Digitale techieken spelen een steeds belangrijker rol in sport. Zo heeft een beetje hardloper een app of smartwatch. En iedere wielrenner rijdt met een fietscomputer. De bokssport bleef achter, maar daar komt met NextRound verandering in. “In samenwerking met de VU hebben we nieuwe techniek ontwikkeld waarmee we verschillende variabelen kunnen meten”, aldus Nilas van Woersem co-founder en head of growth bij NexRound.

Met slechts een paar sensoren is het mogelijk verschillende zaken te meten. “Boksen gaat over impact kracht, je timing, precisie, je snelheid van je slagen, intensiteit over rondes verdeeld, noem het maar op. Dat hebben wij dus ontwikkeld in een bokszak systeem, waardoor het een hele complete boks trainer is geworden en daarom omheen zijn we een hele digitale wereld aan het ontwikkelen. We kunnen met een minimaal aantal sensoren door middel van algoritmes van alles berekenen. Dat gebeurt real life. Je slaat op de bokszak en je ziet op een schermpje wat je aan het doen bent.” Dat inzicht zorgt dat mensen weten wat ze doen en door willen blijven gaan.

“Gamification elementen toevoegen ”

Doordat je data verzamelt kun je ook gamificationelementen toevoegen. “Je begint op een laag level, je doet dingen, je krijgt challenges en als je die haalt kun je een level omhoog gaan. Dat kan mensen motiveren, ook buiten de sport.” Wat NextRound uniek maakt is de hoeveelheid data die het bedrijf weet te meten. “De nauwkeurigheid van de data en de uitgebreide variabelen die we daaruit kunnen berekenen maakt ons uniek. Er zijn meer partijen die de de kracht van een slag kunnen berekenen, maar wij kunnen ook de locatie berekenen. Door die verschillende variabelen hebben we accurate data van de kracht, maar we kunnen ook een completer beeld geven van je workout, van je performance.”

Het ontwikkelen van een fysiek product is vaak veel tijdrovender dan het ontwikkelen van software. Het is een compleet ander proces, aldus Van Woersem. “Je moet eerst een prototype bouwen, dat moet je gaan testen, vervolgens moet je toewerken naar een schaalbaar model. Je moet onderzoeken waar je je materialen bestelt, hoe je het in elkaar laat zetten en waar en op welke manier je het naar je klanten brengt. Dat zijn allemaal stappen die je bij een software oplossing niet hebt.”

Inmiddels heeft de ‘smart bokszak’ de fase van prototype bereikt. “We zijn nu in de afrondende fase. Het laatste prototype wordt nu schaalbaar gemaakt door een bedrijf. We bestellen de techniek waarschijnlijk in China, maar zetten het product het liefst hier in Nederland in elkaar. In die fase zitten we nu.”

“Digitale omgevingen zijn belangrijk voor nieuwe generaties ”

Naast ingewikkeld is hardware maken ook duur. NextRound heeft tot nu toe geluk gehad met subsidies. Het bedrijf ontving tot op heden 300.000 euro, waarvan 250.000 euro moet worden terugbetaald. Het bedrijf is bezig met het vinden van vervolginvesteringen. Over hoe al het geld moet worden terugverdiend, bestaan duidelijke ideeën. NextRound wil zelf een boutique sportschool beginnen. “Dat zijn kleine sportscholen waar eigenlijk alleen groepstrainingen gegeven worden en daarbuiten zijn ze dicht. Toen dachten wij: waarom beginnen we niet zelf zo’n plek waar we exclusief onze bokszakken kunnen gebruiken? Waarbij mensen overdag individueel en ‘s avonds in groepen de bokszak kunnen leren kennen. Dan kunnen we intensief contact hebben over ons product en zo het merk verder doorontwikkelen en opbouwen. Van daaruit willen we dan de thuismarkt gaan betreden.”

De eigen sportschool moet voorkomen dat er een kapitaal aan marketing moet worden uitgegeven. Het idee is op kleine schaal beginnen, het product perfectioneren, steeds meer gebruikers krijgen en toewerken naar een eigen merk. “Je kunt ook nadenken over een lifestyle met t-shirts en meer. Dat is waar we naartoe willen. Daarom kiezen we ook voor een eigen studio. Daar hebben wij controle over wat er gebeurt met de bokszak en zijn we niet afhankelijk van een trainer in een andere sportschool die eigenlijk niet weet wat die met de data moet omdat die het nog nooit heeft gezien. Dat is onze road map.”

De plannen passen in ieder geval perfect bij de nieuwe generaties die zijn opgegroeid met digitale omgevingen. “Wij waarderen online en offline contact even hoog. Wij hebben vrienden die we nog nooit gezien hebben. Dus die hele digitale wereld is voor de opkomende generatie bijna net zo belangrijk als de echte omgeving. Dat soort trends kijken we naar en willen we op in spelen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!