Wereldwijd hebben 4,3 miljard mensen een gezichtsprobleem. Daarvan loopt één derde rond zonder bril of met een verkeerde bril. Dat leek Yves Prevoo zo’n vier jaar geleden een mooi uitgangspunt voor de ontwikkeling van een betrouwbare online oogmeting. “Grote partijen kunnen die hele grote transities niet goed aan, omdat je dan eerst alles wat je al hebt op het spel moet zetten. Je moet je eigen business ondergraven. Daarmee leek het mij een ideale propositie om met een startup mee aan de slag te gaan.” Zo werd Easee geboren.

“Wij doen online oogmetingen. Je hoeft dus niet meer naar een opticien. Het is eigenlijk heel simpel. Je hebt er niks nieuws voor nodig. Een laptop en een smartphone  en drie meter ruimte. Vervolgens log je in op onze website. Je doet een intake en begin je de test. Die bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Aan het eind van de test kunnen we zien of je geschikt bent voor een online bril recept. Dat wordt nagekeken door een optometrist en die geeft je een online bril recept.” In Nederland telt Easee al 30.000 geregistreerde gebruikers. Het bedrijf groeit hard. Gebruikers betalen voor de online test, maar krijgen de 19 euro weer terug als ze vervolgens bij een aangesloten partner een bril kopen. Easee richt zich vooralsnog op mensen tussen de 18 en 45 jaar  met een afwijking die niet groter mag zijn dan -3,5.

“De beste manier om een oogmeting te doen”

Het is voor gebruikers misschien nog een stap. De oogmeting bij een opticien lijkt gratis. Maar dat werk wordt natuurlijk verrekend in de prijs van de bril. Daarnaast wekt een groot apparaat en iemand aan wie je vragen kunt stellen vertrouwen en kan er sceptisch gekeken worden naar een online test. Ten onrechte stelt Prevoo. “We hebben een studie gedaan met de Universiteit van Utrecht, waarin we hebben onderzocht: wat is de beste manier om een oogmeting te doen. We zijn ervan uitgegaan dat een optometrist in het ziekenhuis met alle apparatuur en gecontroleerde omstandigheden de standaard is. Dat is goed. Daar willen we ons mee vergelijken en in ieder geval niet voor onderdoen. We hoeven ook niet persé beter te zijn. De studie is afgerond en de resultaten zijn gepubliceerd. De conclusie was: er is geen verschil.”

Mensen kopen steeds meer dingen online, maar op het gebied van brillen valt nog een wereld te winnen. “In Nederland koopt tussen de 5 en 10% vd mensen een bril online, maar het groeit wel enorm in de afgelopen 10 jaar. Het is tot nu toe nog een klein deel van de markt. Het vereist gedragsverandering. Dat is niet eenvoudig. Mensen zullen in eerste instantie sceptisch reageren. Een groot apparaat boezemt meer vertrouwen in dan je laptop en je smartphone. Maar dat is een kwestie van tijd en trial and error.  Mensen die eenmaal een oogmeting bij ons gedaan hebben en succesvol een nieuwe bril hebben gekocht die zullen niet snel meer naar een opticien gaan, vermoed ik.” Bovendien is de techniek van Easee ook zo in het buitenland uit te rollen. daar zijn vaak veel minder oogspecialisten of opticiens beschikbaar.

“De enige in de wereld”

De techniek die Easee gebruikt lijkt eenvoudig, maar is een stuk ingewikkelder dan het het lijkt. “Het gaat om de uitzonderingen en dat zijn er veel. Binnen onze test zitten al 30 uitzonderingen waar we rekening mee moeten houden. Denk aan cilinder. Dat is best ingewikkeld. Daar hebben we een patent op en we hebben meer patentaanvragen lopen. Dat maakt het lastiger kopieerbaar. De software-ontwikkeling zelf is ook niet eenvoudig. Je moet er echt geld en tijd in investeren. En ook het stukje regulatory is ingewikkeld. Wij zijn gecertificeerd, maar er komt nieuwe wet- en regelgeving aan waardoor het ingewikkelder wordt. Daardoor hebben we die klinische studie gedaan, om dat voor te zijn.”

Op dit moment ligt de focus van de ontwikkeling op de user experience. “Die proberen we iedere week te verbeteren, omdat mensen een kwartier tot 20 minuten bezig zij het het doen van een oogmeting, dus dat is wel belangrijk. Net als data. Met behulp van data kunnen wij onze test nog nauwkeuriger maken, met een grotere range aan afwijkingen. Op dit moment is het nog van 0 tot -3,5, maar we hopen in de toekomst iedereen te kunnen helpen.” Inmiddels heeft Easee met hulp van een grote investering ook de eerste stappen in Duitsland gezet. Maar daar blijft het wat Prevoo betreft niet bij. “Over 2 jaar willen we meer dan 1 miljoen gebruikers hebben. Dat gaan we niet alleen doen, maar met de juiste partners kan het best wel snel gaan. De eerste stap is om stevig voet aan de grond te krijgen in Duitsland, maar we zijn ook aan het kijken om in een paar andere Europese landen uit te breiden en heel stiekem ook al naar de Verenigde Staten. Daar zat eerst nog een concurrent van ons, maar die is er niet meer. Dus we zijn nu echt de enige in de wereld die dit aanbiedt.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.