De rode draad door het leven van Nick van Dam is leren. Hij geeft les op Nyenrode en werkt als chief learning officer bij Deloitte. Daarnaast richtte hij zes jaar geleden de stichting e-Learning for Kids op, waarmee hij leren zowel een internationale als een technologische twist geeft. In deze aflevering van Top Names gaat hij met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over de kennismaatschappij en hoe wereldwijd digitaal leren daaraan een bijdrage kan leveren.

 

Onderwijs is de basis van alles

Van Dam startte de stichting e-Learning for Kids vanuit de overtuiging dat onderwijs de basis van alles is: “Veel overheden zijn op onderwijs aan het besparen, terwijl het in een veeleisende kennismaatschappij de basis is waar alles mee begint. Waar kom je nu nog zonder?”

Met de insteek om zoveel mogelijk kinderen mee te nemen in de huidige maatschappij en met de financiële hulp van fondsen, bedrijven, families en individuen maakt Van Dam gratis digitale, interactieve lessen voor kinderen tussen de 5 en 12 jaar. De lessen beslaan het curriculum dat ze op de lagere school krijgen, maar door een spelelement worden deze lessen interessanter. ‘Edugaming’ noemt Van Dam het.

 

In Nederland…

In Nederland krijgen door grote klassen niet alle kinderen evenveel aandacht. Door zelfstandig en op hun eigen niveau de digitale lessen te volgen, komen zij veel verder dan wanneer ze in groepsverband naar hun docent zouden luisteren. Ook kunnen leerlingen met extra modules achterstanden inhalen of juist sneller gaan leren.

 

… maar ook in Afrika, India, Amerika, Maleisië en Thailand

e-Learning for Kids dient ook een internationaal doel. Hoe de stichting dat bereikt? Van Dam: “In Afrika bijvoorbeeld, werken we samen met lokale stichtingen, scholen en weeshuizen die leercentra bouwen die uitgerust zijn met computers. Kinderen kunnen daar buiten schooltijd naartoe komen, en dat doen ze soms met de hele klas. Omdat daar niet altijd internet is, zijn de lessen ook offline beschikbaar.”

 

e-learning vervangt niet, maar vult aan

Op de vraag of e-learning niet een te individualistische methode is om leerlingen van kennis te voorzien antwoordt van Dam relativerend: “e-learning zie ik niet als een individualistische benadering. De docent speelt nog steeds een heel belangrijke rol. Idealiter vertelt een leerkracht een mooi verhaal en stuurt zijn leerlingen daarna op digitale ontdekkingstocht door de materie. Het gaat om de mix.”

 

(Een verslag van Anke Hans)

 

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.