De uitgevers van Nederland hebben het zwaar. Dat komt deels door de crisis, maar vooral door de opkomst van het digitale boek. In deze aflevering van Top Names gaat digitaal uitgever Timo Boezeman met Erwin Blom in gesprek over de schrijver die artiest wordt, de gevolgen voor uitgever en de kansen voor innovatieve boekprojecten.

“Met een boek claimt een schrijver hooguit nog een domein”

De auteur van de toekomst kan niet meer binnenshuis z’n boek schrijven en verwachten dat z’n uitgever de verkoop voor hem regelt. Met het schrijven van een boek claimt hij enkel nog een domein; z’n geld zal hij er niet meer mee verdienen.

Waar dan wel mee? Boezeman legt uit: “Een gepubliceerd fysiek boek zal gaan fungeren als een visitekaartje waarmee schrijvers optredens en panelopdrachten binnenhalen en cursussen mogen gaan geven. Als een artiest moet hij zich gaan profileren, fans aan zich binden.”

“De uitgever moet z’n schrijver gaan wegzetten”

Wat betekent dat voor de uitgever? Boezeman vertelt: “Nog maar weinig uitgevers kunnen het zich blijven veroorloven om alleen maar mooie verhalen uit te geven; dan moet je daar écht heel goed in zijn.”

Veel uitgevers zullen zich daarom op een nieuw speelveld gaan begeven en een 360 graden-uitgever worden, die z’n schrijver wegzet op podia en bij panels, en cursusorganisator wordt.

In de 3 jaar dat Nederland e-books heeft vormt het 3% van de boekenmarktomzet. Boezeman ziet een parallel met de Amerikaanse markt: “In Amerika vormen e-books nu 25 à 30% van de boekenmarktomzet; dat zal over 3 jaar in Nederland ook het geval zijn.”

Boezeman is enthousiast over deze groei van digitale boeken, en ziet kansen voor innovatieve boekprojecten: “Auteurs hebben vaak veel film- en audiomateriaal, links en interviews die ze in een papieren boek niet kunnen verwerken. In een app kun je dat bronmateriaal wél een plaats geven, en lezers de mogelijkheid geven om notities te laten maken en vragen aan de auteur te stellen, zoals we deden met ‘Verdiende aandacht‘ van Klaas Weima. En blijkt bij monitoring dat lezers telkens alleen het eerste deel van zo’n boekapp lezen, dan kun je daar als uitgever op inspelen door bijvoorbeeld kortere boeken te ontwikkelen die je met een maandelijkse update aanvult.”

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.