Bauke Freiburg was één van de mensen achter Fabchannel. Het in 2000 opgerichte bedrijf dat, nog voordat YouTube bestond, vanuit Paradiso in Amsterdam live en on demand concerten liet zien. Gesteund met 2,5 miljoen euro van een investeerder en de gemeente Amsterdam, moest het bedrijf na negen jaar toch de handdoek in de ring gooien. Reden? Het bleek in praktijk enorm lastig om deals over rechten rond te krijgen.

“De samenvatting is dat labels er niet klaar voor waren en dat wij de rechten dus niet rond kregen. En  het grootste probleem daarvan was dat we hen financieel niks te bieden hadden.” Frusterend, vooral omdat het juist steeds beter leek te gaan. Er was zelfs een wereldwijde deal met Universal, de bezoekcijfers stegen, maar het leidde niet tot meer overeenkomsten. Toch kijkt Freiburg niet met wrok terug op het verleden. “Die gedrevenheid die we met Fabchannel hadden, dat vond ik eigenlijk het mooiste en dat zoek ik nog steeds in de projecten die ik nu doe: lukt het je om een team om je heen te krijgen met daarin echt mensen met passie, die echt iets moois willen maken.”

“ Video rijker maken ”

Dat team heet vandaag de dag Videodock. “Videodock creëert video experiences” staat er op de site te lezen. “In de basis betekent het dat we video online brengen”. Een proces wat in de loop der jaren niet eenvoudiger  maar complexer is geworden door de grote hoeveelheid van beschikbare apparaten waarop die kan worden afgespeeld. Maar met het online brengen van video is Videodock er meestal nog niet. Om er echt een experience van te maken moet de content worden verrijkt. “Wat voor ons de experience maakt is dat het rijker wordt. Dat je de tijdlijn gebruikt om dingen eraan toe te voegen. Zodat je, terwijl je aan het kijken bent,  relevante extra content krijgt of dat je kunt wisselen tussen verschillende kanalen of verschillende lagen van een video.”

Een mooi voorbeeld van een dergelijke ervaring is de RCO Editions, de app die Videodock voor het Koninklijk Concertgebouworkest maakte. Een video magazine voor de iPad om precies te zijn. Met elke twee maanden een nieuwe editie met  een verzameling van artikelen,  interviews, videofragmenten en heel veel concerten. Allemaal binnen een bepaald thema. Los te koop voor 4,49 euro of  een abonnement (met vele extra’s) waar je maandelijks 6,99 voor betaald. Met inmiddels 15.000 downloads van de app en een kleine 1000 abonnees. “We zijn nog lang niet waar we moeten zijn. We hebben vooraf een uitgebreide business case gemaakt waarin we naar 20.000 abonnees willen gaan binnen uiterlijk 4 jaar. We moeten over anderhalf jaar wel laten zien dat we al een heel eind op weg zijn daarmee. Maar ik ben best tevreden.”

“Met extra content mensen in een kijkervaring vast houden”

Ondertussen werkt Videodock samen met Beeld & Geluid ook aan een project voor de NTR. Kijkers van de nieuwe documentaire reeks Na de bevrijding, vanaf eind januari te zien, krijgen de mogelijkheid om ook de lange versies van het gebruikte archiefmateriaal te bekijken. “Op die manier gaat het er om dat je mensen in een kijkervaring vast weet te houden en dat het niet alleen maar is: ik zet een videotje aan en dat is het. Maar dat je wanneer het relevant is kunt doorklikken en dat je meer over het onderwerp te weten kunt komen.”

De vraag blijft of het grote publiek werkelijk zit te wachten op dergelijke verdieping. Zijn veruit de meeste kijkers niet gewoon heel tevreden met een lineaire kijkervaring?  Freiburg is optimistisch. “Wij zien in de app dat mensen daadwerkelijk de extra laag aanzetten. Dat ze zeggen: ik kijk het concert en ik laat de liedteksten automatisch meelopen of ik laat een trompettist op bepaalde punten in het concert een toelichting geven.”  Het is dan ook geen verplichting.  “Als je dat niet meer wil, dan zet je het uit, dus ik denk dat het heel erg te maken heeft met de laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijkheid van zo’n interface of dat gaat werken. Wat dat betreft is voor mij de iPad, of de tablet om het iets breder te trekken, een heel nieuwe manier waarop je concerten en dat soort content kunt gaan beleven. Waar je veel meer mogelijkheden hebt om daar interactief mee om te gaan en daar zit de winst.”

De videokwaliteit is misschien niet wat jullie van ons gewend zijn, maar daarom niet minder de moeite waard. Grote dank aan Martinus Meiborg die het met de iPad – jawel – vastlegde!

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.