Trend: (Big) Data

Joost de Wit (Media Distillery): “Wij kunnen video doorgronden en daarmee kijkers helpen”

Het achteraf terugkijken van televisieprogramma’s is populair, maar het zou misschien nog meer gebeuren als vooraf duidelijk was waar het over gaat. Wie zit er aan tafel en waar wordt over gepraat. Media Distillery kan die informatie leveren. Founder Joost de Wit vertelt in Top Names over deep learning, Europese telvisie een boost geven en internationale expansie.

Dion Engels (URE): “Autonoom racen is meer een gevecht tussen software dan tussen mensen”

De Technische Universiteit van Eindhoven biedt studenten de kans om een jaar of langer te werken aan de van een autonome elektrische race auto. Dit jaar staat het team onder leiding van Dion Engels. In Top Names vertelt hij over de kracht van autonoom rijden, de uitdagingen, de ambities en hoe bedrijven in de regio bijdragen aan de ontwikkeling.

Diane Janknegt (WizeNoze) “We gaan voor globale impact op het onderwijs”

Je kunt alles op het internet vinden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar ook direct mee uit de voeten kan. Commercie, fake news en ingewikkelde informatie maken het voor onder meer jongeren vaak lastig. WizeNoze doet daar wat aan. Founder Diane Janknegt vertelt in Top Names over de techniek, het handwerk, de ambities en het doel.

Hoe SXSW van WAT naar HOE naar WAAROM is gegaan

SXSW kan een geweldig evenement zijn, maar je kunt er ook volledig verzuipen in de veelheid van het programma. Dat geldt voor bezoekers én deelnemers. Top Names sprak met drie Nederlandse eenwezigen. Over de zin en onzin van SXSW.

Derk Arts (Castor): “Beter ontsluiten van data moet medisch onderzoek verbeteren”

Medisch onderzoek is er belangrijk. De uitvoering en vastlegging is alleen vaak nog niet erg modern. Castor EDC wil aar verandering in brengen. FOunder en CEO Derk Arts vertelt in Top Names over data standaardisatie, computer readable materiaal, in zee gaan met een investeerder en de toekomstplannen.

Wilbert Mutsaers (Spotify): “In tegenstelling tot wat mensen denken: bij ons is veel handwerk”

Spotify is één van de grootste muziekstreamingdiensten ter wereld. Van de 200 miljoen gebruikers luistert de helft met regelmaat naar de playlisten van het bedrijf. Dat daarmee een steeds grotere vinger in de pap krijgt in de muziekwereld. Hoofd Benelux Wilbert Mutsaers vertelt in Top Names over de drijfveren en motieven van Spotify en wat daar bij komt kijken.

Christiaan Solcer (Startpage): “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze delen”

Het in 1998 opgerichte Startpage kiest voor een herpositionering. Het bedrijf zal niet langer hameren op privacy, maar wil mensen aanzetten tot nadenken over hun data. CMO Christiaan Solcer vertelt in Top Names over de filterbubble, de kracht van Google en de ambities van Startpage.

Janneke van den Heuvel (Trylikes): “Wij meten feedback in een fysieke ruimte”

Het is voor openbare ruimtes als winkels of ziekenhuizen heel waardevol om te weten wat bezoekers van een bezoek vonden. Trylikes is gespecialiseerd is het verzamelen van die meningen. Co-founder Janneke van den Heuvel verelt in Top Names over heldere vragen stellen, het voorkomen van problemen en de ontwikkelingen van het bedrijf.

Ben Hoetmer (Voys): “Iedereen verdient een personal assistent, wij gaan die digitaal leveren”

Bellen met een bedrijf levert vaak veel irritatie op. Zakelijk relecom provider Voys wil daar wat aan doen. Co founder Ben Hoetmer vertelt in Top Names over de inzet van artificial intelligence, api’s, een igen technische partij en de kracht van een klein bedrijf.

Jules van Bruggen (Sitly): “We zetten data in om ons oppas-platform te laten groeien”

Goede oppas vinden voor je kind blijft lastig. Sitly biedt uitkomst. Het platform matcht oppassers en zoekende ouders. Founder en CEO Jules van Bruggen vertelt in Top Names over zijn strategie, de uitbreiding in niet voordehand liggende landen, betrouwbaarheid en het belang van een goed team.

Jantine Doornbos (FoodDrop): “Vanuit Groningen met data de strijd aan met Thuisbezorgd”

Gezond voedsel bezorgen op de fiets. Dat is wat FoodDrop in de kern doet. het Groniningse bedrijf heeft in de stad van de Martinitoren een stevige voet aan de grond. Maar het bedrijf kan en wil meer dan alleen voedsel bezorgen. CEO Jantine Doornbos vertelt in Top Names over techniek, machine learning, concurrentie, data en Groningen.

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): “Met opkomende technieken verhalen journalistieke vertellen”

Nieuwe technieken kunnen helpen bij journalistiek onderzoek en het bereiken van een nieuw publiek. Om die redenen maakt Lighthouse Reports telkens opnieuw gebruik van nieuwe technieken. Journalist Ludo Hekman vertelt in Topnames over de voordelen, de impact die het kan hebben en de bezwaren die er aan kleven.