Het was Ward Wijndelts, officieel business developer bij NRC Handelsblad, een doorn in het oog: de manier waarop de krant beschikbaar was als digitale versie. Simpel doorsturen van artikelen was onmogelijk, delen op Twitter eveneens. “Het was een digitale reproductie van een op papier gedrukte krant. Dat is twee keer niet goed.” Sterker nog: dat moest anders, vertelt hij in Top Names.

En dat is waar Wijndelts zich mee bezig houdt: “Onze goeie journalistiek op een prettige manier op een tablet krijgen.”  Mailbaar, tweetbaar, te vangen in een bladwijzer, maar bovenal heel simpel. Niet meer dan 8mb. Wat in praktijk betekent dat maar een fractie van de artikelen die dagelijks in de krant verschijnen ook terugkomen in de digitale variant. Frustrerend voor journalisten die buiten de boot vallen, maar volgens Wijndelts een terechte keuze. ” Ik denk dat er te veel informatie op internet is.  (…) Ik vind het niet erg om op een site te komen waar elke dag één briljante longread staat. Liefst zelfs maar één per week. Meer dan genoeg.”

“Van een dinosaurus naar een zoogdier ”

En dus biedt de NRC Reader op dit moment alleen het beste uit de krant. Om daarna verschillende versies aan te gaan bieden. Want wat voor de één het beste is, is dat niet voor de ander. De route die gekozen wordt ligt vast: eerst de inhoud van krant vertalen naar de nieuwe dragers: tablets en smartphones. En daarna kijken welke mogelijkheden er zijn om die inhoud te verkopen. Waarbij verschillende pakketten mogelijk zijn. “Zo ontwikkelen we langzaam. Van een hele mooie gewaardeerde dinosaurus naar een zoogdier. Dat is het proces dat we doormaken. Zodat we over tien jaar ook nog die 203 redacteuren die nu bij de NRC werken een salaris kunnen betalen.” Waarmee Wijndelts zich positiever toont dan veel anderen. ” Ik denk dat kranten en het merk dat kranten vertegenwoordigen heel sterk is.”  Ook al kunnen mensen zelf veel gratis informatie vinden op internet, een goede gids door al die informatie in de vorm van een krant blijft iets waar mensen voor zullen willen blijven betalen, luidt de overtuiging van Wijndelts.

“Keurmerk van kenners”

De informatie overload is ook het thema waar Brainsley een oplossing voor moet bieden. Brainsley, een startup opgericht door Wijndelts en zijn NRC-collega’s Ernst-Jan Pfauth en ontwikkelaar Niels van Hoorn, wil ingewikkelde zoekroutes op internet vereenvoudigen. Door te gaan zoeken via deskundigen. Brainsley selecteert 100 tot 150 deskundigen op een bepaald terrein. Die delen hun linkjes. “Een soort keurmerk van kenners: dit is wat de kenners er over lezen.” Waardoor je niet langer in het wilde weg hoeft te zoeken in de veelheid van het internet, maar die route verkort dankzij een gerichte ingang. In mei moet het live gaan. Om te beginnen met een beperkt aantal onderwerpen, maar als het aanslaat kan dit ook uitbreiden. Binnen de NRC, die het drietal de kans heeft geboden Brainsley te starten naast hun werk voor de krant, in in ieder geval al enthousiast gereageerd. “Dit biedt mogelijkheden voor een heel nieuwe journalisitieke invulling.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.