Uitgeverijen besteden veel tijd, liefde en aandacht aan de papieren boeken die ze uitbrengen. Iets wat bij de digitale versies nogal eens ontbreekt. Een boek wordt simpelweg geëxporteerd naar een e-pub en dat moet het dan maar zijn. In het slechtste geval vol foutjes, maar in ieder geval zonder ook maar gebruik te maken van de mogelijkheden die de digitale wereld biedt . Dat moest anders vond schrijver Niels ‘t Hooft. Hij bedacht de app Immer.

“Bij Immer maken we een app waarmee je boeken op je telefoon of tablet kan lezen. We proberen boeken die zijn blijven steken in de vorige eeuw naar de nieuwe tijd te brengen. Een lees-app die net zo lekker ‘binged’ als Netflix, die je motiveert als een fitness-tracker en beter is voor je brein dan een meditatie app.” In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat de digitale pagina’s in Immer veel minder tekst bevatten dan een e-book, dat de leeservaring voor wie wil ondersteund wordt met meditatieve muziek en het boek in hapklare bronnen wordt opgedeeld, afhankelijk van de tijd van de lezer.

“Mensen naar binnen trekken ”

“We hebben het idee van een zo vol mogelijk bladzijde losgelaten. Dat had vroeger een economische reden: zo min mogelijk papier gebruiken, maar op het scherm hoeft dat niet meer. We kunnen je de tekst tonen die bij elkaar hoort: een alinea of een aantal alinea’s . Daar zijn we mee aan het experimenteren, maar we merken dat het direct effect heeft. Je hoeft nooit meer een halve zin in je hoofd te houden en je wordt vanzelf in het verhaal getrokken.”

Wat het beste werkt, wordt voortdurend onderzocht. Daarbij worden bepaalde elementen van gamification niet geschuwd. “Je kunt een leesdoel instellen, na een leessessie krijg je een klein schouderklopje en checken we of het wel het juiste boek voor jou is. Ik gebruik zelf het woord gamification niet. Het gaat om hogere cultuur. Het mag niet te plat worden of er te dik bovenop liggen. Dat bewaken we.”

Natuurlijk is het zo dat niet iedere lezer hetzelfde is. Sommige mensen worden juist gek van rustgevend bedoelde muziek. “Soms werkt de muziek meeslepend en bij anderen dan weer afleidend. We hebben nu een meditatief geluid. Dat leidt soms af. Café-geluiden werken dan wellicht weer wel goed. We geven lezers steeds keuzes, kijken wat de reacties zijn en op basis daarvan ontwikkelen we verder. We gaan er nu vanuit dat je bij hoofdstuk 1 begint en het hele boek uitleest, maar je hebt ook naslagwerken, boeken die je gebruikt om iets te leren. Daar willen we ook adaptiever in worden. Het is niet één model. Je kunt het zo aanbieden dat meer mensen gaan lezen en mensen die al vaker lezen prettiger laten lezen.”

“Jarenlang een geweldige leeservaring bieden”

Immer biedt op dit moment 200 boeken. Dat moeten er veel meer worden. Nu wordt veel tijd gestoken in het binnenhalen van mensen en als ze dan na het lezen van één boek geen goed vervolg kunnen vinden, zijn ze weer weg. ‘t Hooft denkt aan een abonnementsmodel. “Wij willen proberen mensen vast te houden en mensen maandenlang of zelfs jarenlang geweldige leeservaringen te bieden. (…) Ik denk dat de noot van het boekenabonnement nog niet gekraakt is. Uitgevers zijn nog steeds heel defensief. Maar wij denken dat het belangrijk is om mensen op regelmatige basis geld te laten uitgeven aan boeken. Het idee dat boeken belangrijk zijn moet worden omgezet in commitment.”

Uiteindelijk wil Immer internationaal. Maar wel pas als alles klopt. Nederland wordt als testmarkt gebruikt. De app moet aantonen dat het werkelijk wat toevoegt en niet kannibaliseert op de bestaande lezersgroep. “We zijn nog in de fase van uitvinden wat we aan het maken zijn en voor wie. Dat kunnen we heel goed in Nederland. We zien dat als een testmarkt waar we redelijk makkelijk dingen kunnen bewijzen. We kennen de uitgevers goed, dus dat werkt makkelijk. We moeten nog meer automatiseren. De volgende stap is internationaal een kleine pilot doen. Bijvoorbeeld met een paar grote uitgeverijen. Wanneer die niet mee willen doen, is er ook een groot aantal kleinere uitgeverijen  waarmee je iets kunt testen. Waar het om gaat is laten zien dat het effect heeft. We zijn voortdurend bezig met wetenschappelijk onderzoek. Als je ook kunt laten zien dat mensen het hoog waarderen en meer en vaker lezen, dan hoeven we alleen maar naar uitgeverijen toe te stappen. Die zouden dan heel dom zijn als ze niet meer zouden doen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!