Het is niet ongebruikelijk om regelmatig wijziging aan te brengen in je interieur. Om daar inspiratie voor op te doen kun je naar de site van HomeDeco gaan, “Wij brengen consument en verkopers samen op 1 marketing platform. Als je wat meer wilt weten over interieur dan kom je bij ons inspiratie opdoen en ons blog lezen, maar je kunt ook direct bij de aangesloten verkopers producten kopen. Wij zijn de tussenpersoon”, aldus CCO en co-founder Ayla van Olphen. Wat de site extra leuk maakt zijn de foto’s van gewone mensen. “De zogenaamde binnenkijkers. Dat vinden mensen heel leuk: gluren bij de buren.”

Consumenten kunnen zelf eenvoudig foto’s uploaden van hun eigen interieur. Vervolgens wordt daar de HomeDeco recognition software op losgelaten. “Die kijkt naar iets wat wordt herkend. Dat kan vorm zijn, materiaal, een hele kamer. De software gaat helemaal los. Herkenning levert links op naar producten en soms alleen producten in een vergelijkbare stijl. Je kunt die software kopen voor de fashion en onze developers hebben dat aangepast en werkend gekregen voor interieurs. Wij hebben een zelfgemaakt platform, niet een kant en klare webshop, dat maakt het makkelijker om dit soort implementaties en plugins te maken. Dat maakt het mogelijk om producten shopable te maken via shoot en shop.”

“Wat anders dan bol.com ”

Mensen die al weten wat ze zoeken op interieurgebied gaan vaak zelf op jacht via Google of verkoopsites “Wij zijn wat anders dan bol.com. Wij zitten eerder in het proces. Mensen die iets aan hun huis willen doen, maar nog niet direct weten wat. Die help je niet door 10 eettafels aan te bieden, die help je door een blog te schrijven en inspiratie te bieden.”

HomeDeco verkoopt 80.000 verschillende artikelen. Aanvankelijk werd gewerkt met een affiliate model, waarbij kijkers voor aankoop naar andere websites werden gestuurd. Dat is niet langer het geval. “Het is heel raar om een consument naar andere winkels te sturen als ze iets willen kopen, want je hebt heel hard gewerkt om ze op jouw website te krijgen. Heel raar om ze dan te zeggen: wil je echt iets kopen ga dan maar naar de buren. Dus dat hebben we losgelaten en zijn naar het marketplace model gegaan. Klanten kunnen dus bij ons producten in het winkelmandje stoppen, bij ons afrekenen en met onze klantenservice kan bellen met vragen. Je kunt dus heel mooi met 1 druk op de knop bij 4 verschillende verkopers je interieur shoppen.”

Home Deco doet het goed. het bedrijf, dat in 2015 werd gestart, werd mede geïnspireerd door Fashiolista, een vergelijkbare site maar dan op modegebied. VentureBuilders investeerde in beide bedrijven. “Daar zaten we zo’n twee jaar terug met 2 tot 3 man een een bureautje en vorige maand hebben we ons eigen kantoor in Amsterdam geopend en zijn we een stuk groter geworden. Dus dat gaat heel erg goed. Wij zien iedere maand de omzet en de aantallen bezoekers groeien.  We hebben een eigen frontend en backend developer. Die hebben samen het platform gebouwd. Techniek is de basis. En de content. Dus de blogs die wij maken, het HomeDeco sausje zoals die op de website te zien is dat is echt het content team. En natuurlijk klantenservice en commerciële accountmanagers om als die verkopers te vinden.”

“Schaven, leren en testen”

Naast inspiratie bieden zou je verwachten dat HomeDeco ook trends kan spotten op basis van zoek- en kijkgedrag van bezoekers aan de site. dat is in de praktijk niet echt het geval. “Dat is afhankelijk van het type consument op de website, want de consument op onze website dat is waar we de data vandaan halen. Mensen klikken op dit moment toch vaak de dingen die al bekender zijn. Mensen vonden het vroeger heel spannend om goud bestek te hebben en nu zie je het heel veel. Wanneer wij zien dat er interesse ontstaat voor goud of zwart bestek dan weten we dat er nog niet direct veel kooplust zal zijn, maar een paar maanden later wel.”

Daarmee zijn de data niet afgeschreven. “We willen sowieso wel data verzamelen, maar we hebben echt niet de tijd om daar veel mee te doen. We groeien nog, we zijn nog aan het schaven, leren en testen. Maar data is wel de reden dat we van een affiliate model naar een marketplace model zijn gegaan. Want het is heel raar als je geen informatie hebt wat er uiteindelijk gekocht wordt. We kunnen nu wel zien hoe een consument zich beweegt van inspiratie opdoen tot aankoop.”

HomeDeco richt zich voorlopig nog alleen op Nederland, maar heeft wel plannen om uit te breiden naar het buitenland. Duitsland staat als eerste in de plannen. Wie kritisch wil zijn moet constateren dat al dat kopen niet direct goed is voor een duurzame wereld. Van Olphen snapt de kritiek. “Als andere mensen er energie uithalen wie zijn wij dan om te zeggen dat dit niet mag. Er is al vraag uit de markt en wij vinden het belangrijk om inspiratie te bieden. Er valt nog te werken aan duurzaamheid: verkopers met duurzame producten, blogs met dat thema. Als de markt daar naar vraagt, dan gaan we dat zeker doen. Ons doel is om te inspireren. Tuurlijk is duurzaamheid daar een onderdeel van, dus dat zal ook zeker iets zijn wat op ons platform terugkomt, maar dat is niet onze main focus. Onze main focus is hét inspiratieplatform voor het interieur worden.”

 (Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.