn bedrijf.

Brenno de Winter: “De Nederlandse corona-app wordt de meest privacy vriendelijke app van Europa”

Zeg corona app en mensen roepen: hoe zit het dan met mijn privacy? Een vraag waar mensen zich geen zorgen over hoeven te maken meent privacy deskundige Brenno de Winter. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de app. En is vol lof over dat proces.

Anco Scholte ter Horst (Freedom Internet): “Wij knokken voor de privacy van onze klanten”

XS4ALL bestaat niet meer. Leve Freedom Internet. Een nieuwe internet provider die de idealen van XS4ALL doet voorleven. CEO Anco Scholte ter Horst vertelt in Top Names over het ontstaan van Freedom Internet, de idealen en de toekomst.

Inez Teunissen (Spreekuur.nl): “Met digitalisering van de zorg voorkomen we 30% aan fysieke consults”

Wat assistenten van de huisarts nu nog telefonisch doen, kan ook digitaal worden afgehandeld. Spreekuur.nl maakt dat mogelijk. Initiatiefnemer Inez Teunissen vertelt n Top Names over de voordelen van een digitaal systeem, de snelle adoptie dankzij corona en de plannen voor de toekomst.

Liesbeth Kempen (PERFECT DAY): “Online beveiliging kan en moet zoveel beter”

Hoewel de media regelmatig berichten over hacks en cyberaanvallen, lijken kleine ondernemers veelal het gevoel te hebben dat het niet over hen gaat. Niets is minder waar. Ook kleine bedrijven zouden zich online goed moeten beschermen. Liesbeth Kempen, founder van PERFECT DAY, vertelt in Top Names over haar bedrijf, de klanten, maatwerk en de toekomst.

Peter Hoekstra (20Face): “Wij bieden gezichtsherkenning met privacy”

Het klinkt als iets uit een science fiction film, maar het is inmiddels de bestaande werkelijkheid: camera’s die gezichten kunnen herkennen. De spinnout van de Universiteit van Twente, 20Face, hoort bij de vooraanstaande ontwikkelingspartijen. CEO Peter Hoekstra vertelt in Top Names over het belang van privacy, de voordelen van gezichtsherkenning en de toekomstplannen.

Mees Boeijen (Skotty): “Online privacy moet voor iedereen toegankelijk zijn”

Niemand vindt het leuk wanneer iemand ongevraagd met je mail mee leest, maar daar concrete stappen tegen zetten doet bijna niemand. Dat komt omdat het vaak te ingewikkeld is. Skotty wil daar verandering in brengen. Founder Mees Boeijen vertelt in Top Names over privacy, het business model, de keuze voor open source en de plannen voor de toekomst.

Christiaan Solcer (Startpage): “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze delen”

Het in 1998 opgerichte Startpage kiest voor een herpositionering. Het bedrijf zal niet langer hameren op privacy, maar wil mensen aanzetten tot nadenken over hun data. CMO Christiaan Solcer vertelt in Top Names over de filterbubble, de kracht van Google en de ambities van Startpage.