Tijdens zijn studie, in 2008, bedacht Stef Gallé samen met twee vrienden Smart.pr. Het bedrijf maakt een tool waarmee professionals  makkelijker en slimmer persberichten kunnen versturen. Een gat in de markt, zo blijkt. Het eerst jaar kon rekenen op 40 klanten, maar inmiddels zijn dat er zo’n 250 waaronder bedrijven als Unicef, Red Bull en de Raad van State. Voor Gallé geen reden om op zijn lauweren te gaan rusten. Tijd voor wat nieuws en zo ontstond Nouncy. “Een online tool om nieuws aan te kondigen en daarbij optimaal gebruik te maken vd mensen om jou heen en de netwerken die zij hebben.”

“We wilden kijken naar de toekomst, maar niet vastzitten aan de pr klanten van Smart.pr, want dan krijg je vragen over features die nu nodig zijn. Dus daarom hebben we iets nieuws opgezet onder een andere naam.” Een nieuwe naam en eigen financiering. Een ton bij elkaar gebracht door drie angels. Een prestatie op zich. “Voor ons was het makkelijker dan voor veel anderen. We hebben Smart.pr helemaal zelf gefinancierd. Daar echt voor krom gelegen. We studeerden nog, dus een deel van het startkapitaal was de studiefinanciering en een deel  friends, fools and family. Daardoor hebben we wel wel laten zien dat we een bedrijf kunnen bouwen dat geld verdient. Het is belangrijk om commercieel te kunnen denken en dat hebben we kunnen laten zien.”

“Inzetten van je eigen netwerk ”

Nouncy probeert een oplossing te bieden voor bedrijven die een persbericht versturen. Ten eerste gaat dat nog vaak per mail en loop je dan het risico te verzuipen in de grote hoeveelheid nieuwsbrieven en persberichten die mensen per mail binnenkrijgen. Met behulp van Nouncy kan iedereen heel eenvoudig binnen een paar minuten een webpagina maken. “We hebben een editor gemaakt waarmee je zo makkelijk mogelijk een hele mooie pagina kunt maken en als je dat online doet dan heb je ook al die restricties van email niet meer. Dus je kunt bijvoorbeeld ook video toevoegen.”  Een mooie pagina is één, die onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen brengen is twee. Daartoe biedt Nouncy de optie je eigen netwerk in te schakelen.

“Het probleem wat wij zagen is dat bedrijven berichten vaak laten verspreiden door één persoon. Terwijl de mensen die bij hetzelfde bedrijf werken opgeteld vaak een enorm netwerk hebben. Wij proberen die netwerken te gebruiken.” Dus wanneer je bericht klaar is volgt vrijwel automatisch de optie om je eigen netwerk te vragen ook een bericht te versturen via de knop ‘ask your network for help’. “Nieuws wordt relevant als mensen om je heen er veel over praten. Dus daarom vraag je mensen om om berichten klaar te zetten en als je die er allemaal in een korte tijd uit stuurt dan wordt het relevanter in dat netwerk. Dan kom je dus bovenaan op de juiste plekken en in de juiste streams.”

“Een nieuwe vorm van spam? ”

Er zijn mensen die het spam zouden noemen, maar daar maakt Gallé zich niet druk om. “Je moet het dus alleen doen met mensen die oprecht bereid zijn om je te helpen en het bericht willen versturen. En Spam wordt er op social media uit gefilterd als het goed is.” Voorlopig bevindt Nouncy zich nog in een ontwikkelings fase. “Nu zijn we nog aan het kijken hoe mensen het gebruiken en daar kiezen we de coolste en meest interessante user cases uit. Daar gaan we dan op sturen.”

Blijft de vraag: hoe wordt er straks geld mee verdiend? “We zien veel gebruikers en bedrijven die het zouden kunnen inzetten. Bedrijven hebben vaak iets meer eisen dan individuen en dat betreft vaak branding of berichten kunnen versturen naar hele grote groepen mensen. Daar gaan we paid accounts voor maken. Iedereen kan beginnen zonder te registreren, maar als je wilt publiceren moet je je registreren.  En als je meer features wil, zoals je eigen logo of eigen kleuren, dan moet je straks een betaald account aanmaken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.