Het live streamen van games is populair. Het is echter niet voor iedereen weggelegd. Je moet een goede computer en een uitstekende internetverbinding hebben. En misschien is je hele game delen wel niet zo boeiend.  Medal.tv is er voor de groep mensen die niet kan of wil live streamen, maar toch af en toen momenten uit games wil delen met vrienden. “Met hetzelfde gemak waarmee je bijvoorbeeld een foto op Instagram plaatst”, aldus  co-founder en CEO Pim de Witte. Het is een niche, maar wel een heel grote niche. Het platform groeit wekelijks met zo’n 10 tot 20 procent.

“Je gebruikt Medal niet voor live streamen, maar wel als je gewoon rustig met je vrienden aan het spelen bent. Medal neemt alles op in de achtergrond, dus als je een moment wilt delen dan kan dat zonder dat je live hoeft te zijn. Het is een laidback casual manier om momenten te delen met je vrienden. Op dit moment nemen mensen ongeveer een half miljoen momenten per dag op.” Algoritmes bepalen welke momenten zichtbaar worden voor de totale community, maar dat vormt slechts een klein onderdeel van het platform. “We hebben een aantal accounts die net als op Instagram groter worden. Het is community driven. Ons doel is om heel veel mensen met elkaar te laten delen.”

“20 keer over de kop gegaan ”

Medal.tv is niet alleen interessant voor gamers, maar ook voor game developers. Die kijken mee om een inschatting te kunnen maken van de populariteit van bepaalde onderdelen in een game. “Je kunt op basis van wat mensen opnemen, ik wil niet zeggen voorspellen, maar redelijk zeker zeggen of een game het goed gaat doen.” Die kennis is waardevol voor developers. “Uiteindelijk denken we dat er zoveel waarde in het platform zit dat we ‘btc services’ kunnen uitrollen. Er zit veel waarde in hoe mensen games delen en installeren. We verwachten veel extra omzet door samen te werken met game developers om te zorgen dat die games meer viral worden.” Een jaar geleden haalde Medal.tv 9 miljoen dollar investeringsgeld op. “Sinds die tijd zijn we al 20 keer over de kop gegaan. Dus we hebben het geld gebruikt om supersnel te groeien. We hebben een aantal heavy hitters in de industrie aangenomen. Ons team is gegroeid van 15 naar 40 mensen.”

Groei is mooi, maar groei is niet altijd makkelijk. “Wij zitten nu op een punt dat we zoveel dingen kunnen doen. We hebben zoveel gebruikers dat we allerlei kanten op kunnen, maar dat is precies wat we niet moeten doen. We moeten niet honderd verschillende dingen gaan doen. We moeten één ding doen waar we goed in zijn: het delen van gamebeelden. Dat heel goed blijven doen zonder dat we afgeleid worden door andere dingen. Dat is een spanningsveld: hoe snel wil je doorgroeien, welke features zijn het belangrijkst en hoe groot maak je je team? Dat is een dagelijkse tradeoff. (…) Het is in tijden van grote groei heel makkelijk om een rush te krijgen en te denken: we kunnen van alles gaan doen. Ik denk dat de groei niet helpt bij gefocust blijven. Het is lastiger om gefocust te blijven als je keihard groeit, terwijl het juist enorm belangrijk is.”

“Verticale netwerken zijn veel persoonlijker”

Ondertussen zijn Facebook en Snapchat ook bezig met de niche waarin Medal.tv zich beweegt. Toch maakt De Witte zich niet echt zorgen. “Wij zitten net op het punt dat ons platform groot genoeg is dat we kunnen concurreren, maar het team klein genoeg is om supersnel te kunnen wenden. En alles gaat over community. Daar win of verlies je op. Er zijn natuurlijk nog een aantal andere dingen die belangrijk zijn, maar wij lopen al zo ver voorop op het terrein van de technologie en het platform dat zelfs voor een bedrijf als Facebook lastig is om ons even snel te kopiëren. Wij zijn ook geen horizontaal netwerk, zoals Facebook. Verticale netwerken zijn veel persoonlijker, ingewikkelder en technisch vooruitstrevender onder de motorkap. Je kunt ze minder snel kopiëren. In de Medal recorder waarmee we beelden opnemen zit ongeveer 12 tot 18 maanden R&D, met een super, super goed team.”

De community staat dus centraal. Iedereen die bij Medal.tv werkt is daarmee bezig. “We hebben een zero tolerance policy op veel terreinen met betrekking tot veiligheid. Elke keer als er iets gebeurt dat de veiligheid van het platform in gevaar brengt dan hebben we iets van: drop everything and fix it. Dat is een dagelijkse balans: veiligheid waarborgen en nieuwe features ontwikkelen die groei mogelijk maken. Wij kiezen vrijwel altijd voor safety first. Wat ook belangrijk is: beschikbaar zijn. Als mensen vragen hebben dan moet je er zijn. Dat deden we toen we 10 mensen op het platform hadden, daarna 100, 1000. Op een gegeven moment kun je niet mee iedereen antwoorden, maar dan kun je ervoor zorgen dat een deel van de community bijdraagt om de rest van de community te helpen. Als je een community creëert waar mensen elkaar helpen en je zorgt dat je de personal touch door kunt geven, ondank dat het platform groeit, dat is de magic sauce.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!