Tijdens de coronacrisis werkten veel mensen noodgedwongen vanuit huis. Nu de restricties langzaam maar zeker worden opgeheven kan iedereen weer terug naar kantoor. Maar het is de vraag of mensen dat ook willen. Veel mensen hebben de afgelopen tijd de voordelen van thuiswerken ontdekt. Reden voor bedrijven om steeds vaker te kiezen voor een zogenaamde flexibele schil. Kantoorruimte waar gebruikers zich per dag op kunnen intekenen. InfinitSpace richt zich op de organisatie daarvan.

Het bedrijf in is januari dit jaar van start gegaan en richt zich op een internationale markt. om de plannen te verwezenlijken werd in maart dit jaar één miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald. In september moet de eerste locatie in Amsterdam haar deuren openen. InfinitSpace heeft zelf geen panden, maar helpt eigenaren met het organiseren en inrichten van de flexibele schil. Dat betekent daadwerkelijk fysieke inrichting, het regelen van een aantal faciliteit van gebruikers zoals gratis koffie, het organiseren van events en het leveren van de software waarmee ruimtes kunnen worden geboekt.

“De Uber van de kantorenmarkt”

“Wij geven een pandeigenaar de oplossing om een pand flexibel te gaan inrichten. Wij komen met het concept, de creatie, floor plans, design. Wij kunnen het uitbouwen en dan beginnen we met het managen daarvan met behulp van software. Dat betekent dat iedereen met een app een werkplek of bijvoorbeeld een een brainstorm ruimte kan boeken, de deur kan openen en gratis koffie kan nemen, want dat zit er ook allemaal bij in. Wij nemen de hele service over. En waar dat voorheen alleen kon in grote kantoren van de grote merken, kan nu iedere pandeigenaar een eigen flexmerk hebben. Het is echt een white label”, aldus co-founder en CEO Wybo Wijnbergen.

Je zou InfinitSpace de Uber van de kantorenmarkt kunnen noemen. “Uber levert ook de software, maar heeft verder de auto’s en de cheuffeurs nodig. Uber weet wie van A naar B moet. De chauffeur zorgt voor een goede schone auto. Uber levert de ritten en vraagt daar een commissie voor. Wij doen hetzelfde. Als je kijkt naar de flexibele kantorenmarkt is de acquisitie, de marketing en de sales het meest lastig. Dat is ingewikkeld om uit te voeren. De hospitality en service is geen rocket science. Daar betaalt de eigenaar een fixed fee voor. De pandeigenaar zorgt ook voor de inrichting. Wij zorgen voor de invulling van het pand en op het moment dat wij mensen leveren krijgen we een percentage van de omzet. Hoe meer omzet er wordt behaald hoe meer en beter de community is en hoe meer en beter de omzet is voor de eigenaar, maar ook voor ons.”

“Panden openen voor de directe omgeving ”

Wijnbergen werkte vijf jaar bij WeWork, een vergelijkbaar initiatief maar dan een eigen merk. Dat bedrijf rapporteerde onlangs een kwartaalverlies van 2 miljard dollar, mede door corona. Wijnbergen kijkt positief terug op zijn tijd bij WeWork. “Ze hebben een enorme vernieuwing en versnelling in de kantorenmarkt gebracht. Daar was de markt ook echt aan toe. Het heeft geleid tot heel veel nieuwe concepten en mooie nieuwe toevoegingen in de kantorenmarkt in de hele wereld. De groei blijft maar doorgaan. Ik denk wel dat WeWork te snel is gegroeid, dat de kosten daarmee te snel stegen. Er is nu gekozen voor winstgevendheid in plaats van groei. Eind van dit jaar zullen ze cashflow positief zijn, daar ben ik van overtuigd.”

Waar WeWork zich richt op het eigen merk, is InfinitSpace een white label. Het is straks de bedoeling dat iedereen de app InfinitSpace kan downloaden om zo een werkplek te kunnen boeken. Er zal ook een maandelijks membership worden aangeboden. “Dan zit je wel op een vast pand, maar niet altijd op dezelfde plek. We willen elke pandeigenaar met een kantoorpand helpen dit te openen voor de directe buurt. Veel kantooromgevingen zijn op dit moment een groot deel van de tijd gesloten. De gebruiker die daar zit komt om 9 uur en gaat om 5 uur weg, het merendeel van de tijd is het pand leeg en dat is zonde. Zeker nu vastgoed duurder wordt, dus waarom kunnen we panden niet multifunctioneel gebruiken. En de ruimtes 18 uur per dag openstellen. Ook voor bijeenkomsten van buurtbewoners of lokale groepen. We willen collaborative workspaces bieden voor mensen die daar dan zitten met andere mensen uit de buurt, dat zou fantastisch zijn. Onze missie is groot en dat kan uiteindelijk over de hele wereld.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!