Jarenlang hamerde zoekmachine Startpage op het belang van privacy. Privacy betekent vrijheid. Privacy is een mensenrecht, dus gebruik Startpage. “Veel mensen leken dat niet echt te snappen. Natuurlijk is privacy belangrijk, maar hoe je er tegenaan kijkt is super persoonlijk. De groep die net als wij van mening is dat privacy vrijheid betekent is echt een kleine groep in de wereld.”, aldus CMO Christiaan Solcer. Vandaar dat Startpage haar positionering heeft geherdefinieerd. “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze wel en niet willen delen en we willen dat ze weten dat er alternatieven zijn.”

Want Startpage wil groeien. De site verwerkt op dit moment 6 miljoen zoekopdrachten per dag ofwel 2 miljard per jaar. Dat lijkt misschien veel, maar wanneer je weet dat Google 3,5 miljard zoekopdrachten per dag verwerkt dan snap je dat er nog groei in zit. Die groei hoopt Startpage te bereiken door de nieuwe insteek. “We gaan niemand meer proberen te overtuigen. Je snapt het of je snapt het niet. Er zijn misschien dingen die je best met iedereen wil delen, maar zaken als ziektes, porno of financiën wil je misschien zoeken in een machine met meer privacy. Een zoekmachine die niks van mij bijhoudt en niks toevoegt aan mijn profiel. Dat is dus een heel ander verhaal. We gaan niemand meer overtuigen, maar we willen dat mensen gaan nadenken.”

“ Filterbubble vermijden”

De zoekresultaten die je terugkrijgt bij Startpage komen van Google. Google is één van de vier grote zoekmachines in de wereld. Doordat zij goed zijn in talen zijn hun resultaten voor veel Europese gebruikers erg goed. Wat zij wel doen is het bouwen van profielen van gebruikers op basis waarvan je bepaalde informatie en advertenties wel of niet te zien krijgt. Dat geldt niet wanneer je gebruikt maakt van Startpage. “Wij betalen ze voor de zoekopdrachten die worden ingediend. Je doet een zoekopdracht bij ons, wij dienen die in bij Google. Wij krijgen resultaten terug gebaseerd op hun algoritmes, dus geen gepersonaliseerde dingen want wij weten niet wie jij bent of waar je vandaan komt. En wij tonen die resultaten aan jou.” Zo vermijd je een filterbubble.

Een bubble die lang niet door iedereen negatief wordt ervaren. Het kan best prettig zijn om direct passende informatie voorgeschoteld te krijgen. “Google is een waanzinnig goed product. Wij houden ook van nieuwe technologieën, maar we willen dat mensen meer bewust gaan worden wat er met hun data gebeurt. Dus waar we ons verhaal op hebben aangepast is de universele waarheid waarmee we allemaal zijn opgegroeid en dat is: wat van mij is is van mij en wat van jou is is van jou. Punt. Einde discussie. Daar zit geen ruimte tussen. Toen we 20 jaar geleden online gingen hebben we dat principe een beetje losgelaten. We delen alles. Dat vinden veel mensen ook prima, sterker nog soms vinden ze het zelfs fantastisch. Andere mensen hebben daar weer een ander gevoel bij. Wij willen met ons nieuwe merk dat mensen zelf gaan nadenken waar ze de grens trekken.”

“Search, mail en anoniem browsen”

Startpage is naast in Nederland ook inmiddels actief in Amerika en Duitsland. “Duitsland loopt relatief beter dan Nederland. De bewustwording daar is hoger. Ze hebben een natuurlijk wantrouwen in grote organisaties, in Amerika, de Amerikaanse overheid, hun eigen overheid. Dus ze zoeken alternatieven. Dat zie je niet alleen bij de consumenten daar, maar ook bij de media. Die schrijven veel vaker over de alternatieven. Dat zie je in Nederland niet zo heel veel. Hier leeft het niet zo, zeker niet aan de consumentenkant. Ik denk dat we in Amerika en Duitsland in 2 jaar tijd  zo’n 20% gegroeid zijn. Aardig, maar niet goed genoeg. We wilden verdubbelen. Het momentum is er, zeker nu met de General Data Protection Regulation (GDPR). Het kan.” Startpage richt zich ook op bedrijven, met steeds meer succes. “Als je alles waar iedereen binnen een bedrijf naar zoekt in een profiel stopt dan zegt dat iets. Dat risico wil je afdekken.”

Naast de herpositionering wil Startpage ook meer tools gaan aanbieden. Search, mail en anoniem browsen, zonder dat gebruikers daarvoor allerlei nieuwe dingen op hun computer hoeven te installeren. “Mensen zijn bekend met hun eigen software en browser en ze willen niet nog extensies of een aparte browser installeren. Het is gewoon direct ingebouwd in onze zoekmachine. Dus ook als je op een wifi zit die je niet vertrouwt, bijvoorbeeld op een vliegveld, dan zorgen wij ervoor  dat in ieder geval de sites die je daar bezoekt automatisch beveiligd zijn.” Startpage is al 10 jaar rendabel. Het geld dat wordt verdiend wordt in nieuwe innovaties gestoken. Zo ook in de uitbreiding van diensten. “Alles vanuit één merk. Zoals Google dat ook doet. Dat is wat we als ambitie hebben. We willen ervoor zorgen dat jij in control kunt zijn van je eigen data.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.