Trend: (Big) Data

Thalita van Ogtrop (The Next Closet): “We willen de textielketen aanpakken”

Veel kleding die wordt gekocht wordt maar een paar keer gedragen. Dat geldt ook voor dure merkkleding. Door die via een marktplaats te verkopen kan de kledingindustrie misschien wat duurzamer worden. Thalita van Ogtrop, founder en CEO van The Next Closet, vertelt in Top Names over haar bedrijf, de ontwikkelingen en de toekomst.

Jeroen Wijering (JW Player): “De video hoeft niet super te zijn, maar goed geluid is cruciaal.”

Een hele grote speler op het gebied van online video komt van oorsprong gewoon uit Eindhoven. De JW Player , favoriet bij ongeveer de heft van alle grote media bedrijven, werd gebouwd door Jeroen Wijering. In Top Names vertelt hij over de trends en ontwikkelingen op het gebied van online video en de toekomst van zijn bedrijf.

Christel Werkman (Werkman Horseshoes): “Bewust op zoek naar disruptie in de paardenwereld”

De kunst om een paard van goede hoefijzers te voorzien ligt in handen van de smid. Daar gaat Werkman Horseshoes naar eigen verwachting verandering in brengen. Directeur Christel Werkman vertelt in Top Names over sensoren, data, disruptie en verandering in een markt die dat niet gewend is.

Steven van Wel (Walter): “We zijn een realiteitscheck op de woningmarkt”

Een huis kopen is een zenuwslopend proces. Hoe meer kennis je hebt, hoe beter beslagen ten ijs je kunt komen. De site Walter gaat je hierbij helpen. CEO en co-founder Steven van Wel vertelt in Top Names over data, automatisering, realistische vraagprijzen en een stijgende en dalende markt.

Irfan van Ewijk (WOOV): “Met één app hou je contact met je vrienden op alle festivals”

De moderne festivalganger kan niet zonder telefoon. Om vrienden te vinden, je ervaringen te delen en het programma te checken. WOOV is een app en platform ineen. Inzetbaar op meerdere festivals. Fouder Irfan van Ewijk, voorheen van ID&T, vertelt in Top Names over trouw blijven aan je roots, de festival markt en de rol die WOOV voor ziczelf weggelegd ziet.

Joost de Wit (Media Distillery): “Wij kunnen video doorgronden en daarmee kijkers helpen”

Het achteraf terugkijken van televisieprogramma’s is populair, maar het zou misschien nog meer gebeuren als vooraf duidelijk was waar het over gaat. Wie zit er aan tafel en waar wordt over gepraat. Media Distillery kan die informatie leveren. Founder Joost de Wit vertelt in Top Names over deep learning, Europese telvisie een boost geven en internationale expansie.

Dion Engels (URE): “Autonoom racen is meer een gevecht tussen software dan tussen mensen”

De Technische Universiteit van Eindhoven biedt studenten de kans om een jaar of langer te werken aan de van een autonome elektrische race auto. Dit jaar staat het team onder leiding van Dion Engels. In Top Names vertelt hij over de kracht van autonoom rijden, de uitdagingen, de ambities en hoe bedrijven in de regio bijdragen aan de ontwikkeling.

Diane Janknegt (WizeNoze) “We gaan voor globale impact op het onderwijs”

Je kunt alles op het internet vinden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar ook direct mee uit de voeten kan. Commercie, fake news en ingewikkelde informatie maken het voor onder meer jongeren vaak lastig. WizeNoze doet daar wat aan. Founder Diane Janknegt vertelt in Top Names over de techniek, het handwerk, de ambities en het doel.

Hoe SXSW van WAT naar HOE naar WAAROM is gegaan

SXSW kan een geweldig evenement zijn, maar je kunt er ook volledig verzuipen in de veelheid van het programma. Dat geldt voor bezoekers én deelnemers. Top Names sprak met drie Nederlandse eenwezigen. Over de zin en onzin van SXSW.

Derk Arts (Castor): “Beter ontsluiten van data moet medisch onderzoek verbeteren”

Medisch onderzoek is er belangrijk. De uitvoering en vastlegging is alleen vaak nog niet erg modern. Castor EDC wil aar verandering in brengen. FOunder en CEO Derk Arts vertelt in Top Names over data standaardisatie, computer readable materiaal, in zee gaan met een investeerder en de toekomstplannen.

Wilbert Mutsaers (Spotify): “In tegenstelling tot wat mensen denken: bij ons is veel handwerk”

Spotify is één van de grootste muziekstreamingdiensten ter wereld. Van de 200 miljoen gebruikers luistert de helft met regelmaat naar de playlisten van het bedrijf. Dat daarmee een steeds grotere vinger in de pap krijgt in de muziekwereld. Hoofd Benelux Wilbert Mutsaers vertelt in Top Names over de drijfveren en motieven van Spotify en wat daar bij komt kijken.

Christiaan Solcer (Startpage): “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze delen”

Het in 1998 opgerichte Startpage kiest voor een herpositionering. Het bedrijf zal niet langer hameren op privacy, maar wil mensen aanzetten tot nadenken over hun data. CMO Christiaan Solcer vertelt in Top Names over de filterbubble, de kracht van Google en de ambities van Startpage.