Trend: Gamification

Eric Castien (BrainsFirst): “Door het meten van het brein brengen we talent in kaart”

Het komst steeds vaker voor dat hele goede voetballers ook de hoogste schoolopleiding kunnen volgen. Dat is geen toeval. Er is een overlap tussen voetbalintelligentie en school intelligentie. Het bedrijf Brainfirst brengt die brein functie in kaart. Oprichter Erik Castien vertelt in Top Names over de toekomst van het voetbal, de lol van werk doen waar je goed in bent en de voorspellende gave van Brainfirst.

Hester Anderiesen-Le Riche (Tovertafel): “Goede zorg draait om geluksmomenten”

Mensen die beperkt zijn ervaren vaak weinig. Terwijl ervaringen voor iedereen belangrijk zijn. Dankzij de Tovertafel kan die groep nu ook dingen meemaken. Bedenker en CEO Hester Anderiesen Le Riche vertelt in Top Names over de vinding, de ontwikkeling, het doel, business versius idealen en uitbreiden in Amerika en Canada.

Juliette van der Laarse (ScienceTales: CERN): “Natuurkunde-onderwijs veranderen met een game”

Dingen leren maakt intrinsiek onderdeel uit van gamen. Maar in plaats van handig met verschillende wapens leren omgaan kun je ook natuurkundige principes leren. Dat is precies wat ScienceTales: CERN beoogt. Bedenker Juliette van der Laarse vertelt in Top Names over leren, flipping the classroom, internationale plannen en de toekomst.

Tim Murck (HackShield): “Kinderen slimmer maken op het gebied van cyber security”

Je kunt kinderen duizend keer waarschuwen voor de gevaren online, maar pas wanneer ze dingen zelf ervaren leren ze echt iets. HackShield bedacht een game waarin die ervaring en verantwoordelijkheid centraal staat. Co-founder Tim Mirck vertelt in Top Names over zijn hekel aan subsidies, de lange weg naar een gezond businessmodel en dingen echt veranderen met behulp van een game.

Emily Jacometti (Flavour): “We gaan met gamification voor maatschappelijke impact”

Het is niet eenvoudig om als bedrijf om te schakelen van werken in opdracht van klanten naar zelfstandig opereren. Medewerkers vinden het laatste vaak interessanter, maar het is dan wel een uitdaging om geld te verdienen. Emily Jacometti, CEO van Flavour, vertelt in Top Names over die omschakeling, gamification en de huidige projecten.

Ellie Karssemakers (Wanderwatch): “Wij bieden een interactieve component voor buiten spelen”

Buiten spelen is goed voor kinderen. Alleen moet buitenspelen het vaak zonder interactieve gadgets stellen waar kinderen zo dol op zijn. De Wanderwatch brengt daar verandering in. Co founder Ellie Karssemakers vertelt over het kinder horloge, de concurrentie en de plannen voor de toekomst.

Jos Maassen (MOOCFactory): “Leren door kennis delen”

Onderwijs vindt vandaag de dag lang niet altijd meer in een klaslokaal plaats. Online leren is een trend. MOOCFactory voegt daar een sociaal element aan toen. Eigenaar Jos Maassen vertelt in Top Names over social learniong, het voordeel van klein blijven en de ambities.

Lior Bornshtain (Otly): “Wij willen kinderen laten ervaren hoe het is om met geld om te gaan”

Omgaan met geld moet je leren. Het liefst al op een jonge leeftijd. Maar waar kinderen vroeger zakgeld kregen is vandaag de dag de app Otly een goede tool. CEO Lior Bornshtain vertelt in Top Names over het gemak van virtueel geld, de ervaringen met Rockstart en de ambities.

Een kwestie van vertrouwen

Robots roepen bij veel mensen een gevoel van ongemak en argwaan op. Maar hoe zit het omgekeerd? Wat kunnen robots van mensen verwachten? Die vraag werd getest door een robot op pad te sturen: liftend door Canada, Duitsland en Amerika. De avonturen van HitchBOT de liftende robot.

Op het podium 1 miljoen voor Top Names Avular en Manus

Succesvolle Top Names! Een Chinese investeerder trok op Startup Bootcamp HighTechXL DemoDay de portemonnaie en besloot ter plekke 4,5 ton in Avular en 6 ton in Manus te stoppen. Van harte, mannen!

Karel Millenaar (FourceLabs): “We ontwikkelen games om echte wereldproblemen op te lossen”

“Wij zijn ontwerpers van toegepaste speelse ervaringen met impact.” Dat staat te lezen op de site van het Utrechtse FourceLabs. Misschien wel het bekends van de levensgrote wipkippen waarmee je tegen elkaar kunt racen, maar ook bezig met het ontwikkelen van serieuze spelervaringen, waarmee de werkelijkheid kan worden veranderd. Eigenaar Karel Millenaar vertelt over zijn missie in een nieuwe aflevering van Top Names.

Doctor Menno Deen is gepromoveerd op games en motivatie!

Promoveren op het terrein van games. Dat zal in Nederland nog niet heel veel zijn voorgekomen, maar sinds woensdag 14 januari mag Menno Deen zich doctor noemen. Hij promoveerde op het onderwerp ‘Games Autonomy Motivation & Education’. In Top Names legt hij uit wat daarmee wordt bedoeld.