Bezoek een doorsnee festival en de plastic munten voeren nog steeds de boventoon. Daar moet verandering in komen, meent Daniel van Drunen. Hij bedacht Airchip. Een app waarmee je geld in een wallet stopt en zo kunt betalen. Maar het gaat verder dan dat. Via de app kun je ook bestellen, zodat je drank voor je klaar staat wanneer je bij de bar aankomt. En de premium gebruiker, die betaalt voor een abonnement, moet in de nabije toekomst de drank zelfs op de dansvloer bezorgd kunnen krijgen. 

Grote kracht van Airchip: je hebt alleen een internetverbinding nodig om je wallet te vullen. Betalen kan ook offline. Dat maakt de app een aantrekkelijk alternatief voor de huidige munten. Op een festival een tijdelijke goede stabiele internetverbinding aanleggen voor 10.000 mensen of meer is kostbaar. Bovendien is een storing altijd mogelijk en kan voor de organisator redelijk desastreus uitpakken. “Wij zochten naar een innovatie die zonder internet werkt en waarbij de gebruikerservaring centraal komt te staan. Je ziet in het uitgaansleven vaak een tegenstelling. Hele drukke plekken waar mensen heel graag heen gaan: stadions, festivals en drukke kroegen, waardoor service daardoor vaak slecht is. Je moet vaak lang wachten op een drankje. Dat houdt je tegen om in de rij te gaan staan. Wij denken dat met technologie te kunnen oplossen.”

Uber Eats voor op de dansvloer

Van Drunen heeft veel ervaring in het uitgaanscircuit. Hij organiseerde jarenlang zelf dance evenementen. Vanuit die ervaring bedacht hij Airchip. “Wanneer iedereen een drankje gaat halen dan wil je niet dat je van internet afhankelijk bent. Je wilt dan mensen, net als bij plastic muntjes, de validatie al eerder hebben gedaan. Dat betekent dat we bij festivals werken met een wallet. Dus bezoekers vragen we om groepjes krediet af te nemen met behulp van connectiviteit en die slaan we dan lokaal op. Wij hebben een fundament ontwikkeld waarbij je dat tegoed niet zomaar kunt dupliceren, en je ook van persoon naar persoon geld kunt overmaken via een QR code op het scherm. Zo kun je in feite ‘muntjes’ naar elkaar overbrengen.”

Inmiddels is het concept een paar maal getest. Om het concept verder uit te bouwen is veel geld nodig. “Een fintech product dat bouw je niet in een paar sprints.” In totaal is bijna een half miljoen euro aan subsidie opgehaald bij verschillende partijen. “Dat gaan we allemaal opstoken tot kerst. Ondertussen hebben we de zomer voor ons waarbij we hopelijk een dwarsdoorsnede van het vrije tijdslandschap kunnen bedienen, dus dat zijn festivals maar ook drukke kroegen.”

Het is niet zo dat Airchip direct alle betalingen op een festival overneemt. “Afhankelijk van de vraag kunnen wij een deel van de  bestellingen overnemen. Wij denken dat het een succes kan worden met name doordat je je bestelling op de dansvloer al door kunt geven: 2 bier en een gin tonic, je drukt op pick-up en je kiest een bar uit. Dan loop je er naartoe en staat je drank klaar. Dat willen we uitvoeren voor een grote groep. Maar je kunt nog een stap verder gaan, je kunt premium klant zijn. Dan neem je voor een tientje een abonnement op de festivalbutler. Je geeft via gps aan waar je bent en dan wordt het een soort van Uber Eats voor op de dansvloer. dan wordt je drank ‘thuisgebracht’.”

“Organisatoren concurreren op serviceniveau

Het is de vraag  of festivals bereid zijn afstand te doen van de plastic muntjes die nu gangbaar zijn. Dat is toch vaak een vorm van gratis geld voor de organisatoren: je raakt ze kwijt of geeft ze niet uit. Van Drunen is ervan overtuigd dat nieuwe oplossingen omarmd zullen worden. “Organisatoren concurreren op serviceniveau. Dus het is niet meer van deze tijd om op een muntjes systeem te blijven leunen. (….)  Ik denk dat je het meeste haalt uit het contact met je bezoeker als je ze bedient als een koning. Dan komen ze terug.”

Nederland is volgens Van Drunen de perfecte onderzoeksgrond. “Er is geen markt wereldwijd die zo’n evenementendichtheid heeft. Ruim 27 miljoen bezoeken in dit kleine kikkerlandje. Ik denk dat als je het hier goed werkend weet te maken, je de keiharde doorgewinterde festivalbezoekers kunt overtuigen dat het meerwaarde heeft, dan zal het gaan galmen door evenementenland wereldwijd.”

De komende zomer wordt gebruikt om de Airchip in praktijk te valideren. Grote uitdaging zal worden: zijn mensen bereid de app op hun telefoon te zetten? “En kun je die belofte van betere service ook waarmaken als 10.000 man het op een terrein gebruikt. Daar ligt de uitdaging voor elke startup. We moeten twijfel zien te vervangen voor zekerheid. We hebben duidelijke cases beschreven waar we deze zomer terecht willen komen. Ik denk dat die cases vanuit mijn netwerk benaderbaar zijn, maar in het eerste kwartaal willen we ons echt richten op de validatie met de technische partners. We hebben het eerst met onze vrienden gedaan, nu met de technische partners en dan vanaf 1 mei in het veld. We moeten aantonen dat het werkt, bewijzen dat het lukt, maar ik heb vertrouwen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!