Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw zijn met hun Startupbootcamp inmiddels in vijf, volgende maand zes, steden actief. Zo zien zij in een jaar tijd 10.000 startups aan zich voorbij trekken. Daar blijven er per stad 10 van over, die intensief worden gecoached op weg naar succes. Dat gaat volgens een strenge procedure: 500 aanmeldingen, allemaal 5 minuten pitchen en 25 minuten feedback. Daarbij kijken Hendriks en De Zeeuw, zo vertellen ze tijdens Top Names On Stage op de Sanoma Mediaparade, niet alleen naar het idee, maar met name naar het team. “Het gaat niet om het idee. Ik heb elke dag 10 ideeën, maar als je die gaat valideren zijn ze misschien niet zo goed. Het gaat om het team. (…) Met een goed team kun je ook een minder idee tot een succes maken, maar met een slecht team kun je zelfs een goed idee niet tot geslaagde uitvoer brengen.”

Er zijn maar weinig teams die in staat zijn om de verschillende fases met succes te doorlopen. Het begint natuurlijk met de stap een idee tot een goed product te ontwikkelen. Daarna komt het erop aan om dat product ook goed in de markt te zetten. En in de derde fase draait het om het neerzetten van een schaalbaar bedrijf. “Dat zijn verschillende fases en er zijn maar weinig teams die ze allemaal goed kunnen doorlopen. Niet omdat ze geen goed product hebben, maar uiteindelijk omdat het team niet deugt  en ze in discussies belanden waar ze niet uitkomen.” Hendriks en De Zeeuw weten waar ze het over hebben. Ze schreven er ook een boek over : I’m hungry  met daarin 100 tips om een succesvol bedrijf te lanceren. Een boek dat leest als een handleiding.

“ Het grote probleem is en blijft: hoe verdien je er geld mee ”

Vandaag de dag is het heel makkelijk om vanuit de huiskamer een bedrijf te lanceren. “Ondernemersschap is veel toegankelijker geworden dan 15/20 jaar geleden.” Maar daarmee is het niet makkelijker geworden. Het grote probleem is en blijft: hoe verdien je er geld mee. Dat moet je volgens Hendriks en De Zeeuw eerst onderzoeken voordat je ermee begint. Hendriks: “Als ik naar mezelf kijk, ik stond in ’96 aan de wieg van Sport 7. Ik had toen net 7 jaar bij de tv gewerkt: dat ging super. Alles wat ik aanraakte was één groot feest.  Dus ik dacht echt dat ik er verstand van had. Ik had een paar jaar in Amerika gewerkt en daar  was betalen voor een sportzender heel normaal. Dus wij kochten in het geheim de rechten van de KNVB voor meer dan 1 miljard gulden, die zender heeft vier maanden bestaan en toen hebben we de stekker eruit getrokken. Wel iedereen keurig afbetaald, ons verlies genomen, maar dat heeft wel 200 miljoen gulden, dus 90 miljoen euro gekost. We hadden zelf moeten onderzoeken of mensen bereid waren een biertje per maand te betalen om voetbal te zien.” En dus moet je als startend bedrijf niet te star zijn. “70% van de bedrijven die bij ons binnen komen veranderen binnen vier weken van businessmodel.  Omdat ze moeten valideren en dan blijkt het toch niet te kloppen.”

“Iedereen denkt dat het goud aan de andere  kant van de  plas ligt ”

Gevraagd naar de trends onder startups worden ‘self-creation’ en ‘crowdfunding’ genoemd. Selfcreation gaat over het zelf ontwerpen en laten maken van producten. Of het nu over mode of schoenen of boeken gaat. Crowdfunding is een belangrijke trend wanneer het op geld aankomt. Jonge, risicovolle bedrijven zijn via die route niet langer afhankelijk van het geld van een bank of een investeerder. Al is geld voor Startupbootcamp nooit een probleem. “Wij hebben geen enkele moeite om investeerders te vinden. (…) Wij minimaliseren risico door onze begeleiding.”

Hendriks en De Zeeuw hebben dan ook geen zin om te klagen over het startup klimaat in Nederland of Europa. “De EU doet veel om veelbelovende bedrijven vast te houden. Maar iedereen denkt dat het goud aan de andere  kant van de  plas ligt. Terwijl ze niet goed weten waar ze aan beginnen: de concurrentie is daar een stuk heftiger. Er is meer angel of VC geld, maar er wordt ook meer om gevochten. En als je wilt opschalen, dan moet je nog maar zien dat je goeie developers kunt vinden.” En dus is Europa zo gek nog niet.  Over een maand krijgt ook Eindhoven zijn eigen Startupbootcamp. En bestaan de tien bedrijven die vorig jaar in Amsterdam startten nog alle tien. “We hebben met die 10 bedrijven 3,5 miljoen euro opgehaald en  130 arbeidsplaatsen gecreërd. Dat is mooi.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de complete aflevering of zie alle vier Top Names On Stage afleveringen op de Sanoma Mediaparade.