Elke voetballer genereert per wedstrijd data rondom 286 ‘datapunten’. Aan de hand daarvan kan de kwaliteit van een speler worden bepaald. Kickstox maakt gebruik van die data, die wordt gekocht bij Opta. Ze vormen de basis van een ‘voetbal tradingspel’. “Spelers krijgen na aanmelding 100.000 fictieve euro’s. Daarmee kunnen ze een portfolio opbouwen uit 3000 spelers van de grote 5 competities in Europa plus de Champions League en de Europa league. Ze kunnen daarna meedoen aan battles. Dat zijn korte sprints waarbij gebruikers kijken wie het meeste rendement kan halen uit hun portfolio, waarbij als hun spelers goed presteren in het echt dan ook de waarde van het portfolio omhoog gaat”, aldus co-founder Victor Swaab.

Groot verschil met andere games op de markt: je kunt blijven handelen. Ook gedurende een wedstrijd. “Wij wilden afstappen van het maken van een opstelling die je vaak voor het hele seizoen behoudt. Wij gaan echt voor die korte sprints en je hoeft geen opstelling te maken. Je kunt al je geld in 1 speler stoppen, maar je kunt ook 20 spelers hebben. Het kunnen zelfs allemaal keepers zijn als je dat wilt. Je kunt ook voortdurend blijven traden. Als een speler slecht presteert kun je die tijdens de wedstrijd wisselen. Wij willen dat mensen continu engaged zijn in de game.”

“Mensen kijken meer en met meer interesse ”

De kern van het spel: wanneer je je meer verdiept in de spelers heb je meer kans op grote waardestijgingen. Topspelers zijn vaak al op de top van hun prijs, maar een linksvoor die uit een jeugdteam doorgroeit kan nog enorm groeien in waarde. In die zin lijkt het spel op beleggen. “We zijn net live gegaan met de Champions League en we merken dat de engagement heel hoog is. Normaal gesproken kijken mensen alleen naar wedstrijden van hun eigen club, maar als je ook spelers uit andere clubs in jouw team hebt zitten dan worden die wedstrijden ook interessanter om te zien. Dat versterkt de engagement.”

Grote betrokkenheid bij wedstrijden is gunstig voor partijen die de wedstrijden uitzenden. “Als je naar de wedstrijd kijkt dan kun je beter presteren in het spel. Dus het geeft echt een toegevoegde waarde aan bijvoorbeeld broadcasters die de wedstrijden uitzenden. Mensen kijken meer en met meer interesse.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat er om echt geld gespeeld gaat worden. “We zijn nu nog een gratis spel, maar het idee is dat je straks ook om echt geld gaat spelen. Daar pakken wij dan een commissie op. We willen eerst een solide proof of concept hebben en het platform ontwikkelen, en natuurlijk moet eerst de kansspelmarkt open gaan.”

“ Een digitale kroeg”

Kickstox heeft tot op heden twee grote pilots gedraaid. In Vietnam en België. “Het was altijd onze ambitie om naar Azië te gaan. Daar is Europees voetbal enorm populair. We hebben ook een netwerk om daar uit te rollen Er zijn nu 3000 gebruikers die allemaal uit de tests kwamen. We zijn klaar om het aan de man te brengen en grootschalig uit te rollen.” In Vietnam ontstond tijdens de pilot op Facebook spontaan een community. “Een digitale kroeg. Daar leent deze tijd zich helemaal perfect voor. Mensen kunnen niet meer naar het stadion en wij willen daar een alternatief voor bieden.”

Swaab ontkent dat Kickstocks puur een gokspel is. “Het is altijd een lastig verhaal of dit soort games echt gokken zijn. Wij zien het meer als een behendigheidsspel, net als poker, maar dat is een lastige kwestie. Het is altijd onze strategie geweest om te gokken op de opening van de kansspelmarkt. Tot die tijd mikken we op Azië. Wij vinden Nederlands wel heel belangrijk. Het is een goede testmarkt waar je heel veel van kunt leren.” En wat vast staat: hoe meer je weet van voetbal en de spelers die daarin actief zijn, hoe beter je kansen. Al blijft een overwinning van Ajax met 13 – 0 natuurlijk altijd moeilijk te voorspellen.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!